"למרות הביקורות, הלמידה מרחוק תימשך גם אחרי הקורונה"

"אחרי הקורונה, המורה יהיה מנטור והתלמידים ילמדו מכל מקום ובכל זמן", אמר אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, בכנס החינוך של אנשים ומחשבים ● יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים: "צריך להשאיר את הכיתות הקטנות גם אחרי הקורונה"

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: ניב קנטור

"הלמידה מרחוק תימשך, עם ובלי הקורונה – למרות הביקורות. גם אחרי שהמגפה תסתיים, התלמידים ימשיכו ללמוד גם מחוץ לבית הספר. תפקיד המורה ימשיך להשתנות – המורים יהיו יותר מנטורים ומנחים במקום מקורות ידע, יקליטו הרצאות, כדי שהתלמידים יוכלו ללמוד מכל מקום, ולא רק בבית הספר. אבל לשם כך יש לצייד את המורים והמורות בכלים ובהכשרה מקצועית מתאימים", כך אמר אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה.

בן ארי היה הדובר המרכזי בכנס Edutech 2020 של אנשים ומחשבים, שנערך בשיתוף הקרן, שמובילה מזה 14 שנים את פרויקט מחשב לכל מורה. בכנס, שעסק בשאלה האם הלמידה מרחוק תישאר גם אחרי הקורונה, השתתפו כמה מנהלים בכירים במערכת החינוך ברשויות המקומיות, ראשי פקולטות לחינוך וכן מנהלי חברות טכנולוגיות שעובדות עם מערכת החינוך. בנוסף, התארחו בו שתי מרצות מחו"ל – ד"ר ניקי מוהאן, מנהלת שותפה בשתי חברות שעוסקות במחקר והוראה מקוונת בעידן הדיגיטלי, וג'יין רוז, מנהלת תחום החינוך באזור EMEA בזום.

"תפקידי בית הספר יצטרכו להיבחן מחדש"

בהרצאתו דיבר בן ארי על תפקידי בית הספר לאחר תקופת הקורונה וציין כי אלה "יצטרכו להיבחן מחדש, בעיקר לאור הגילוי המסעיר של הקורונה, שהתלמידים מתים לחזור לבית הספר בעיקר לחברים ולהפסקות".

באשר לטכנולוגיות, הוא חוזה שבמערכת החינוך של עידן הפוסט קורונה יהיה שימוש מוגבר בתמונות תלת ממדיות ובמציאויות מדומה ורבודה, לרבות במשקפי VR. "בהמשך הדרך תהיה אפשרות ליצור מציאות מדומה, שבה ישהה התלמיד במקומות שונים ויוכל לצפות בתופעות רבות מבלי לעזוב את הבית או את הכיתה. כך, הוא יוכל לסייר בגוף האדם או בחלל, למשל, ולבחון תופעות מדעיות בתלת ממד", אמר.

"הורים רבים הבינו עד כמה חשוב תפקיד המורה"

קרן אתנה העניקה עד כה יותר מ-26 אלף מחשבים למורים בחינוך ה-"רגיל" ובזה המיוחד ב-168 רשויות מקומיות, יחד עם הכשרות מקצועיות. לדבריו, פעילות הקרן, כמו גם פעילויות התקשוב של משרד החינוך, גרמו לכך ש-"הלמידה מרחוק לא הפכה לקטסטרופה של ממש" עם פרוץ הקורונה וסגירת בתי הספר. עם זאת, הוא ציין את העובדה שעדיין, ליותר ממחצית המורים והמורות אין מחשב זמין ובחלק מהמקרים, אם כבר יש להם, הוא משמש את כל בני ביתם, לרבות הילדים ובן.בת הזוג. "הדבר משפיע על מיליון תלמידים, שלא יכולים לקבל מורה זמין עם מחשב", הוסיף.

הוא ציין כי "הקורונה לימדה אותנו את החשיבות של המורה, גם בחירום למרות הביקורת שנשמעה בתקשורת ובקרב הורים ותלמידים על הלמידה מרחוק, הורים רבים הבינו עד כמה חשוב תפקיד המורה".

יפה בן דוד, מזכ''לית הסתדרות המורים. צילום: ניב קנטור

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים. צילום: ניב קנטור

"משרד החינוך צריך לחשוב מחוץ לקופסה"

הכנס נפתח בברכות קצרות של יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, שעמדה על תרומתם של המורים בתקופת הקורונה. היא קראה לממשלה לנצל את המשבר ולהמשיך ללמד בכיתות קטנות – אותן קפסולות מדוברות, כפי שהן מתקיימות כעת, בגלל דרישות משרד הבריאות. "פתאום כולם מבינים את היתרון של כיתות קטנות, את השיפור ברמת ההוראה", אמרה. "בכל העולם הסגרים שנעשו לא כללו את מערכת החינוך, מפני ששם יש כיתות קטנות. אין כל סיבה שגם אצלנו לא יהיה".

היא מתחה ביקורת על המתווה של משרד החינוך ואמרה כי "לעתים מתקבלות שם החלטות שלא קשורות למציאות ואינן ישימות. הגיע הזמן שיתחילו שם לחשוב מחוץ לקופסה".

כמו כן בירכו עו"ד רוית דום עיני, מנכ"לית קבוצת עמל, ורון כהן, מנהל השיווק של בנק מסד.

המשך סיקור הכנס – בשבוע הבא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים