הלילה: מתקפת סייבר על רשת האינטרנט האוניברסיטאית

המתקפה כוונה כלפי הרשת של הגוף האירופי Geant ופגעה באפשרות הגלישה של מוסדות אקדמיים רבים בישראל, שחזרה בשעות הבוקר ● זהות התוקף לא ברורה, וגם לא האם ישראל הייתה הקורבן היחיד

ההאקרים "מחפשים" גם את האוניברסיטאות. צילום אילוסטרציה: BigStock

רשת האינטרנט של Geant, שבה משתמשים מרבית הגופים האקדמיים באירופה, הותקפה הלילה (ג'), ככל הנראה, במתקפת סייבר, שהשפיעה גם על כל האוניברסיטאות וחלק מהמכללות בישראל – כך נמסר ממחב"א, מרכז החישובים הבין אוניברסיטאי. המתקפה גרמה לשיבושים, עד כדי מניעה של האפשרות לגלוש באמצעות הרשת, והיא תוקנה בשעות הבוקר המוקדמות.

מחב"א הוא גוף שמאפשר שירותים טכנולוגיים לרבים מהמוסדות האקדמיים בישראל, ובהם גלישה באינטרנט, שמיועדת בעיקר לצרכי מחקר – דרך הרשת של Geant. כמו כן, שירותי המרכז מאפשרים לרבים מהמוסדות האקדמיים ללמד מרחוק בזמן הקורונה, והוא אף מציע לגופי ההשכלה הגבוהה לרכוש מאגרים דיגיטליים לספריות – שתופסים מקום מרכזי בספריות שלהם, עד כדי כך שבכמה מהם אין כמעט ספרים מודפסים.

גורם בכיר באקדמיה מסר לאנשים ומחשבים כי הוא לא יכול היה לגלוש במהלך הלילה ברשת האינטרנט באמצעות השירות של מחב"א, עד שהתקלה תוקנה בבוקר. עם זאת, יצוין שמאחר שהמתקפה קרתה בלילה, יש להניח שההשפעה שלה על פעילות המוסדות האקדמיים הייתה שולית למדי.

במחב"א מבצעים בשעות אלה תחקיר על המקרה. בין היתר, צפויות להתברר ה שאלות מהו מקור המתקפה והאם היא הייתה ממוקדת במוסדות אקדמיים בישראל, או שהיא הורגשה במדינות נוספות, ואולי אף בכלל אירופה. מהמרכז נמסר כי "אנחנו מבצעים תחקיר מלא ומסודר עם כל הצוות שלנו, ונסיים אותו לאחר שנקבל את ממצאי התחקיר של Geant. בינתיים ניתן לומר שהרשת של Geant הותקפה במתקפה שגרמה לשיבושים ברשת לחלק מהמוסדות. עבודה מאומצת של עובדי מחב"א אפשרה התמודדות עם המתקפה, ומרבית המוסדות לא חשו בבעיה או חזרו לפעילות רגילה עד לשעה 05:00. בעיות הגלישה של המוסד האחרון נפתרו ב-08:00".

ללא קשר, במהלך הלילה ביצעה קבוצת האקרים בשם ארמדה קולקטיב מתקפת כופרה על רשת אקדמית צ'כית, וכמו במקרים רבים של מתקפות מעין אלה, דרשה מהקורבנות תשלום דמי כופר באמצעות ביטקוין. במחב"א מדגישים כי מתקפה זו לא פגעה במוסדות אקדמיים ישראליים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עעע

    אקדמיה זה מחלבת כסף שמוכרת שקרים ומעמדות, מקווה שיושבתו לחודשים רבים , קיבינימט עליהם

אירועים קרובים