"יש לעזור ולאפשר לחדשנים להתפתח – על אף שלועגים ובזים להם"

"הצחוק והלעג הם בדיוק האויב של אנשים שרואים את העולם אחרת", אמר הרמטכ''ל, רב-אלוף אביב כוכבי, בטקס הענקת פרסי חדשנות, "תפקידנו לעזור להם, כדי שהארגון יהיה מאיץ חדשנות"

מצדיע לחדשנים: רא"ל אביב כוכבי בטקס הענקת הפרסים. מימין: תא''ל ערן ניב, ראש חטיבת שילו''ח. צילום: דובר צה''ל

"המציאות משתנה בקצב כה מהיר. החדשנים מצליחים לראות פוטנציאל במה שהאחרים לא מצליחים לראות. אלא שהם חוששים שיבטלו את הרעיונות שלהם, יבוזו וילעגו להם. תפקידנו לעזור להם, כדי שהארגון יהיה מאיץ חדשנות", כך אמר הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי.

כוכבי דיבר אמש (ב') בטקס הענקת פרסים למיזמים הזוכים בפרס הרמטכ"ל לחדשנות לשנת תשפ"א. לדבריו, "כל המיזמים הזוכים הם דברים פרקטיים, לא רעיונות על המדף או חדשנות מקורית ומרעננת שמעלה את השאלה 'אבל מה עושים עם זה?'. כל הזוכים עוזרים לביטחון השוטף, או תורמים באופן ישיר לניצחון או לניהול יעיל וטוב יותר של צה"ל".

"אני מקדיש את דבריי", אמר הרמטכ"ל, "לכל מי שלא נמצא פה. למי שלא זכה ולא הגיש מועמדות אולי כי הוא מוטרד או חושש, או כי לא הצליח להעביר את הרעיון שלו, או שצחקו עליו. אני מקווה שהם.ן יהיו פה בשנה הבאה, או בעוד שנתיים. הסיפור הוא איך לעשות צבא טוב יותר, המנצח את האויב מהר יותר".

רא"ל כוכבי הביא כמה דוגמאות לכאלה שהצליחו למרות המכשולים: "אופרה ווינפרי פוטרה בתחילת דרכה מהטלוויזיה בטענה שאינה מתאימה להיות על המסך. וולט דיסני פוטר מהעיתון המכובד שבו עבד לאחר שאמרו לו, כי הוא חסר דמיון. סטיבן שפילברג ניסה להתקבל לבית ספר לקולנוע שלוש פעמים. וינסנט ואן גוך מכר רק ציור אחד כל חייו, וגם זה לחבר. רוברט גודארד, מפתח הרקטה מבוססת דלק נוזלי, אמר כי כמות קיתונות, הצחוק והלעג שספג – הייתה בלתי סופית. תומס אדיסון העיד שנאלץ לעבור יותר מאלף ניסיונות עד שהצליח. צ'ארלי צ'פלין נדחה על ידי מנהלי אולפנים רבים שאמרו, כי יצירתו שטותית. 'קולונל' הרלנד סנדרס, מייסד KFC, נדחה על ידי יותר מאלף מסעדות. צ'ארלס דארווין היה תלמיד ממוצע, בעל ציונים בינוניים, שוויתר על לימודי הרפואה ולמד דת וכמורה".

"צחוק ולעג הם מנת חלקם של אנשים שחושבים אחרת, והם האויב שלהם", אמר הרמטכ"ל, "הסביבה היא האויב של החדשנים. סוזן בויל לא רצתה ללכת להתחרות בתוכנית הבריטית המקבילה ל'כוכב נולד', אבל אימה דחפה אותה. כיום יש מאחוריה עשרה דיסקים, אחד מהם הוא הנמכר ביותר בתולדות בריטניה. החדשנים זוכים לשלילה בהמון אופנים: 'זה לא ריאלי', 'הארגון שלנו שונה', 'ניסינו זאת בעבר בלא הצלחה', 'זה יקר מדי'. הסביבה לא מאפשרת לחדשנים לפרוח, אלא גורמת להם לקמול".

כך, אמר, "לתא"ל דני גולד וצוותו, מפתחי 'כיפת ברזל' אמרו ב-2006, כי 'המערכת תהווה כישלון בהיבט הטכנולוגי, הפיתוח יעלה מיליארדים, ייארך 20 שנה וגם אין בו צורך'. ב-2009 צוותי מומחים בליסטיים מארה"ב אמרו על המערכת, שהיא לא תוכל להתמודד עם האיומים, ואין לה סיכוי להצלחה. ב-2014 נכתב בעיתון 'כיפת ברזל – כישלון ידוע מראש'. גוף ביקורת מרכזי במדינה קבע, כי 'ברור שהמערכת לא תוכל להתמודד עם האיומים שהיא נועדה להם'. מה שדארווין, גולד, פיקאסו, גודארד, ו-ואן גוך ראו – זה הסיפור תמיד. הם ודומיהם החדשנים רואים את הדבר הבא, שאחרים לא רואים. בראיון מפורסם עם דיוויד בואי מ-1999, הזמר ראה באינטרנט לא שינוי בצורת תקשורת, כמו שהמראיין ראה, אלא משהו שיביא למהפכה באורח חיינו. בואי אמר: 'הפוטנציאל שהאינטרנט יעשה לחברה, לטוב ולרע, הוא בלתי ניתן לדמיון, אנו רואים רק את קצה קצהו של קרחון השינוי. ההקשר ומצב התוכן יהיו כה שונים ממה הכרנו'".

"אני מצפה", סיכם רא"ל כוכבי, "כי החדשנים ישמעו משפטים כגון 'זה לא פשוט, אבל בוא ננסה', 'זה מעניין', 'רעיון מעולה', 'זה כיוון נכון'. כדי שזה יקרה, עלינו ליצור עבור היצירתיים והחדשנים תנאים מאפשרים. נדרשים מנהיגות ואומץ. אם ווינפרי ואדיסון לא היו מתעקשים – הם לא היו מגיעים לאן שהגיעו. אנחנו יכולים להקל על החדשנים במידה חסרת תקדים, כדי שנהיה מאיצי חדשנות. להזכירכם: סייצ'ירו הונדה לא התקבל לעבודה כמהנדס בחברת טויוטה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים