העסקה שאישר טראמפ: וולמארט ואורקל רוכשות 20% מעסקי טיק-טוק

הנשיא נתן את ברכתו לעסקה, שנראה כי הפעם אולי באמת תצא לדרך ● במסגרת ההסכמות הוקמה למעשה חברה חדשה, TikTok Global, שבה תהיה לשתי הענקיות האמריקניות בעלות חלקית ● האם קרן חינוכית בהיקף 5 מיליארד דולר כלולה בעסקה?

הייתה השנה על הכוונת של הממשל האמריקני. טיק טוק. צילום: BigStock

הממשל האמריקני הודיע אמש (ש') כי הוא מאשר עסקה שבמסגרתה ישתפו פעולה החברות אורקל (Oracle) ווולמארט (Walmart) – ענקית הקמעונאות המובילה בארה"ב – לרכישת אחזקה של 20% בחברה חדשה שתכונה TikTok Global. הפתרון הזה הוא אמצעי שנועד למניעת החרם שעתיד היה להיגזר על אפליקציית טיק-טוק (TikTok), הנמצאת בבעלות סינית, בארצות הברית.

שמה של חברת אורקל הוא הבולט כבר מזה מספר שבועות כמועמדת לקניית עסקי בייט-דאנס (Bytedance), הבעלים הסינית של טיק-טוק, בארה"ב. אלא שהאפשרויות לעסקה שהועלו עד כה לא נשאו חן בעיני הנשיא, דונלד טראמפ, ואנשיו. כעת מסתמן כי הפתרון שיאפשר לטיק-טוק להמשיך לפעול בארה"ב אותר סופסוף, והוא כולל שותפות בין אורקל לוולמארט. השתיים פרסמו הצהרות המאשרות את המשא ומתן, ומרחיבות אודות ההסדר הכספי שתכלול העסקה: אורקל תיקח בעלות על 12.5% ממניות החברה, ו-וולמארט על 7.5% מהן.

לפי ההודעות הנפרדות של וולמארט ואורקל, החברה החדשה שתיווסד, TikTok Global, תעסוק בלעדית בניהול הפעילות בארה"ב, כמו גם בטיפול במשתמשים "בשאר העולם".

בהודעת וולמארט נאמר כי ההנפקה הראשונית לציבור של TikTok Global תתקיים "תוך פחות מ 12 חודשים", וכי החברה תירשם בבורסה בארה"ב. השותפים התחייבו גם לפתח יוזמה חינוכית מקוונת.

עוד צוין כי טיק-טוק תערוך "פריסה מהירה, תשתנה במהירות, ותפעיל את מערכותיה בענן אורקל", ו-וולמארט "תביא את יכולות הקמעונאות הרב-ערוציות שלה", ביניהן הוזכרו למשל המסחר האלקטרוני ב-Walmart.com, כמו גם שירותי הפרסום שלה.

החברה החדשה תפעל מארצות הברית ותכלול חמישה דירקטוריונים שארבעה מהם אמריקנים במוצאם.

לפי דיווח של CNET, העסקה – שעדיין מצריכה את אישור ממשלת סין – הגיעה שעות ספורות לפני שהוגדר איסור על הורדות חדשות של היישום TIkTok. שר המסחר האמריקני, וילבור רוס, אמר אתמול כי האיסור הזה יידחה עד ה-27 בספטמבר בשעה 23:59, וזה למעשה כעת הדד-ליין לסגירת העסקה.

יוצא מהפרשה כמנצח? נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

יוצא מהפרשה כמנצח? נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

ביטחון המולדת – מובטח

במוצאי שבת אמר הנשיא טראמפ לעיתונאים מחוץ לבית הלבן, לפני שיצא להשתתף בעצרת של קמפיין הבחירות שלו בצפון קרוליינה: "נתתי לעסקה את ברכתי. אם הם יעשו זאת, זה נהדר. אם לא, זה בסדר גם". כפי שדרש קודם לכן, טראמפ אמר כי העסקה מבטיחה כי "ביטחון (המולדת – ג"פ) יהיה 100 אחוז", והבטיח שהיא תכלול קרן של 5 מיליארד דולר שתוקדש לחינוך בארה"ב.

שר המסחר רוס אמר גם הוא בשבוע שעבר כי הנשיא "יעשה כל שביכולתו כדי לדאוג לביטחוננו הלאומי ולהגן על האמריקנים מפני איומי המפלגה הקומוניסטית הסינית", נושא שעמד בטבורה של המחלוקת, מכיוון שבייט-דאנס נחשדה כמשתפת פעולה עם הממשל בארץ מוצאה, ואף כמעבירה אליו נתונים של משתמשיה בארה"ב לצרכי ביון. מכיוון שהאפליקציה – שהיא רשת חברתית מבוססת סרטוני וידיאו קצרצרים המשותפים בין משתמשיה – מאוד פופולרית במדינה, ויש לה יותר מ-100 מיליון משתמשים אמריקנים, ממשל טראמפ הביע חששות כבדים מקשרי בייט-דאנס וסין, ולפיכך הוציא טראמפ צו חירום, שהיה אמור להפסיק את פעילות טיק-טוק בארה"ב עד ה-12 בנובמבר הקרוב.

כעת נראה שהדברים ממש קרובים לכדי פתרון שיהיה מקובל על כל הצדדים, ובהתאם יצאו הכרזות שונות מטעם המעורבים בנדון. 

לארי אליסון, יו"ר ומנהל טכנולוגיות ראשי באורקל. צילום: יח"צ אורקל

לארי אליסון, יו"ר ומנהל טכנולוגיות ראשי באורקל. צילום: יח"צ אורקל

"ההחלטה הטכנית הזו שלקחה טיק-טוק הושפעה מאוד מההצלחה האחרונה של זום להעביר חלק גדול מיכולת ועידת הווידיאו שלה לענן הציבורי של אורקל", אמר בהצהרה מטעמו לארי אליסון, מנהל הטכנולוגיות הראשי של אורקל, שהוא גם היו"ר שלה ומייסדה.  אליסון המשיך וציין כי "טיק-טוק בחרה בתשתית הענן החדשה של דור 2 של אורקל, מכיוון שהיא הרבה יותר מהירה, אמינה ובטוחה יותר מטכנולוגיית הדור הראשון המוצעת כיום על ידי כל ספקיות הענן הגדולות האחרות".

וולמארט אמרה בהצהרתה: "אנו מאמינים שעסקה זו תועיל לארה"ב במובנים רבים, כולל הבאת מעל 25,000 משרות לאורך זמן, וכן המשך פיתוח מוצרים מרגשים וחדשניים להנאת אנשים ברחבי העולם".

"אנו שמחים שההצעה של טיק-טוק, אורקל ו-וולמארט תפתור את החששות הביטחוניים של הממשל האמריקני ותיישב שאלות סביב עתידה של טיק-טוק בארה"ב", נכתב בהצהרה שפרסמה טיק-טוק.

קרן חינוך פטריוטית תיכלל או לא בעסקה?

יצוין כי בעלילה הפתלתלה חל שוב טוויסט חדש, שאפשר כי יגווע או יהפוך למכשול נוסף – הנשיא טראמפ אמר כי צוותו דיבר עם בייט-דאנס ושותפותיה המתהוות על מימון מיזם חינוכי פטריוטי שיופנה לציבור האמריקני.

"יש לנו עסקה שהסתדרה", אמר טראמפ לתומכיו בעצרת בצפון קרוליינה אמש. "הם הולכים לשלם 5 מיליארד דולר לקרן לחינוך, כדי שנוכל לחנך אנשים לגבי ההיסטוריה האמיתית של ארצנו. אנחנו מתקרבים מאוד לעסקה הזו", הוא הבטיח לאוהדיו.

אלא שבייט-דאנס הצהירה מיד לאחר מכן כי היא שמעה לראשונה על קרן החינוך הזו מדיווחים בתקשורת.

לפי הסברה, טראמפ הוסיף את נושא הקרן החינוכית כמהלך של "הרגע האחרון", בכדי שיוכל לטעון שהשיג ניצחון בפרשה, וכן "להמתקת" העסקה הסופית המתגבשת, שלדעת חלק מהמבקרים שלו, בעיקר מהמחנה הרפובליקני, עדיין תאפשר לסין השפעה רבה מדי על טיק-טוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים