היי-טקיסטים ששומרים על כדור הארץ כל השנה

דלית מסייסנס, משה מפנגו, גיא מג'ינבג ו-ולרי מסייפבריצ' לא צריכים יום מיוחד כדי לשמור על כדור הארץ – הם עושים זאת כדבר שבשגרה, כל אחד.ת בדרך שלו.ה

למה רק יום אם אפשר לשמור על כדור הארץ כל השנה? יום כדור הארץ. מקור: BigStock

היום (ה') חל יום כדור הארץ, שנועד לשמור לנו במודעות את הצורך לשמור על הסביבה – למען כל אחד ואחת מאתנו ולמען המקום שכולנו חיים בו. היום הזה נהגה ב-1970, כשהדיבור על שמירת הסביבה היה יחסית בראשיתו, אבל חשיבות הנושא מקבלת משנה תוקף בשנים האחרונות, עם העלייה בהתעסקות בעליית הטמפרטורות בכדור הארץ, מה שנקרא ההתחממות הגלובלית.

ההתעסקות בשמירה על כדור הארץ היא עניין לגופים – ציבוריים, חברות וארגונים פרטיים – אבל גם משהו שכל אחת ואחד מאתנו יכול.ה לעסוק בו ולתרום את שלו לסביבה טובה יותר. בין אם מדובר בידוענים כמו אל גור, לשעבר סגן נשיא ארצות הברית, השחקן ליאונרדו דיקפריו והנערה גרטה טונברג, שהתפרסמה כאקטיביסטית למען עצירת ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים, ובין אם בא.נשים "מהיישוב", למשל עובדי היי-טק.

גם בארץ, כולל בענף הטכנולוגיה, יש לא מעט א.נשים שפועלים על מנת להיות ידידותיים יותר לסביבה ולהפוך אותה ליותר ידידותית אלינו – בין אם זה באמצעות מחזור, טיפוח גינות ירוקות ואורגניות או בנסיעה על אופניים על מנת למנוע את זיהום האוויר. ריכזנו לצורך כתבה זו ארבעה אנשי היי-טק ישראלים שפועלים על מנת להפוך את העולם למקום טוב יותר לחיות בו – לא רק טכנולוגית.

דלית גליקסמן, שותפה בכירה לגיוס טאלנטים בסייסנס
גליקסמן עברה לקיבוץ גלאון לפני שלוש שנים, לאחר תקופה ארוכה בניו-יורק, התאהבה בחיי הקהילה והתחילה להקים – או, אם תרצו, לשתול – גינה אורגנית בקיבוץ. היא החלה עם ערוגת תבלינים קטנה, שלאט לאט צמחה למעל 10 ערוגות עם ירקות עונתיים, וכיום הגינה היא המקור העיקרי לאוכל שהיא צורכת.

דלית גליקסמן והגינה שלה. צילום: יח"צ

דלית גליקסמן והגינה שלה. צילום: יח"צ

בערוגות של גליקסמן תוכלו למצוא ירקות כמו ארטישוק, אפונת שלג, שומר, סלק, שורש כורכום, פטל ואוכמניות. בנוסף, היא מייצרת את הקומפוסט בעצמה – כלומר, כל הפסולת האורגנית שהצמחים שהיא מגדלת מייצרים הולכת לפח ייעודי, שבו היא עוברת התססה טבעית, הופכת בחזרה לאדמה דשנה וחוזרת לערוגה כמזון לשתילים.

לדבריה, "התחלתי לצרוך ולבשל עם ירקות עונתיים, וכך הגוף שלי מקבל בדיוק את התזונה הנכונה לעונה. את התפריט היומי אני מתכננת לפי היבול שהבשיל בגינה, ומשתדלת לא לקנות כלום מעבר – וכך אני נמנעת מבזבוז של חומרי גלם לא מנוצלים. הירקות גדלים ללא ריסוס ואני חיה בשלום עם המזיקים, כי למדתי שהטבע משלים את עצמו, ולכל מזיק שיהיה יש מזיק אחר שירחיק אותו".

בנוסף, בהשראת גליקסמן, חמישה מעובדי סייסנס החלו אף הם לגדל גינות אורגניות, ובכל עונה הם שולחים לה תמונות של ההתקדמות והתוצרים שלהן.

משה וילצ'ינסקי, חשב בפנגו
מזה כשנה וחצי וילצ'ינסקי נוסע עם האופניים מביתו בגבעת שמואל למשרדי פנגו, שנמצאים בפתח תקווה. הוא החל עם ההרגל הזה לפני שלוש שנים, עוד לפני עבודתו בפנגו. וילצ'ינסקי בחר להתנייד באופניים בראש ובראשונה מסיבות הקשורות לאיכות הסביבה, ממשיך בכך גם עקב סיבות אישיות: נסיעה על אופניים לא רק מפחיתה את זיהום האוויר, היא גם חוסכת באנרגיה, שומרת על הבריאות וחוסכת את זמן עמידה בפקקים.

משה וילצ'ינסקי מדווש ומגייס גם את הילדים לשמור על כדור הארץ. צילום: יח"צ

משה וילצ'ינסקי מדווש ומגייס גם את הילדים לשמור על כדור הארץ. צילום: יח"צ

"לפני שבחרתי לעבור לנסיעה על אופניים היה לי רכב, אבל הבנתי שלא שווה להחזיק אותו", הוא מציין. "אנחנו, במשפחה, מתנהלים עם רכב אחד, אני אפילו לוקח את הילדות שלי לגן עם האופניים, ובכלל – אנחנו מעדיפים לחסוך את הנסיעות ברכב, ויציאות של מרחקים קצרים עושים ברגל או עם כלי התחבורה הדו גלגלי".

נושא איכות הסביבה מאוד חשוב למשפחת וילצ'ינסקי וחבריה מחליטים לדבוק בו – בין אם זה בהפרדה בין פלסטיק וזבל רגיל לבין סוללות, במניעה משימוש בשקיות ניילון בקניות ובהחלפת המנורות בבית למנורות חסכניות. "מדובר בדרך חיים של ממש", מסכם וילצ'ינסקי.

גיא גינתון, מפתח פול סטאק בג'ינג
גינתון התחיל את הפעילות הסביבתית שלו עוד בארצות הברית, טרם עלייתו לישראל לפני קרוב לשלוש שנים. "במהלך השנים האחרונות התנדבתי רבות בתחום ניקוי החופים. יש לא מעט קבוצות שמארגנות פעילויות ברחבי ישראל, ביניהן קבוצת Plastic Free Israel, שבה אני חבר. אני עוקב ומשתתף היכן שרק אפשר. עיקר הפעילות היא בניקוי זפת, שמזהמת את החופים ופוגעת בבעלי החיים, כמו גם שאריות פסולת שהמבקרים משאירים אחריהם. אני מאמין גדול בכך שבני אדם לא צריכים להשאיר עקבות במקום שהם ביקרו בו. חשוב שנשמור על הטבע נקי".

גיא גינתון והכלבים שלו. צילום: יח"צ

גיא גינתון והכלבים שלו. צילום: יח"צ

"כמו כן, הקמתי קבוצת פייסבוק בשם Please No Straw (בתרגום חופשי: בבקשה, בלי קשיות – י"ה). אותן קשיות הן חד פעמיות ומזהמות את הסביבה. יש פתרונות אקולוגיים פשוטים וזולים יותר", ציין.

ככלל, אמר, "קשה לי לראות את כמות הפלסטיק שתעשיות משתמשות בהן, בעיקר בתחום הטייק אווי. כל הזמנה כוללת כמה קופסאות פלסטיק, סכו"ם חד פעמי ושקיות שלא ניתן למחזר. אני ממחזר את הבקבוקים שיש לי בבית. בנוסף, אני מגיע לעבודה עם בקבוק שתייה רב פעמי ושם עליו מדבקה".

גינתון סיפר ש-"בג'ינג מעודדים את הפעילות שלי ונותנים לי תקציב לתליית פוסטרים וחומרי הסברה בחנויות בעלי חיים, שמטרתם להעביר את החשיבות באימוץ בעלי חיים. כמו כן, עכשיו, כשרובנו חזרנו למשרדים, אני מתכנן לקיים מיט-אפ במשרדי החברה, שבמסגרתו אעביר הרצאה על חשיבות השמירה על איכות הסביבה בבית ובעבודה".

ולרי לייקין, דירקטור לניהול מוצר בסייפבריצ'
המודעות המשמעותית של לייקין לאיכות הסביבה התחילה לפני כמה שנים כשאשתו הכניסה הרגלים חדשים למשפחה. בתור התחלה, הם הפרידו את האשפה בפחים, ועם הזמן לקחו את זה צעד אחד קדימה והחלו להשתמש בכלים רב פעמיים בעבודה, בטיולים ובכל הזדמנות שיש להם.

במשפחת לייקין, גם החיתולים, הצעצועים, המוצרים והסל שבאמצעותו הם מביאים אותם מהסופר ידידותיים לכדור הארץ. צילום: יח"צ

במשפחת לייקין, גם החיתולים, הצעצועים, המוצרים והסל שבאמצעותו הם מביאים אותם מהסופר ידידותיים לכדור הארץ. צילום: יח"צ

במשרד, לייקין משתמש לכל אורך היום באותה הכוס ושוטף בעצמו, על מנת לחסוך מים ואת הפעלת מדיח הכלים. כמו כן, הוא משתדל לצמצם את ההזמנות ממסעדות וכשהוא מזמין, הוא מקפיד לבקש לא לשלוח לו סכו"ם חד פעמי. "בנוסף, יש סוגי מסעדות שאני ממעט להזמין מהן, כמו סושיות, כי הן מייצרות הרבה פסולת ומשתמשות בהמון כלים חד פעמיים", הוא אומר. את הקניות לייקין ואשתו עושים עם שקיות רב פעמיות – הם משתמשים בשקיות בד מיוחדות לירקות ולמקומות שבהם צריך קופסאות הם מביאים אותן מהבית.

"לפני תשעה חודשים נולדה לנו תינוקת והחלטנו להשתמש בחיתולים ומגבונים רב פעמיים, שהם מבד שניתנים לשטיפה. ככה שבסופו של יום, כמות האשפה שאנחנו יוצרים מאוד מצטמצמת", אומר לייקין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים