ביידן הציג תכנית שעתידה לפתור את המחסור בשבבים וסוללות בארה"ב

תכניתו של הנשיא האמריקני - אשר מגיעה בתום סקירה שנערכה במהלך מאה הימים שלו בתפקיד - מיועדת לשיקום והצלת שרשרת האספקה של מוצרים חיוניים בארה"ב, וכוללת גם מוצרי צריכה מתחום המזון והרפואה

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן. צילום: BigStock

תכנית חדשה של ממשל ביידן-האריס עתידה לחזק את שרשראות האספקה המקומיות בארה"ב, ולפתור את המחסור בסוללות ליתיום בעלות קיבולת גדולה, במוליכים למחצה, במינרלים קריטיים, וכן במזון ובתרופות.

חוסר עולמי בהם. שבבי מחשב. אילוסטרציה: NorGal/BigStock

חוסר עולמי בהם. שבבי מחשב. אילוסטרציה: NorGal/BigStock

לאחר סקירה שהתבצעה לאורך 100 ימי שלטון ביידן, ושעסקה בשרשרת האספקה של מוצרים חיוניים בארה"ב – אשר הושפעה באופן ניכר ממגיפת הקורונה ושמחסורים משמעותיים מעיבים עליה – הודיע הנשיא האמריקני ג'ו ביידן על הקמת כוח משימה מיוחד לטיפול במחסור במשאבים השונים. הקבוצה תובל על ידי משרדי הממשל השונים, ותכנס את בעלי העניין ל"אבחון בעיות ופתרונות בשטח", כך על פי דיווח בביזנס אינסיידר. הבית הלבן הבהיר גם כי כוח המשימה המיוחד יחפש הזדמנויות לחיזוק קשרי המסחר ועמידות שרשרת האספקה עם בעלות הברית.

"הממשל נוקט בפעולה מיידית לטיפול בפגיעות ולחיזוק החוסן עם השקת מאמץ חדש שמטרתו לטפל בשיבושים בשרשרת האספקה לטווח הקרוב", הצהיר הבית הלבן, שהדגיש כי מדובר באסטרטגיות של שישה בסיסים תעשייתיים העומדים בליבת הביטחון הכלכלי והלאומי של אמריקה. לפי ההודעה, הפרויקט לשיקום המשק עם שרשראות אספקה תקינות ומתפקדות עתיד להסתיים בתוך שנה.

ייצרה מצב חדש בשוק. מגיפת הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

ייצרה מצב חדש בשוק. מגיפת הקורונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

הייצור בתוך ארה"ב יגדל והספקיות מחו"ל יהיו בנות ברית

"עבר זמן רב מאז שהשקענו בעובדים אמריקנים ובחדשנות אמריקנית", אמר ביידן בהצהרה על תכניתו. הנשיא הבהיר כי "תכנית המשרות האמריקנית יחד עם חוק החדשנות והתחרות של ארה"ב יבצעו השקעות במחקר ופיתוח ובייצור מתקדם, כדי לעזור לנו להצמיח תעשיות קריטיות ולזכות במשרות העתיד".

ביידן הדגיש בדבריו כי "זה יעצים אותנו לגלות, לבנות ולשפר את הטכנולוגיות החיוניות ביותר של מחר – מבינה מלאכותית, לשבבי מחשב, ועד סוללות ליתיום, המשמשות במכשירים חכמים וברכבים חשמליים – ממש כאן בארצות הברית. על ידי חיזוק תשתית החדשנות שלנו, אנו יכולים להניח את הבסיס לדור הבא של משרות אמריקניות ומנהיגות אמריקנית בייצור ובטכנולוגיה".

על פי הבית הלבן, שיעור כושר הייצור של המוליכים למחצה בארה"ב צנח מ-37% לפני 20 שנה לכ-12% מהייצור העולמי כיום. חברות אמריקניות הפכו תלויות בייצור המתבצע במדינות זרות, בעיקר באסיה, והדבר מהווה סיכון ואיום על שרשרת האספקה, שכבר ניכר כיום. המחסור המדובר במעבדים בפרט, ושל מוליכים למחצה בכלל, הוא למעשה עולמי. מצב זה מורגש ומשפיע לא רק על השווקים המסורתיים, כמו שוק המחשבים הניידים והטלפונים, אלא גם על היכולת של יצרניות הרכבים החשמליים והחכמים לספק את ההיצע שתכננו לספק. לפי אנליסטים, הבעיה של שוק הרכב, למשל, ולמעשה של מרבית התעשיות הנשענות על שבבים וסוללות, היא שרוב השבבים הופנו באחרונה – עקב אילוצי הקורונה – לשווקים שמוצריהם נדרשים ללימוד ועבודה מרחוק, ואפילו בשווקים אלו, כמו בשוק המחשבים והטלפונים, המעבדים הקיימים אינם עונים על הצורך הגדול.

משפיעה על שרשראות האספקת. מלחמת הסחר סין-ארצות הברית. צילום: BigStock

משפיעה על שרשראות האספקת. מלחמת הסחר סין-ארצות הברית. צילום: BigStock

בנוגע לשינוי בנהלי היבוא של מוצרי שרשרת אספקה מחו"ל – התכנית כוללת גם מהלכים של ארה"ב להעברת סדר העדיפויות שלה בשרשרת האספקה מהמתחרים (כמו סין ההולכת ומתחזקת, ושנחשבת כיום כאויבת של ארה"ב) לעבר בעלות ברית עולמיות שלה. כמו כן, ארה"ב מתכוונת לפגוע בנהלי סחר בינלאומיים לא הוגנים, כך על פי ההודעה, ומשרד המסחר האמריקני יציע פעולות אכיפה נגד נוהלי סחר כאלו, שבוצעו על ידי מדינות אחרות.

הבית הלבן הדגיש כי הפעולות שעליהן הודיע ממשל ביידן-האריס אתמול (ג') הן רק הצעד הראשון במאמץ ממשלתי שלם לחזק את התחרותיות המקומית ואת עמידות שרשרת האספקה.

וכן במקביל לבשורה על תכנית ההצלה לשרשרת האספקה – אתמול העביר הסנאט האמריקני, באישור חוצה-מפלגות, הצעת חוק שבין היתר נועדה לקדם ייצור של מוליכים למחצה, הכוללת הוצאת 250 מיליארד דולר על מחקר ופיתוח טכנולוגי, במטרה להתמודד עם השפעת סין על העולם. הנשיא ביידן בירך על ההצבעה בסנאט, שעדיין צריכה לעבור בבית הנבחרים לפני שתוכל לצאת אל הפועל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים