האם עסקת וואן-טלדור מבשרת על גל של רכישות בשוק ה-IT?

העסקה, שהפכה לשיחת היום בענף ה-IT הישראלי, העלתה את השאלה האם נראה בקרוב עוד עסקאות רבות כאלה ● אלדד בר אדון, ממקימי וואן וכיום מייסד שותף של אימפרוב, שמסייעת לחברות IT, סבור שכן

סנונית ראשונה בגל של רכישות? צילום אילוסטרציה: BigStock

הבוקר (ג') פורסמה אחת העסקאות הבולטות ביותר בשוק ה-IT הישראלי בשנים האחרונות, שבולטת עוד יותר על רקע השנה הלא פשוטה שעוברת על המשק: וואן רכשה את טלדור תמורת רבע מיליארד שקלים במזומן. העסקה עוררה, מטבע הדברים, הדים רבים בענף, ובהם השאלה האם היא אות שמבשר על גל קרוב של רכישות של חברות IT האחת את השנייה.

אלדד בר אדון, מייסד שותף של אימפרוב ובעברו מנכ"ל וואן, סבור שהתשובה לשאלה זו חיובית. לדבריו, "בשני העשורים האחרונים היינו מעורבים, צחי טוחן ואני, ב-60 רכישות ומיזוגים – כשליש מכלל 200 הרכישות והמיזוגים שנעשו בענף ה-IT המקומי. נעשו 200 רכישות מתוך 500 רכישות פוטנציאליות. למרות זאת, סך הרכישות האפשריות העתידיות עומד על 500-600, כי בתקופה האמורה 'נולדו' עוד כ-300 חברות מועמדות לרכישה. לכן, אני מעריך בסבירות גבוהה שלאחר רכישת וואן את טלדור צפויים עוד מאות רכישות ומיזוגים בשוק ה-IT הישראלי".

ב-2005, לאחר שסיים את כהונתו כמנכ"ל וואן, הקים בר אדון את אימפרוב, המתמחה בהשבחה ממוקדת של חברות כדי להכשירן לרכישה בידי חברה גדולה או להנפקה. הוא הקים אותה עם טוחן, שהיה סמנכ"ל הכספים שלו בוואן. אדון אמר כי "לא הייתי מעורב בעסקה של רכישת וואן את טלדור ועל אף שאיני מכיר ואני לא בקי בפרטיה, אני אומר שהן עשו מהלך יפה. מדובר בעצם בהגשמה של דבר ששאפתי אליו עוד ב-2003, כשהקמתי את וואן יחד עם עדי אייל, היו"ר: אמרתי אז שאני שואף לעמוד בראש אחת משלוש חברות המחשוב הגדולות בארץ. לא הצלחתי בכך, וואן הייתה בתקופתי במקומות הרביעי והחמישי. העסקה הנוכחית ממקמת אותה במקום השלישי, אחרי מטריקס וחילן, ולפני מלם תים".

לדבריו, "יש הצדקה מוחלטת לרכישה. יש סינרגיה בין שתי החברות: וואן מחזקת את נוכחותה בעולמות התקשורת וה-BPO וטלדור אוחזת ביחידות מדהימות – גם בפעילות וגם בגודל".

השבחה מטאורית

אימפרוב פועלת לבניית מיזוגים בין חברות, או שותפה בחברות שהיא מבצעת פיתוח עסקי עבורן. בין היתר, החברה שותפה בגב מערכות ובאלמוג תוכנה. בשנה האחרונה בר אדון וטוחן עמדו מאחורי רכישת מטריקס את השליטה בגסטטנרטק ב-50 מיליון שקלים, וכן מאחורי הרכישה שביצעה מלם תים של 70% מהון המניות של אדיוסיסטמס פרויקטים תמורת 39 מיליון שקלים, ובכך היא הפכה לבעלת השליטה בחברה. עוד הם היו מעורבים בשנה האחרונה ברכישת קבוצת יעל (Yael Group) את נטקלאוד – הנציגה הרשמית בישראל של מערכת ה-ERP בענן נטסוויט מבית אורקל – במיליוני שקלים.

לדברי בר אדון, "כל שוק ה-IT המקומי עבר השבחה מטאורית. חברות ה-IT המקומיות גדלו בשלוש השנים האחרונות בהיקף של 120%-130%. גם טלדור עברה השבחה, אף אם זו של וואן הייתה גדולה יותר. טלדור הניבה ב-15 שנים תשואה של יותר מאשר פי חמישה, שזה טוב מאוד. שוק ה-IT בנוי על צמיחה אורגנית, אבל צומח מאד גם באופן לא אורגני, ברכישות".

לסיכום הוא אמר כי "עסקת טלדור-וואן היא חלק ממהלך שקורה כל הזמן ואשר הואץ בתקופת הקורונה. אנחנו, באימפרוב, עשינו השנה שש עסקאות ויש עוד ארבע בצנרת. בענף נעשו השנה 30 עסקאות רכישה – נתון הגדול פי 1.5-2 משנה רגילה. למרות הקורונה, 2020 היא שנה נפלאה למיזוגים ולרכישות. נהפוך הוא: הקורונה רק האיצה עסקאות, והן לא היו 'במחירי מבצע', לא עסקאות במצבי לחץ, אלא נעשו במחיר הוגן. חברות ה-IT הגדולות נמצאות במצב טוב מאוד, למרות המשבר במשק, ורוצות להמשיך ולגדול".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים