הורים – מעכשיו תשלטו טוב יותר במה שהמתבגרים רואים ומעלים לטיק-טוק

לאפליקציה המגה-פופולרית שבני הנוער מבלים בה את רוב זמנם יצא מוניטין של אחת המקדמת אתגרים מסוכנים ותוכן בעייתי ● עדכון בטיחות חדש יאפשר לפקח טוב יותר על מה שהילדים מעורבים בו ברשת החברתית מבוססת סרטוני הווידיאו הקצרצרים

במה מעורבים ילדים דרך השירות? טיק-טוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

טיק-טוק (TikTok) מרחיבה את תכונת בקרת ההורים שלה, כדי לתת למבוגרים האחראים יותר שליטה על מה שהמתבגרים שלהם רואים ומעלים לפלטפורמה. בנוסף היא מאפשרת להורים ולבני הנוער להפוך חשבונות לפרטיים יותר. את החידושים תיארה טיק-טוק בבלוג הרשמי שלה אתמול (ג').

לדברי מנהלי האפליקציה, הרחבת התכונה שואפת להשיג איזון בין ביטחונם של בני הנוער הרבים, שעושים ביישום שימוש תדיר, לפעמים לאורך שעות רבות ביממה, לבין זכותם להביע את עצמם.

סכנת האתגרים ושליטה בתכנים

אין כל ספק שהמשתמשים האדוקים של טיק-טוק מכל רחבי העולם, שרובם צעירים וחלקם גם קטינים, רוצים ליהנות משימוש רב-גוני ומלא אקשן בפלטפורמה, אלא שלאחר שלל חשיפות של תוכן בעייתי, ויותר מכך, של אתגרים מסוכנים לנפש ולגוף – ההורים מודאגים בגללה, ובצדק.

החברה מתייחסת לסכנה ולדאגה וכותבת כי "בגלל זה, בתחילת השנה הצגנו התאמה משפחתית, המאפשרת להורים לקשר את חשבון הטיק-טוק שלהם לחשבון של ילדם, כדי להפעיל הגדרות תוכן ופרטיות שונות. כעת הרחבנו את התכונה הזו, על-מנת שההורים יוכלו לספק פיקוח רב יותר, ולהפוך את טיק-טוק לכלי חזק יותר ליצירת החוויה הנכונה עבור ילדיהם".

אולי כדאי להבין עד כמה מסוכן עלול כל זה להיות – אחד האתגרים הוויראליים האחרונים הביאו למותה של בת 15 מאוקלהומה, ארה"ב, בחודש אוגוסט האחרון. הנערה מתה לאחר שצרכה מנת-יתר של כדורי בנדריל – תרופה אנטי-היסטמינית נגד אלרגיה הנמכרת ללא מרשם בארה"ב. "אתגר הבנדריל" (Benadryl Challenge) הוויראלי גורם לבני נוער בכל העולם לתעד את עצמם תוך כדי או לאחר נטילת כמות גדולה של כדורים שכאלו, כשהמינון המופרז, במקרה הטוב, מייצר הזיות ותשישות, ובמצב הרע יוצר פגיעה קשה בקצב הלב ובמח, שבץ, ואף מוות, כפי שאירע במקרה הטראגי באוקלהומה.

יכולה הייתה להיות באמת מהנה נטו. טיק-טוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

יכולה הייתה להיות באמת מהנה נטו. טיק-טוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

מה ביכולת ההורים לשנות כעת?

לפיכך, הרשת החברתית – המבוססת על שיתוף סרטוני וידיאו קצרצרים ו"פופיים", הכוללים מוזיקה קליטה, ושיכולה באמת להיות פשוט מהנה – מוסיפה עכשיו להורים אפשרות להגביל את החיפושים ביישום, החל מתוכן, משתמשים, האשטאגים (hashtags) ושירים. לא רק זאת, הורים וילדיהם יכולים להציב גבולות יחד, כדי להחליט מי יכול להגיב לסרטון שהעלו. האפשרויות הזמינות כוללות: כולם, רק חברים, או אף אחד.

גם ההורים וגם הילדים יכולים להחליט במשותף מי יכול לצפות בתוכן, האם החשבון יהיה פרטי או ציבורי, וכן באפשרותם להחליט אם אנשים אחרים יכולים לראות את רשימת הסרטונים שהילד או הילדה אהבו.

בנוסף למספר כלים לחיזוק מדיניות בטיחות הנוער בפלטפורמה שלה, טיק-טוק פיתחה גם שותפות עולמית להגנה על ניצול ילדים על ידי הסרת תוכן שכזה, סגירת חשבונות ודיווח על מקרים לגופים האמונים על בטיחות ילדים. "הגנת קטינים, מקוונת ומחוצה לרשת, היא חשובה מאוד ודורשת שיתוף פעולה בין פלטפורמות, ארגונים ממשלתיים ו(גורמי) בטיחות ילדים", ציינה טיק-טוק. היא עדכנה שלכן החלה גם תומכת בתנועה שנאבקת בניצול מיני ובהתעללות מינית ברשת.

צרות בארצות הברית וצורך דחוף בשיפור תדמית

נזכיר כי טיק-טוק שנמצאת בבעלות חברה סינית בשם בייט-דאנס לא מואשמת רק במתן אכסניה לתכנים בעייתיים ומסוכנים – בארה"ב היא נמצאת כבר מזה חודשים רבים על הכוונת של הממשל בכלל והנשיא דונלד טראמפ בפרט, בגין מה שנחשד כשיתוף פעולה עם השלטונות הסינים. טראמפ ואנשיו טוענים, בלי לספק יותר מדי הוכחות לכך, שבייט-דאנס והיישום המגה-מצליח שלה קוצרים מידע ודטה של משתמשים ומעבירים אותם לידי הממשל הקומוניסטי הסיני, אולי לטעמי מעקב וריגול. בבריטניה עלתה הפלטפורמה על המוקד עקב צנזורה של תכנים המבקרים את בייג'ינג, שהוסרו מהשירות עד לפני כשנה, ככל הנראה לנוכח הוראה ישיר מסין. בייט-דאנס צריכה לסגור עסקה למכירת עסקי טיק-טוק בארצות הברית לידיים מקומיות בתוך שבועיים, וכזו מתגבשת בימים אלו. מדובר על עסקה עם הענקיות האמריקניות וולמארט (Walmart) ואורקל (Oracle). השתיים אפילו הכריזו כבר על הקמת גוף חדש לצורך כך, בשם TikTok Global.

בנוסף היא עושה מאמצים לשדר יותר אחראיות ורצינות לצורך שיקום תדמיתה של טיק-טוק ומחשש שמא תתבקש כלאחר כבוד לעזוב גם מחוזות פעולה אחרים, אחרי שכבר סולקה מהודו ועומדת לסיים בקרוב את ניהול היישום מטעמה בארצות הברית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים