נאט"ו: מתקפת סייבר על חברות הברית תיענה בתגובה צבאית מתואמת

אין זו הפעם הראשונה שבה ינס סטולטנברג, מזכ"ל נאט"ו, מזהיר את רוסיה, כי "הקואליציה הצבאית רואה בהתקפות סייבר על חברותיה התקפה שוות ערך לתקיפה יבשתית, ימית או אווירית - שדורשת תגובה צבאית קולקטיבית"

מתקפות סייבר

נאט"ו מזהירה, כי מתקפות סייבר על המדינות החברות בברית עלולות להיענות בתגובה צבאית מתואמת.

"נאט"ו יכולה להגיב להתקפות סייבר על מדינותיה החברות בדרכים דומות להתקפה מזוינת", אמר ינס סטולטנברג, מזכ"ל נאט"ו. "הקואליציה הצבאית רואה בהתקפות סייבר על חברותיה התקפה שוות ערך לתקיפה יבשתית, ימית או אווירית – שדורשת תגובה צבאית קולקטיבית".

בעבר, הברית ציינה, כי היא רואה בחזית הסייבר מרחב, תחום צבאי לגיטימי. מומחים ציינו, כי מתקפות סייבר עלולות להיות עילה לשימוש בסעיף 5 של הברית, הקורא לתגובה צבאית מתואמת. נאט"ו אישררה כבר בעבר מדיניות מקיפה בנושא הגנת סייבר, הדנה מה קורה לאחר מתקפת סייבר שבוצעה על ידי יריביה כנגד מדינות החברות בברית. הסעיף האמור, שאושרר בשנת 1949, קובע, כי מתקפה על מדינה החברה בברית, משמעה תוקפנות נגד כל חברי הברית ולכן עלולה להניע תגובה צבאית קולקטיבית.

בהופעתו במטה נאט"ו בוושינגטון לקראת פסגת נאט"ו בבריסל, אמר סטולטנברג, כי "הברית לא מבחינה בין פריצת סייבר ובין צורות אחרות של התקפות". הוא ציין, כי "תוקפנות סייבר עשויה לעורר תגובה צבאית באמצעים אחרים". לדברי מזכ"ל נאט"ו, "באופן מסוים, לא משנה אם מדובר במתקפה קינטית או במתקפה קיברנטית. אנו רואים מתקפות סייבר כמו כל מתקפה אחרת, ומתייחסים אליהן ברצינות הראויה". בראיון ל-BBC סטולטנברג אמר, כי "התקפות סייבר עלולות להיות מזיקות ומסוכנות באותה מידה כמו התקפות מזוינות ועלולות לעורר תגובה צבאית באוויר, בים או ביבשה".

בהתייחסו למתקפת הסייבר על מובילת הדלק הגדולה של החוף המזרחי בארה"ב, קולוניאל פייפליין (Colonial Pipeline), כמו גם על הפריצה לסולארווינדס (SolarWinds), אמר סטולטנברג, כי "מתקפות סייבר המכוונות כנגד תשתיות קריטיות ומוסדות דמוקרטיים של המגינות החברות בברית הפכו מורכבות, הרסניות ותכופות יותר".

מזכ"ל נאט"ו ציין בדבריו גם את התערבותה של רוסיה בבחירות של מדינות אחרות, את התוקפנות הצבאית שלה כנגד אוקראינה, וכן מתקפות סייבר שרוסיה ערכה על שכנותיה, לרבות זו שכוונה נגד הפרלמנט הגרמני. "חשוב לקרוא בשם להתנהגות רעה כאשר אנו רואים אחת שכזו".

סטולטנברג ציין כי התרגילים הצבאיים הנוכחיים של נאט"ו כוללים תרחישים של לוחמת סייבר. הוא הוסיף כי הברית הקימה מרכז תחום סייבר באסטוניה כדי לפקח ולתאם את התגובות שלה בתחום. לדבריו, "תגובת נאט"ו כלפי מתקפות סייבר בחסות רוסיה תהיה חזקה ואיתנה". לצד זאת, הוא ציין כי הברית פתוחה למשא ומתן על הסכמי בקרת נשק ופעולות להפגת המתיחות באירופה. המזכיר של נאט"ו גם הזהיר מפני "התנהגותה האסרטיבית של סין, שכללה, בדרך כלל, מתקפות סייבר ומסעות של מידע כוזב".

אין זו הפעם הראשונה שבה סטולטנברג מתריע מפני התנהגות אויבי הברית בממד הסייבר. בנובמבר 2017 סטולטנברג הזהיר את קנדה מפני מתקפות סייבר רוסיות, או בחסות רוסית, וקרא לה ולמדינות הברית הצפון אטלנטית האחרות להיערך ברמה גבוהה יותר מפני מתקפות אלה. "קנדה ומדינות נאט"ו האחרות צריכות לעשות יותר כדי להתמודד עם איומי הסייבר המתרחבים והמתפתחים מצד רוסיה", אמר סטולטנברג. "האיום הרוסי בסייבר הוא איום המתפתח כל הזמן, ואנחנו נדרשים להיות מעודכנים מולו כל הזמן". לדבריו, "האיומים הדיגיטליים באים בצורות רבות ויכולים לפגוע בכל אחד".

באוגוסט 2019 סטולטנברג ציין, כי אם תהיה מתקפת סייבר על אחת ממדינות הברית, היא תיחשב כאילו כל 29 המדינות החברות בה חוו מתקפה. ההכרזה משלבת למעשה את אבטחת הסייבר בסעיף 5 לחוזה שעל בסיסו נוסדה הברית הצפון אטלנטית – "התחייבות ביטחונית קולקטיבית", המאלצת את כל המדינות החברות להגן על אחת או יותר ממדינות הברית כאשר הן מאוימות או מותקפות על ידי מעצמות חיצוניות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים