"העברת ה-IT של הרשות לזכויות ניצולי השואה תפגע בניצולים"

כך עולה ממכתב דחוף ששיגרה ממלאת מקום מנהלת הרשות לשר האוצר, ישראל כץ, שבו היא דורשת שיעצור מיד את תהליכי ההעברה ● גם ועדת הכספים וסגן שר האוצר מתנגדים ● מלשכתו של כץ לא נמסרה תגובה ובמשרד לשוויון חברתי טוענים שלא תהיה כל פגיעה

ניצול שואה מראה את המספר שעל ידו. צילום: BigStock

כאילו אין מספיק קשיים לניצולי השואה בכל ימות השנה, ובמיוחד עכשיו, בתקופת הקורונה, החלטת הממשלה שהתקבלה עם כינון ממשלת האחדות להעביר את הרשות לזכויות ניצולי השואה, שפועלת מזה שנים במשרד האוצר, למשרד לשוויון חברתי עלולה לפגוע בהם עוד יותר. הסיבה העיקרית לכך היא העדר יכולת להעביר את מערכות המידע והמחשוב של הרשות למשרד החדש, מאחר שתשתיות אלה, שנבנו לאורך שנים, הן ייעודיות, והמשרד לשוויון חברתי לא יוכל להכיל אותן.

דברים אלה עולים ממכתב מפורט ששלחה עו"ד גליה מאיר אריכא, ממלאת מקום מנהלת הרשות לניצולי שואה, לשר האוצר, ישראל כץ, והגיע לידי מערכת אנשים ומחשבים. המכתב מפרט את הסכנות הנשקפות כתוצאה מהליך העברה לא מנוהל ולא מתוכנן, כזה שיפגע קודם כל בניצולים, שמקבלים מהרשות כספים, שירותים רפואיים וטיפולים נוספים.

מאז שהוקמה, הרשות לזכויות ניצולי השואה פועלת כיחידת סמך עצמאית במשרד האוצר, עם מנהלה ועובדים ייעודיים, שמטפלים אישית בניצולים. הרשות מנהלת תקציב של 5.5 מיליארד שקלים לשנה ומעסיקה 130 עובדים, בנוסף ל-40 עובדי מרכז המידע, וכן מאות רופאים ומטפלים בוועדות הרפואיות ובמערך השירות הרפואי.

"ההעברה – מאמץ אדיר, שישבש את העבודה"

המעניין הוא שהטיעון המרכזי של עו"ד מאיר אריכא וכן של גורמים אחרים הוא תשתיות המחשוב ומערכות המידע של הרשות. במכתבה היא ציינה כי "כיום, כל התשתיות, השרתים וסביבת העבודה של הרשות יושבים במערכות משרד האוצר. המערכות האלה מאפשרות יצוא וקליטה של קבצים כבדים על בסיס שוטף. כך, למשל, המערכות מבצעות את כל העברות המידע הקבועות שיש לרשות מול שורה של גורמים, ובהם קופות חולים, רשויות מקומיות, רשות המים, רשות החשמל, מרכז המידע ועוד, ואלה מבטיחות רצף זכויות לניצולי השואה מבלי שנדרשת התערבות שלנו".

"לכן", הסבירה, "הקמה מחדש של כל התשתיות והמבנים הקיימים באוצר, העתקתם למשרד אחר ולאחר מכן ניסיון לחיבורם הינם עבודה עצומה, שדורשת השקעת משאבים אדירה, לרבות זמן עבודה יקר". היא ציינה כי כבר נעשו ניסיונות ראשונים להעביר מודולים מסוימים – והם גזלו זמן עבודה מצוותי הפיתוח של הרשות, על חשבון מתן מענה לפיתוחים חדשים הדרושים לעבודה השוטפת של משרד האוצר. "בין היתר, הדבר הביא להשבתת העבודה על פיתוח מערכת מחשוב חדשה לרשות, שהייתה אמורה לעלות לאוויר בחודש מרץ", כתבה מאיר אריכא לשר כץ.

שר האוצר, ישראל כץ. צילום: קובי קנטור ז"ל

שר האוצר, ישראל כץ. צילום: קובי קנטור ז"ל

"המידע שנאגר ברשות הוא עצום ומתפרס על פני אוכלוסיות שונות, על פני עשרות שנים ועל פני הסדרים שונים, וכל נתון משמש אבן באיתור הזכאים והזכאויות ובבנייתן. על כן, כל אובדן של מידע הוא קריטי ועלול להיות בעל השלכות עצומות לעניין זכאותם של ניצולים", הוסיפה.

גם ועדת הכספים וסגן שר האוצר מתנגדים

התנגדות נוספת למהלך מגיעה מצד ועדת הכספים של הכנסת, שקיבלה בשבוע שעבר החלטה עקרונית להקפיא את העברת הרשות. "אנחנו באי ודאות מוחלטת – מה יהיה אם יחליטו לפזר את המשרד לשוויון חברתי? מי יסבול את ההעברה חזרה לאוצר? אותם אלה שבגיל כל כך מבוגר, התקציב (שהניצולים מקבלים מהרשות – י"ק) הוא התרופות והחיות שלהם", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני.

חברי ועדה נוספים הביעו תרעומת על ההחלטה לבצע את החלטת הממשלה על העברת הרשות דווקא עכשיו, בימי ממשלת מעבר, ודרשו להקפיא אותה עד לכינון ממשלה חדשה. יש לציין כי גורמים ברשות טוענים שעל אף העובדה שביצוע החלטת הממשלה מותנה בתיאום בין שני השרים, ועל אף שתיאום כזה לא נעשה עקב המשבר הפוליטי, במשרד החלו תהליכי העברה של הרשות, ואף היה ניסיון להעביר מודולים מסוימים מחדר המחשב של הרשות למשרד עצמו.

גם סגן שר האוצר, יצחק כהן, תומך בדרישת מנהלי ועובדי הרשות ודורש להקפיא את המעבר. כך גם יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אלעזר שטרן, שהעלה את המאבק מדרגה ושיגר מכתב דחוף לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבו הוא שטח את הסכנות בהעברת הרשות. "אני מבקש להצטרף לקולם של הניצולים ושל עובדי הרשות לזכויות ניצולי השואה, וקורא לך לעצור את התהליך הרע להעברת הרשות לזכויות ניצולי השואה ממשרד האוצר ולהכפיפה תחת גוף אחר. תהליך כזה, במיוחד בימים אלה ובכלל, יביא לפגיעה בציבור ניצולי השואה", כתב ח"כ שטרן.

המשרד לשוויון חברתי: לא תהיה כל פגיעה

במשרד לשוויון חברתי דוחים את טענות הרשות. בדיון בכנסת אמרה יעל מבורך, מנכ"לית המשרד, כי לא תהיה שום פגיעה בניצולים מהעברת הרשות ולטענתה, "קיימת סינרגיה רבה בין אופי המשרד לרשות". מבורך גם ציינה כי יש לעשות שינויים ארגוניים במבנה הרשות, כדי שהיא תוכל לתפקד. יצוין כי ההחלטה על המעבר של הרשות הייתה בעקבות דרישתה של השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, שבינתיים התפטרה ועברה ליש עתיד.

למרות פניות חוזרות ונשנות של מערכת אנשים ומחשבים, לא התקבלה תגובה ממשרד האוצר.

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אל

    רשות לזכויות ניצולי השואה תקועים עם מערכות מתחילת שנת 2000, משרד האוצר לא מתכנן שום שדרוג למערות האלו, מה בדיוק יפגע ? שיעשו ביקורת של מברק על מערכות של רשות ויגלו עד כמה הזנכה של משרד האוצר משאירה את הרשות מאחור 15 שנה עם לא יותר, פשוט בזיון מצד משרד האוצר.

  2. שוש לאו

    מעבירים את הניצולים מיד ליד, בשנותיהם האחרונות, במקום להשקיע בשנים שנותרו להם! במקום ללכת קדימה הולכים אחורה! האם גורמי מקצוע רציניים בחנו את הנושא ומה הייתה חוות דעתם המקצועית?? זה ברור שניפול בין הכסאות, ורק תהיה הרעה ופגיעה בתנאים שלנו! לא ידעתי שגם אנחנו משתתפים במשחק הכיסאות של הממשלה

  3. יצחק

    אחרי שנים של הזנחה , לעת זקנתם מעבירים אותם למשרד הממשלה היחידי שמתפקד וגם זה מפריע למישהו ?

  4. פנימי

    85 % מהמערכות כבר עברו ועובדות ללא בעיות.

  5. מאיר בן-נתן

    כרגיל ניצולי השואה וזקני הדור הם כלי משחק בידי המימשל....

אירועים קרובים