האם הכוכבת הבאה של הפינטק "מסתתרת" בתל אביב?

פלטפורמה שמאפשרת להורים לשלם על הטיפול בילדים שלהם, אפליקציה שמבצעת הזמנות ותשלום במסעדות ועוד חברות נקלטו באחרונה במרכז החדשנות הישראלי של ויזה ● האם משם תצא הבשורה בתחום המתפתח?

עולם בצמיחה. פינטק. אילוסטרציה: BigStock

תחום הפינטק חולש על הרבה אספקטים בעולם שלנו: מאי-קומרס ועד בנקאות דיגיטלית, ממסחר בבורסה ועד תשלומים באופן כללי, ועוד. מעמדו עלה באחרונה, בפרט בתקופת הקורונה, שבה המסחר המקוון זינק ורבים העדיפו לשלם מרחוק, בדיגיטל, מאשר לבוא במגע עם מישהו באופן פיזי ולהסתכן ב-"לחטוף" את הנגיף. וגם כי החנויות היו סגורות תקופה ארוכה וחלק גדול מהן התמקדו בפעילות אונליין.

הפינטק הוא תחום שבו הטכנולוגיות מגיעות בדרך כלל מסטארט-אפים, ויש בו שיתוף פעולה רחב ביניהם לבין החברות המסורתיות בתחום, מאחר שיותר ויותר בנקים וארגונים פיננסיים נוספים מבינים את החשיבות שלו. אחת מהם היא ויזה, שבאחרונה צירפה ארבע חברות פינטק למרכז החדשנות שלה בתל אביב, שהוקם לפני כשנתיים וחצי. ראינו בכך, במערכת אנשים ומחשבים, הזדמנות מצוינת לסקור בקצרה ארבע חברות מעניינות בתחום.

ויטל אילת-רייכל, ממייסדי גוגו גטר. צילום: יח"צ

ויטל אילת-רייכל, ממייסדי גוגו גטר. צילום: יח"צ

אחת המצטרפות החדשות היא גוגו גטר (GoGo Getter), שמעניקה להורים פתרונות נוחים למימון הוצאות הטיפול בילדיהם, ולמעסיקים הזדמנות לשמר עובדים שנאלצים לבחור בין קריירה ובית, כמו גם לצמצם בהוצאות תחלופה וגיוס של עובדים – היבט חשוב בתקופת המשבר הכלכלי הנוכחי. בהתבסס על הטכנולוגיה שלה, מעסיקים מקבלים גישה להון ללא צורך בגיוס, עמידה בתנאי ציות ורגולציה ותהליכי ניהול סיכונים מורכבים, ולעובדים ניתן מימון ללא ריבית, המשולם לאורך תקופה של שלוש שנים ישירות מהשכר. המימון מסופק לעובדים על גבי כרטיס נטען, שמאפשר להם לשלם על כל ההוצאות הנדרשות לפעוטות: גן, מטפלת, בייביסיטר, טיפול משלים, פעילויות לילדים אחר הצהרים ועוד.

בגוגו גטר חישבו ומצאו שחברה בת 500 עובדים שתאמץ את הפלטפורמה שלה תחסוך 2.3 מיליון דולר במשך שלוש שנים (יותר מ-700 אלף דולר בשנה) ותחסוך לעובדיה אובדן הכנסות של עד מיליון דולר בממוצע.

החברה הוקמה בשנה שעברה על ידי ויטל אילת-רייכל ורמי קסטרשטיין. היא פועלת ממשרדיה בניו-יורק ובתל אביב, ועד כה השקיעו בה BRM, ויולה ונצ'רס ואנג'לים פרטיים.

לדברי אילת-רייכל, "האתגר הגדול בשילוב קריירה תובענית ומשפחה פגש אותנו גם ככאלה שבעצמם מתקשים לשלב בין השניים וגם כמעסיקים, שנתקלים פעם אחר פעם בעובדים מוכשרים ושאפתניים, שנאלצים להתפשר על ההתקדמות בקריירה לטובת גידול ילדים".

"בארצות הברית, כ-40% מכלל ההורים יעזבו מקום עבודה או ירדו בהיקפה באופן משמעותי כתוצאה מאתגרים הקשורים בטיפול בילדים, מה שיגרום להם לאבד כמיליון דולר בהכנסות עתידיות למשק הבית שלהם. עבור מעסיקים מדובר באובדן כולל של 12.7 מיליארד דולר בשנה, שנובע מתחלופה של עובדים וירדה בתפוקה", ציין.

עמית זילברשטיין ויניב גל, מייסדי פינץ'. צילום: יח"צ

עמית זילברשטיין ויניב גל, מייסדי פינץ'. צילום: יח"צ

חברה נוספת היא פינץ', המהווה בנק דיגיטלי לקהילות של יוצרי תוכן עצמאיים. מחזיקי כרטיס התשלום של פינץ' בוחרים יוצרי תוכן שהם אוהבים ורוצים לתמוך בהם, והבנק משתף את אותם היוצרים בהכנסות שלו. כך, בכל פעם שחברי קהילה משלמים באמצעות הכרטיס של החברה הם תומכים ביוצרי התוכן האהובים עליהם. פינץ' צפויה להשיק בשנה הבאה את חשבון הבנק וכרטיס התשלום שלה בשוק האמריקני.

החברה הוקמה אשתקד על ידי עמית זילברשטיין ויניב גל, והיא פועלת ממשרדיה בלוס אנג'לס ובתל אביב. עד כה השקיעו בה Fusion LA ומשקיעים אמריקניים פרטיים.

לדברי זילברשטיין, "בתקופת הקורונה עלתה בחדות צריכת תוכן מכל הסוגים, כולל צפייה ביוצרי תוכן עצמאיים ביוטיוב, בטוויץ' ובפלטפורמות אחרות. קהלים של יוצרי תוכן תומכים ביוצרים בהרבה צורות, ופינץ' מאפשרת ליוצרים להציע לקהילה שלהם עם חשבונות בנק וכרטיסי תשלום שלה, שעצם השימוש בהם מייצר תמיכה ביוצרים, כי פינץ' מחלקת אתם את הרווחים".

ניבאי אסינלי וישי הראל, מייסדי ספנדיס. צילום עצמי

ניבאי אסינלי וישי הראל, מייסדי ספנדיס. צילום עצמי

ספנדיס (Spendis) היא פלטפורמת תשלום מבוססת בלוקצ'יין. מדובר בחברה הטרייה ביותר מבין אלה שנקלטו במרכז החדשנות של ויזה – היא נוסדה ב-2020. מייסדיה הם ניבאי אסינלי וישי הראל, ועד כה השקיעו בה Fresh Kondor Investments ומשקיעים נוספים.

מהחברה נמסר כי "הפלטפורמה שלנו, יחד עם שותפי מטבעות קריפטו ומוצרי בלוקצ'יין, מאפשרת לבצע המרה בטוחה, קלה ומהירה של מטבעות ביטקוין לכסף מזומן, בזמן אמת ובאמצעות ויזה. הדבר מאפשר למשתמשים נגישות לכל מקום בעולם".

דניאל אביטבול, מייסד גט היר. צילום: יח"צ

דניאל אביטבול, מייסד גט היר. צילום: יח"צ

אחרונה חביבה בחברות הנסקרות בכתבה זו היא גט היר (GetHere), שמציעה שירותי הזמנה ותשלום מותאמים אישית וללא מגע למסעדות ובתי מלון. אמנם, אלה סגורים עכשיו, בישראל ובמקומות נוספים בעולם, בגלל הקורונה, אבל אין ספק שהעולם הזה ישוב לשגשג בעידן שאחרי המשבר – כי מי לא רוצה מדי פעם חופשה במלון או ארוחה במסעדה טובה?

המלונות והמסעדות יזדקקו לאחר המשבר לגידול מהיר בהכנסות, וגט היר יכולה לסייע להם להשיג זאת, כמו גם לשפר את חוויית השירות: הפלטפורמה שלה עושה את תהליך הזמנת האוכל והתשלום עליו לקל, מהיר וידידותי יותר – והכול דרך הנייד. מה שעל היושבים המסעדה, או השוהים בחדר המלון ורוצים להזמין רום סרוויס, לעשות הוא לסרוק קוד, ואז יופיע להם תפריט מותאם אישית להעדפותיהם. בתוך שניות בודדות הם יכולים להזמין את המנות המבוקשות, לשלם, להשאיר טיפ ובמקרה הצורך אפילו לחלוק את החשבון בזמן אמת עם חברים. כמו כן, החברה מציעה ללקוחותיה פלטפורמת קופה בענן, חכמה וניידת. גט היר עובדת עם מספר עסקים ורשתות בארץ, והיא לקראת התרחבות לשווקים נוספים בעולם.

החברה נוסדה בשנה שעברה על ידי דניאל אביטבול והיא פועלת מתל אביב. לדבריו, "התחלנו לעבוד על המוצר שלנו אחרי לא מעט חוויות שהיו יכולות להיות פשוטות וטובות יותר במסעדות, וככל שצללנו במחקר הבנו את גודל הכאב והבעיה בענף".

אביטבול אמר כי "חשיבות המוצר שלנו בתקופת הקורונה היא אדירה. בעזרתנו, ניתן להזמין ולשלם ישר מהטלפון האישי של הלקוח, בצורה הבטוחה ביותר, במהירות ובקלות. אנחנו מסייעים למסעדות ולעסקים שנפגעו להמשיך לתת שירות מעולה ומיידי ללקוח, מגדילים משמעותית מכירות וחוסכים בהוצאות התפעול".

שחר פרידמן, מנהל מרכז החדשנות של ויזה בישראל. צילום: שחר זרנגר

שחר פרידמן, מנהל מרכז החדשנות של ויזה בישראל. צילום: שחר זרנגר

שחר פרידמן, מנהל מרכז החדשנות של ויזה בישראל, אמר כי "אנחנו שואפים כל העת לחבר בין חברות הפינטק הצעירות לאלפי הלקוחות ובתי העסק השותפים לנו ברחבי העולם, שמחפשים הן פתרונות לאתגרים שלהם והן דרכים חדשות לבדל את עצמם בסביבה תחרותית. אנחנו מתמקדים בשיתופי פעולה עם לקוחות ושותפים טכנולוגיים, על מנת לספק פתרונות דיגיטליים לבעיות ולצרכים שעמם מתמודדים הצרכנים ובתי העסק. חלק מהחברות שלקחו חלק בפעילות המרכז כבר השתלבו במערכות תשלומים בעולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים