מתקפת הענק: טראמפ טוען שהמקור הוא "אולי סין" – לפומפיאו ברור שרוסיה

בזמן שההיקף האמיתי של מתקפת הסייבר שבוצעה כנגד מאות ארגונים בארה"ב, ובהם עשרות גופים פדרליים, הולך ומתברר, דונלד טראמפ ומייק פופיאו במחלוקת מה מקור המתקפה ● הנשיא צייץ בשבת ופסל את הקביעה של מזכיר המדינה

דונלד טראמפ, לשעבר נשיא ארצות הברית. צילום: BigStock

לאחר מתקפת הסייבר העצומה על מאות ארגונים בארה"ב, ובהם עשרות גופים פדרליים, שעליה שמע העולם לראשונה ביום ב', קברניטי המדינה מסכימים ברובם על כך שארה"ב חשופה ל"סיכון רציני". אלא שכאן מתפצלות העמדות – מזכיר המדינה, מייק פומפיאו, משוכנע שהאחראית לתקיפה היא רוסיה בעוד שדונלד טראמפ, נשיא ארה"ב בחודש האחרון לכהונתו בתפקיד, לא מסכים עם עמדה זו, מעלה אפשרות שאולי בכלל סין היא התוקפת, ובכלל – מפחית מהיקף האירוע.

כאמור, בניגוד לפומפיאו ולבכירים אחרים בממשלו, טראמפ מניח שרוסיה אינה בהכרח מי שעומדת מאחורי מתקפת הסייבר רחבת היקף על הסוכנויות הממשלתיות והחברות האמריקניות. "פריצת הסייבר גדולה הרבה יותר בתקשורת הפייק ניוז מאשר בפועל. קיבלתי תדרוך מלא והכל בשליטה", צייץ טראמפ אתמול (ש'). "רוסיה, רוסיה, רוסיה היא הפזמון המוכר", המשיך בתייחסו ל"תקשורת העלובה (Lamestream), שלטענתו מנפחת את החדשות מסיבות כלכליות. טראמפ הוסיף וכתב בטוויטר כי גם סין "יכולה" להיות מאחורי ההתקפה.

"דנים באפשרות שמדובר בסין (היא יכולה להיות!)", צייץ טראמפ, שלא התאפק והוסיף שוב התייחסות להפסדו הצורב בבחירות וכתב: "יכול להיות שגם חטפנו מכה במכונות ההצבעה המגוחכות שלנו במהלך הבחירות, שכעת ברור שזכיתי בגדול, מה שהופך אותן למושחתות ומביכות עוד יותר עבור ארה"ב". לציוץ זה, אגב, הוסיפה טוויטר הודעת הבהרה אדומה שאומרת שג'ו ביידן הוא הנשיא הנבחר, שניצח את הבחירות באופן חוקי. 

"די שקוף שרוסיה עומדת מאחורי ההתקפות"

ואולם קודם לציוצו של הנשיא, מזכיר החוץ האמריקני פומפיאו האשים את רוסיה בצורה חד משמעית בהתקפת הסייבר. "העבריינים ניסו במאמץ רב לגשת למערכות ה-IT של הממשלה באמצעות תוכנת צד שלישי", אמר פומפיאו בשידור רדיו ביום ו'. "זה די שקוף שרוסיה עומדת מאחורי ההתקפות הללו", קבע.

חמורה ומסוכנת. מתקפת הסייבר בארצות הברית. צילום אילוסטרציה: BigStock

חמורה ומסוכנת. מתקפת הסייבר בארצות הברית. צילום אילוסטרציה: BigStock

ואולם למרות טענתו של טראמפ אודות "ניפוח" ממדי האירוע על ידי תקשורת אינטרסנטית, גורמי ממשל כבר התייחסו גם הם לאירוע ולהיקפו בחומרה רבה. בשבוע שעבר אישרה ממשלת ארה"ב כי המדינה חוותה מתקפת סייבר בהיקף נרחב נגד גורמים אמריקנים, כולל גופי ממשל, וזו נמשכה ככל הנראה חודשים. לפי הדיווחים, המתקפה פנתה בין היתר למשרד האוצר, וכן למשרד המסחר והאנרגיה. רוסיה הכחישה כל מעורבות בתקיפה.

גם הסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות במשרד להגנת המולדת, Cisa, הזהירה ביום ה' מפני "סיכון חמור" מהתקפת הסייבר. הרשות אמרה כי ההתקפה, שהחלה לכל המאוחר בחודש מרץ, בוצעה על ידי שחקן "מתקדם ומתמיד". התוקפים הראו "התמדה, ביטחון מבצעי וכישורים מורכבים", כך קבעו אנשי Cisa, שציינו גם כי ההגנה מפני האקרים היא "מורכבת ומאתגרת ביותר".

בתוך כך, ענקית התוכנה מיקרוסופט (Microsoft) דיווחה כי הודיעה ליותר מ-40 לקוחות מושפעים, שרובם נמצאים בארה"ב. על פי החברה, כ-80% מהנפגעים הם בארה"ב, והשאר בקנדה, במקסיקו, בבלגיה, בספרד, בבריטניה, באיחוד האמירויות ובישראל. על פי מיקרוסופט, מספר הארגונים והמדינות שנפגעו בפועל הוא גדול יותר. לא מדובר ב"ריגול רגיל ", אמר נשיא מיקרוסופט, בראד סמית', שטען כי ההתקפה יצרה "פגיעוּת טכנולוגית רצינית לארה"ב ולעולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים