יום ירושלים: 550 חברות היי-טק, גידול במספר העובדים ותנופת בנייה

ההיי-טק הירושלמי נמצא באחת התקופות הכי טובות שלו, עם יותר חברות שנפתחות, עוד עובדים וגידול במספר הסטודנטים להנדסה ● איציק עוזר, מנהל הפיתוח העסקי של הרשות לפיתוח ירושלים, מספר על כך בראיון לאנשים ומחשבים

ירושלים של זהב - ושל היי-טק. צילום אילוסטרציה: BigStock

יום ירושלים תופס את ענף ההיי-טק בעיר הבירה באחת התקופות היותר טובות שלו – עם תנופת בנייה גדולה, ביקוש ער לשטחי משרדים ומגמת עלייה במספר המועסקים. מנתונים של מכון ירושלים, שמפרסם מדי שנה את השנתון הסטטיסטי אודות העיר, עולה כי מועסקים בה כיום כ-20 אלף איש בענפי השירותים וההיי-טק, ומספר זה צפוי לגדול בחמש השנים הבאות, עם השלמת בניית פארקי התעסוקה בגבעת רם ובהר חוצבים.

אחד הגורמים המרכזיים, שמוביל את התפתחות ההיי-טק בעיר בחמש השנים האחרונות, הוא הרשות לפיתוח ירושלים, שנמצאת בבעלות עיריית ירושלים והמשרד לענייני ירושלים ומורשת – עם תקציב של 330 מיליון שקלים בשנה. שמופנה לטובת פרויקטים שונים, כולל בהיי-טק.

"לשמחתנו, התחזיות הקודרות שהיו בתחילת קורונה לגבי ענף ההיי-טק לא התממשו ומרבית החברות בירושלים שרדו את המשבר", אמר איציק עוזר, מנהל פיתוח עסקי ברשות.

הוא ציין כי הרשות מסייעת בקידום תשתיות, כדי למשוך חברות היי-טק לבירה ולהגדיל את מקורות התעסוקה בענף. ההיי-טק הוא אף אחד הענפים האחראים לכך שתפוסת המשרדים בעיר מגיעה ל-96%, כאשר לדברי עוזר, "על פי הערכות זהירות, בתוך חמש שנים יתווספו 500 אלף מ"ר של שטחי משרדים ומסחר בעיר. הגישות היותר מרחיבות מדברות על 800 אלף מ"ר".

מהן הסיבות לגידול בהיי-טק בירושלים?

על פי נתוני הרשות, פועלות בירושלים 550 חברות טכנולוגיות, מתוכן 160 מתחום מדעי החיים והיתר מעולמות ההיי-טק, סטארט-אפים ומיזמים נוספים. גם נתוני התעסוקה מעודדים: כאמור, בענף ההיי-טק בירושלים מועסקים כ-20 אלף עובדים, ובתקופה האחרונה נרשם גידול של 1,500 במספר המועסקים.

אחת הסיבות לגידול בביקוש להיי-טק בבירה היא "התשתיות שאנחנו מכשירים ברחבי העיר. בימים אלה נבנה באוניברסיטה העברית בירושלים פארק ההיי-טק של גב ים, שיכלול מבנים שייועדו לאכלס חברות היי-טק וביו-מד, וישתרע על שטח של 120 אלף מ"ר. זהו אחד מפארקי התעסוקה הגדולים ביותר שנבנו בישראל בשנים האחרונות", לדברי עוזר.

איציק עוזר, מנהל פיתוח עסקי ברשות לפיתוח ירושלים. צילום עצמי

איציק עוזר, מנהל פיתוח עסקי ברשות לפיתוח ירושלים. צילום עצמי

"נדבך חשוב נוסף הוא נגישות תחבורתית", אמר. הפארק יהיה הנגיש ביותר בישראל וההגעה אליו תהיה בין היתר באמצעות קו הרכבת המהיר מתל אביב, שמגיע עד לכניסה לעיר, ומשם מתוכנן קו נוסף של הרכבת, הקלה שיגיע עד גבעת רם, לרבות הפארק המדובר. בנוסף, בקרוב ייפתח כביש 16, שישפר את הכניסה לעיר, ויאפשר להתחבר מאזור מוצא למרכז ירושלים ולגבעת רם במהירות רבה".

אזור ההיי-טק בהר חוצבים ממשיך להתפתח

תנופת בנייה קיימת גם באזור ההיי-טק הוותיק בהר חוצבים. כך, בשבוע שעבר אינטל הודיעה שתהפוך את המרכז של מובילאיי שם למרכז פיתוח, רפאל מקימה בו מרכז דומה ועוד.

לצד הרחבת הנדל"ן, יש לירושלים יתרון בדמות החיבור לאוניברסיטה העברית ולמוסדות אקדמיים נוספים. בשנים האחרונות חל גידול במספר הסטודנטים שנרשמו ללימודי הנדסה בעברית ובכלל במספר הלומדים את המקצועות הללו באוניברסיטה: אם ב-2017 הנתון עמד על 1,282 סטודנטים, השנה הוא כבר מגיע ל-2,044. "גם במכללות יש גידול יפה במספר הסטודנטים למדעים – כמו במכללת עזריאלי ובמכון לב, ויש גם את הקמפוס החדש שבונה בצלאל במרכז העיר", אמר.

מאפיין נוסף ,לדברי עוזר, הוא הקהילות שנוצרו סביב ההיי-טק בעיר. "לא מזמן שאלתי מנהל סטארט-אפ שהחליט לעבור לירושלים מתל אביב מדוע הוא עשה זאת. הוא השיב לי שאחת הסיבות לכך היא שבתל אביב הוא הרגיש בודד וכאן הוא חש שהוא חלק מקהילה – וזה חשוב לו מאוד", ציין.

עוזר אמר כי הפעילות הרבה של הרשות, בין היתר בתחום ההיי-טק, לא הייתה מתאפשרת בלי שיתופי הפעולה עם עיריית ירושלים וראשה, משה ליאון, ועם המשרד לענייני ירושלים ומורשת, בראשות השר רפי פרץ והמנכ"ל, אייל חיימובסקי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים