האיחוד האירופי מאשים את אמזון בהפרת הגבלים עסקיים

האיחוד ונציבת התחרות באיחוד האירופי, מרגרט וסטגר, הגישו תביעה נגד ענקית הקמעונאות אונליין האמריקנית הבינלאומית ● הסיבה: תפקידה הכפול הן כספקית סחורות והן כאחסניה בעבור ספקי צד ג' למכירת סחורות, הפוגעת לדבריהם בתחרות ההוגנת וחונקת אותה

נקנסה באירופה. אמזון. צילום: BigStock

האיחוד האירופי הגיש היום (ג') תביעת הגבלים עסקיים נגד אמזון (Amazon). האיחוד מאשים את ענקית הקמעונאות אונליין בשימוש לרעה בנתונים שהיא אוספת ממוכרי צד ג' בפלטפורמה שלה, כך הודיעה היום נציבת התחרות של אירופה, מרגרט וסטגר. אם תימצא אשמה, אמזון עלולה לעמוד בפני קנסות של מיליארדים.

הנציבות האירופית אומרת כי אמזון משתמשת "באופן שיטתי" בנתוני של המוכרים אשר אינם ציבוריים, על מנת להתחרות באופן לא הוגן מולם בפלטפורמה שלה בצרפת ובגרמניה. ההאשמות הן תוצאה של חקירה שהוכרזה בשנה שעברה, ובדקה כיצד אמזון משתמשת בנתוני מכירות כדי להתחרות בסוחרים העצמאיים של הפלטפורמה.

לפי הנציבות של האיחוד, הענקית האמריקנית הבינלאומית מנצלת לרעה את עמדת השוק שלה. רשות התחרות מצאה לטענתה כי הקמעונאית העוצמתית משתמשת בנתונים עסקיים של שותפיה כדי להשיג יתרון לעצמה. 

גם משרתת סוחרים, וגם מתחרה בהם. ממשק אמזון למוכרים. צילום אילוסטרציה: BigStock

גם משרתת סוחרים, וגם מתחרה בהם. ממשק אמזון למוכרים. צילום אילוסטרציה: BigStock

הטענות החמורות נגד אמזון שמעלה הרשות המפקחת על התחרות, הן שלמעלה הקמעונאית המקוונת הגדולה בעולם מפרה נתוני הסוחרים שלה, ועושה שימוש שיטתי בנתונים העסקיים שהיא מלקטת מהסוחרים העצמאיים התלויים בה, למשל במטרה להציע מחירים אטרקטיביים יותר על אותה סחורה שהיא עצמה משווקת.

תפקיד כפול – גם קמעונאית וגם שוק

על פי הנציבות, לאמזון יש כעת אפשרות להגיב ולהגיש את ההתנגדויות שלה. ואולם, אם רשות התחרות לא תשתכנע, אמזון עלולה להיקנס ובענק. חברות המפרות את כללי התחרות של האיחוד האירופי מסתכנות בקנסות של עד עשרה אחוזים מנפח המכירות השנתיות הגלובליות שלהן. הכנסותיה של אמזון בשנת 2019 הגיעו לסכום שנאמד בכ-280.5 מיליארד דולר.

החקירה בנוגע לשיטות העסקיות של אמזון והחשדות שהן בלתי חוקיות החלה ביולי 2019. יותר מכל בחנו ברשות התחרות את השאלה האם הקבוצה מתחרה באופן הוגן עם הקמעונאים האחרים בפלטפורמה. והרעיון הזה, על אף שהוא נשמע מופרך, אינו כזה בשל התפקיד הכפול של הענקית מסיאטל, כפי שהוסבר קודם לכן.

רשות התחרות מסרה כי תוצאות החקירה העידו שבאמזון מחזיקים בכמויות גדולות מאוד של נתוני מוכרים שאינם ציבוריים, ואלו זורמים ישירות למערכות האוטומטיות של החנות. הדטה הזה נצבר ומשמש לאיזון ההצעות ללקוחות, כמו גם להחלטות עסקיות אסטרטגיות של אמזון. כך לדוגמה יכולה אמזון למקד עצמה בשיווק מוצרים שמשתייכים לקטגוריה הנמכרת בצורה הטובה אצל הסוחרים, ולהתאים את הצעותיה למגמות שהיא מזהה בדרך זו, ומסתמן כי הדבר פועל לרעת המוכרים האחרים ב-Marketplace של אמזון.

"אמזון לא צריכה להשתמש בנתונים על פעילותם של מוכרים עצמאיים לטובת עצמה, אם החברה מתחרה במוכרים אלה", הבהירה וסטגר שהדגישה כי התנאים התחרותיים בפלטפורמת אמזון חייבים להיות הוגנים.

"אמזון, באמצעות העמדה החזקה מאוד שלה בשוקי המסחר האלקטרוני ותפקידה הכפול כמו גם כקמעונאית וגם כשוק, מקשה על קמעונאים עצמאיים להתחרות בהגינות", אמר אגוסטין ריינה, מנהל עניינים משפטיים וכלכליים בארגון הצרכנים האירופי (European Consumer Organization) – גוף הקורא לרגולטורים לפעול נגד אמזון.

אמזון לא הגיבה לחדשות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יעקב

    יש מוצרים, הן מקורים והן תואמים (גנריים) שאמזון כותבת במפורש "מוצר זה לא נשלח לישראל" וכך מגינה על יבואנים מחברות ענק בינלאומיות כמו נספרסו, דהלונג'י ועוד רבים אחרים. הם גם כותבים בהמשך במפורש "בחר כתובת אחרת למשלוח", כלומר אולי יש לך אח בברלין או בן משפחה במילנו, אז נשלח לך אליו ואתה כמובן תמשוך ממנו...

אירועים קרובים