צה"ל יצמצם את הזמן מזיהוי היעד ועד הירי באויב – לדקות בודדות

פרויקט "הדק חכם" הוא מערכת רשתית, שממצה מידע מחיישנים במרחב ומאפשרת מכרזי אש מהירים

למקסם את האפקטיביות של הכוחות המבצעיים. צילום: דובר צהל

צה"ל נמצא בימים אלה בעיצומה של הטמעת מערכת לחימה טכנולוגית, הכוללת תפיסת הפעלה משולבת חדשה. זו מחברת בין כל הכוחות בשדה הקרב, ומקצרת דרמטית, בעשרות עד מאות אחוזים, לכדי דקות בודדות – את הזמנים מקליטת היעד על ידי החיישנים, או הלוחמים – ועד לירי במטרה.

הפרויקט, "הדק חכם", הוא פרי פיתוח משולב של מפא"ת במשרד הביטחון, של רפאל ושל ענף בית התוכנה המבצעי של מחלקת לי"ד (ר"ת לוחמה יבשתית דיגיטלית) אשר בחט"ל (ר"ת החטיבה הטכנולוגית ליבשה) שבזרוע היבשה. הפרויקט, בעלות של מאות מיליוני שקלים, החל לפני כשנתיים, ובשנה החולפת הוא תורגל בשטח על ידי כוחות צה"ל.

הפרויקט נועד לענות לשינויים שחלו בשדה הקרב מזה שלושה עשורים: הלחימה כבר לא נעשית בחולות סיני, או בהרי הגולן, אלא היא עברה למרחבים צפופים, מאוכלסים ובנויים – לבנון, השטחים ועזה – שם האויב חמקמק הרבה יותר, לעתים נעלם ובעיקר – מסתתר. תוך כדי, הוא מנסה לפגוע בלוחמים ולשוב למקום המחבוא שלו. כך, האויב כיום גם מתוחכם יותר טכנולוגית, ויעיל יותר.

הפרויקט משמש כתשתית המבטאת את החיבוריות, השילוביות והקישוריות הרב-זרועית בשדה הקרב החדש, כפועל יוצא מתוכניות העבודה בצבא על שדה הקרב הרב-ממדי. הטכנולוגיה מאפשרת לאסוף מידע המגיע מכלל הממדים, מחיישנים אך לא רק, לחבר אותו, לנתחו, ולעשות זאת בתווך מוצפן ובזמן אמת. כך, ניתן לעשות תיחור בין הכוחות בשטח, בסגנון תחנת מוניות, של "מי פנוי בדיזנגוף", ולבחור בתוקף הקרוב ביותר ליעד, או זה שהתקיפה שלו תשיג את אחוז ההצלחה הגבוה ביותר למול המטרה. הפלטפורמה אוספת את כל המידע המבצעי – על היעד ועל כל הסובב אותו, ולאחר תהליך עיבוד וניתוח – מנגישה אותו לכלל הכוחות בשטח – הלוחם בשטח, המל"ט, המסוק, כלי השיט וכן – המפקד שבחדר המבצעים מאחור. כך, כלל הנתונים הרלוונטיים מונגשים לכל הכוחות משלוש הזרועות.

אחד אתגרים המשמעותיים, הסביר לאנשים ומחשבים בכיר בזרוע היבשה, "הוא סגירת מעגל האש באופן מהיר – Sensor2Shooter, ולעשות זאת באופן מאובטח. המערכת עושה דיגיטליזציה לשדה הקרב, מחברת אותו לכל השותפים, וככה היא ממקסמת את האפקטיביות של הכוחות המבצעיים. זו מערכת רשתית, שממצה מידע מחיישנים במרחב ומאפשרת מכרזי אש מהירים". לדברי הקצין, "המערכת משתפת מטרות, ואז נעשה 'מכרז' מי יפגע ביעד הטקטי – לדוגמה, הלוחם הרואה אותו מציץ מהחלון, או מסוק הקרב, או הטנק. החיישן, או הלוחם, משתמש במערכת, מסמן את המטרה, ו'אוחז' אותה לאורך זמן מכרז האש. זה נעשה תוך שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה. אז משוקללים כלל נתוני הזירה, ומתקבלת החלטה מי פנוי ו-או מי הכי מתאים לתקוף. זה נקבע בהתאם למדיניות אש באותה נקודת זמן".

הבכיר בזרוע היבשה סיכם באומרו כי "המערכת מביאה למיצוי יעיל יותר של האפקטיביות המבצעית, עם פחות סיכון לכוחות הלוחמים, זרימת נתונים מהירה ובעיקר – צמצום הזמן עד לפגיעה במטרה והגדלת האפקטיביות של הפגיעה". הפרויקט צפוי להיות מבצעי בשנה הבא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים