"הדיגיטל הוא ליבת העשייה בכל צבא חפץ חיים"

"השינוי הדיגיטלי הוא מסע אינסופי - ככל שנתקדם, העולם יתקדם יותר", אמר אל''מ אלי בירנבאום, רמ''ח ארכיטקטורה במינהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית שבאגף התקשוב

אלוף משנה אלי בירנבאום, ראש מחלקת ארכיטקטורה במינהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית, אגף התקשוב וההגנה בסייבר, צה"ל. צילום: דובר צה"ל

"האתגר של כל מערך IT צבאי, כולל זה של אגף התקשוב, הוא כיצד לייצר מסה קריטית של יכולות דיגיטליות טובות דיין כדי לאפשר הרצה של יכולות בינה מלאכותית ומחשוב אוטונומי. יש לעשות זאת לא בתנאים סטריליים, אלא נוכח פני אויב. לכן נדרש לעשות זאת על גבי תשתית חסונה, הניצבת מול טילים ומתקפות סייבר. נדרש לייצר תרבות דיגיטלית, שבה המפקדים יודעים מה הם רוצים ודורשים מהתקשוב, וגם סומכים עליו. השינוי הדיגיטלי הוא מסע אינסופי, כי ככל שנתקדם בתחום – העולם יתקדם יותר", כך אמר אלוף משנה אלי בירנבאום, ראש מחלקת ארכיטקטורה במינהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית, אגף התקשוב וההגנה בסייבר שבצה"ל.

אל"מ בירנבאום התראיין לאנשים ומחשבים לרגל כנס בינלאומי שערך האגף השבוע. מינהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף הוקמה לפני שנתיים, לאחר שהמטה הכללי הבין את הפוטנציאל הטמון בדיגיטל לטובת האפקטיביות המבצעית.

האתגר, הסביר, "הוא איך לשתף מידע בין הזרועות, איך לייצר תהליכים מודרניים מבוססי דיגיטל. על הרשת במרחב הלחימה לחבר בין כל השחקנים. עלינו לייצר מעין 'בועה' דיגיטלית, שבה המ"פ בשטח, טייס המסוק, הכטב"ם והספינה יוכלו לקיים תקשורת ישירה. זאת, כדי לקצר את משך הזמן לתהליכים מבצעיים, כגון חיבור Sensor2Shooter. לדוגמה, המפקד הזוטר נמצא בפאתי לבנון, יורים עליו, וכלי הטיס, הנמצא מעליו –  יוכל לקבל ממנו את המטרה ויידע לתקוף את מי שמנסה לפגוע במ"פ על הקרקע". לדבריו, "המטרה היא להימנע משליחת הנתונים אחורה, לקריה, ומשם חזרה לשטח, דרך ערוצי התקשורת של חיל האוויר – אלא לייצר תקשורת ישירה בשדה הקרב בין הכוחות. כך, המ"פ יפעל עם מערכת 'משואה' שברשותו, יסמן את הבית שממנו יורים עליו, ומידע זה יגיע למערכת שבמסוק. כך נוכל לנתב נתונים מבצעיים בין היבשה, האוויר והים – בצורה חלקה. כך, אנו בונים תהליכים מודרניים, שמשנים את התהליכים המבצעיים המסורתיים באמצעות שימוש ביכולות דיגיטל".

מדובר בכמה אתגרי משנה, הסביר אל"מ בירנבאום, "האחד, הרשתות של הזרועות נבנו בנפרד ובאופן בודד, וכעת נדרש לחבר ביניהן על מנת לאפשר את שיתוף המידע. השני, צה"ל הוא ארגון לוחם, ולכן על המערכות שלו להיות זמינות ב-100%. אנו מבינים שאסור לנו לערבב בין המרחבים מצד אחד, ומנגד – לשרת את כל הרמות, מהמ"פ ועד המטכ"ל, ולהעניק לכל אחד מה'לקוחות' תמונת מצב קוהרנטית ומותאמת אישית להם. זאת, תוך התמודדת עם אתגר רוחב הפס והצורך בשינוע חוזי שזולל רוחב פס".

להנגיש כל דבר – לכל אחד

הענן בצה"ל הוא חלק מתוכנית האינטרנט המבצעי, שנועדה לבנות תשתית אינטרנט דיגיטלית צה"לית למרחב המבצעי, המשתפת מידע מבצעי ומודיעיני בין הזרועות. מדובר בארכיטקטורה המאפשרת יכולות חדשות, לרבות פיתוח פנימי של ענן מבצעי, ואלה מאפשרים לצבא לעבור למודרניזציה אחרת בתחום ה-IT. האינטרנט המבצעי הוא פלטפורמה שמביאה את צה"ל ממצב של ריבוי מידע לאיחודו. "מהות האינטרנט המבצעי", הסביר, "היא היכולת להנגיש כל דבר – לכל אחד. בדיוק כמו המהות של הרשת האזרחית, הלוקחת רשתות ארגוניות, מחברת ביניהן ומשתפת מידע – כך נחבר בין הספינה, מטוס הקרב והמ"פ בשדה הקרב. השאיפה היא להגיע למצב שבו תצפית טקטית תסמן מטרה באמצעות ציין לייזר, ואז יתקיים 'מכרז אש' במרחב הטקטי. לאחר בחירת התוקף 'הנכון ביותר', אותו תוקף יפציץ אותה. כדי לייצר תהליכים מבצעיים חדשים, יש לשנות את תורת הלחימה. מדובר לא רק באתגר טכנולוגי, אלא גם תרבותי-ארגוני".

היעד לטווח הרחוק יותר, הסביר רמ"ח ארכיטקטורה, "הוא להפעיל כלים אוטונומיים בשדה הקרב, שיהיו מרובי חיישנים, עם תהליכים מבוססי בינה מלאכותית, לטובת קבלת החלטות מושכלת יותר ומהירה יותר. אנו רוצים להקטין, ככל האפשר, את כמות לובשי המדים הנכנסים פנימה – ולהפעיל כמה שיותר כלים אוטונומיים. נבנה פלטפורמת עיבוד טקטית, שתיראה דומה מאוד לליבה המבצעית, ועליה נבנה קומה של אלגוריתמיקה ו-AI. צה"ל כבר החל לפעול בכיוון, ויש לנו ניצנים המאששים את הרעיון הטכנולוגי מאחורי התפיסה המבצעית. התפיסה תמומש באופן מלא בשנים הקרובות, וכבר יש לנו פרויקטים רבים בתחום".

מאות משתתפים מ-30 צבאות מהעולם

האגף ארגן כנס צבאי בינלאומי, שהתקיים שלשום (ב'), ונטלו בו חלק מאות משתתפים מ-30 צבאות מרחבי העולם. הייתה זו הפעם הראשונה שבה נערך כנס שכזה, שהוצגו בו יכולות הדיגיטל בצבא ונדונו האתגרים בתחום. מטרתו הייתה לייצר קהילת ידע, המשלבת טכנולוגיה מתקדמת מול אתגרים ביטחוניים. "מדובר בתופעה שכל צבא ‏מודרני מתמודד ‏עימה", הסביר אל"מ בירנבאום, "עיקרה בא לידי ביטוי באופן מימוש העננים לצרכים ביטחוניים, אשר יביאו לעליונות צבאית, ליכולת דיוק במטרה ובעיקר – לאפקטיביות מבצעית שתגביר את הקטלניות בשדה הקרב". ‏

"ככל שנבנה רשתיות טובה יותר, כך יותר כוחות יהיו מחוברים והנתונים יעצימו את האפקטיביות המבצעית שלהם", סיכם אל"מ בירנבאום, "אנו מאמינים שאנו ב'שפיץ' הטכנולוגי, בין חמשת הצבאות המובילים בעולם בתחום הדיגיטל. נמשיך לייצר שיתופי פעולה ושיתופי ידע לקידום הנושא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים