חברת ההיי-טק האמריקנית בייסקאמפ אוסרת על עובדיה לדבר פוליטיקה

בפוסט שהעלה לבלוג שלו אתמול (ג') הודיע מייסד ומנכ"ל חברת התוכנה, ג'ייסון פריד, על איסור לקיים "דיונים חברתיים ופוליטיים" אונליין בקרב עובדי החברה, שעדיין מנהלים את עבודתם מרחוק ● הרשתות החברתיות מוצפות בביקורת קשה על המהלך

איסור לדבר פוליטיקה בעבודה. בייסקאמפ. צילום מעובד מ-BigStock

סיטואציה שבה חברה בכלל, וחברת היי-טק מתקדמת בפרט, תורה לעובדיה שלא לדבר על נושא מסוים בינם לבין עצמם נשמע מופרכת, אבל היא מתרחשת כעת – בייסקאמפ (Basecamp), חברה אמריקנית העוסקת בפיתוח תוכנה, הכריזה רשמית שלעובדיה אסור לעסוק בדיונים או שיחות בענייני פוליטיקה במהלך העבודה.

ההחלטה של בייסקאמפ מגיעה אחרי שחברה אחרת ומשמעותית הקדימה אותה. כבר בספטמבר החילה קויינבייס (Coinbase) – בורסת המטבעות הדיגיטליים הגדולה בארה"ב – איסור על מועסקיה לדבר פוליטיקה. מנכ"ל קויינבייס, בריאן ארמסטרונג, הוא שהגה וקידם את האיסור, והמהלך שלו גרם לעשרות עובדים לעזוב את החברה.

בבייסקאמפ – הפועלת משיקגו ומוכרת בשל יישום ניהול פרויקטים בשם זה, שעליו היא חתומה – הודיעו אתמול (ג') את הבשורה השנויה במחלוקת. המנכ"ל, ג'ייסון פריד, בישר לעובדים שלו שלא יוכלו לדבר עוד על פוליטיקה או על נושאים חברתיים משמעותיים במסגרת שעות עבודתם, משום ש"זו הסחת דעת גדולה. היא מנקזת את האנרגיות שלנו ומפנה את הדיאלוג שלנו למקומות חשוכים". את הדברים פרסם פריד בבלוג שלו לידיעת ציבור המועסקים, והעולם.

"אנחנו חברת תוכנה, לא חברת השפעה חברתית"

ההודעה עוררה מיד ביקורות רבות וזעם ברשתות החברתיות, כשהנושא הולך ותופס תאוצה בשעות אלו עם עוד ועוד פוסטים וציוצים שמתייחסים לגזירה המטרידה. בין התגובות נכללו גם האשמות שפרסמו עובדי החברה בדבר הרצון של ההנהלה להגביל את חופש הביטוי שלהם.

בשל הביקורת החריפה נאלצו פריד ובכירים אחרים בבייסקאמפ לנסות להבהיר את מהות האיסור ו"לרכך" אותו מעט. המנכ"ל ערך את ההצהרה הקודם שלו, כדי להבהיר כי האיסור נועד רק לאפיקי התקשורת הפנימיים והמשותפים של הארגון, וציין שהעובדים יכולים להמשיך ולדבר על נושאים אלה באופן פרטי, אפילו ב-Direct של בייסקאמפ.

יצוין כי בחברת התוכנה האמריקנית עדיין עובדים מרחוק, על אף שבחברות שונות ברחבי ארה"ב כבר החלו לחזור לעבודה מהמשרדים. ההנחיה, לפיכך, מתייחסת לשיחות האונליין של העובדים במהלך שעות העבודה, ולאלו המתנהלות באופן "פומבי" בדיונים בעניינים העסקיים בלבד.

דייוויד היינמאייר האנסון, מנמ"ר החברה, כתב בפוסט משלו הבהרה, בה הוא אומר: "זו אינה מדיניות חדשה של אפס סובלנות והשלכות מקסימליות. אנו ממליצים לכם להמשיך בדיונים קשים אלה עם עמיתים במערכות אחרות, ולממש את זכותכם למחויבות מאוד פעילה ופוליטית מחוץ לעבודה". הוא הוסיף וציין: "אנחנו חברת תוכנה, לא חברת השפעה חברתית".

תגובות כועסות בטוויטר – גם של עובדים מתוסכלים

ג'ונאס דאוני, מוביל תחום העיצוב של החברה, צייץ בטוויטר בתגובה להנחיה החדשה: “עבדתי בבייסקאמפ הרבה זמן, כי זו חברה מלאה באנשים חכמים ואדיבים, ויחד תמיד ניסינו לדאוג ולעשות את הדברים הנכונים. אני לא מסכים עם השינויים שהוכרזו היום, ואני עצוב ומוטרד".

"אנשים צבעוניים ויכולתם לתפקד בבטחה וביעילות בעבודה הם כבר לא הדאגה שלנו. זה נהיה קשה ומסורבל, אז אנחנו מורידים את זה מסדר היום", צייץ בציניות משתמש טוויטר אחר.

ציוץ זה מציג למעשה את מה שבעיניי רבים נתפש כמשמעות האמיתית של המהלך שעליו הכריזה בייסקאמפ – השתקת קולות "לא נעימים לאוזן" של מי שאינו חלק מהצד המוחלש של השוואה הפוליטית, למשל קולות מחאת תנועת Black Life Matter, או נושאים הקשורים בקמפיין Me Too, העוסק בניצול מיני בכלל וכזה הנעשה על ידי גורמים בכירים במקום העובדה בפרט.

גם ציוצים אחרים הביעו ביקורת על ההשתקה של העובדים מטעם בייסקאמפ, וציינו בין השאר שהמסר של בייסקאמפ הוא למעשה כמו לקרוא להפסיק את העיסוק בנושאים חיוניים כמו גיוון והכלה, וכל עניין שבמהותו הוא ניסיון לשינוי חברתי לטובה ושעלול להיכלל כעת תחת ההגדרה "פוליטי".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים