ה-IT שמאחורי המרכז העירוני לחקר אפידמיולוגי של תל אביב

איציק בן דוד, מנמ"ר עיריית תל אביב-יפו, מספר על הקמת ותפעול המרכז, שמסייע באיתור חולים והבאים אתם במגע, הכנסתם לבידוד ובכלל - במלחמה בקורונה

המרכז האפידמיולוגי של עיריית תל אביב-יפו. צילום: דוברות העירייה

עיריית תל אביב-יפו חנכה באחרונה, במהלך תקופת החגים, את המרכז העירוני לחקר אפידמיולוגי, במטרה לסייע במאמץ הלאומי לקטיעת שרשראות ההדבקה בקורונה.

אף על פי שתל אביב-יפו היא רק אחת מכמה ערים שהקימו מרכז כזה, גודלה ומרכזיותה של העיר עוררו תשומת לב סביב הקמתו, שבוצעה במהירות וביעילות, בעקבות היערכות מיוחדת של אגף המחשוב העירוני, בראשותו של המנמ"ר, איציק בן דוד. בראיון לאנשים ומחשבים סיפר בן דוד על המבצע שביצעו אנשי האגף, שהתנהל בצל הסגר השני ובהתראה של פחות משבוע.

"לצורך הפעלת המוקד הוקצתה עבורנו קומה שלמה בבניין אלקטרה בתל אביב, בה עובדים כ-120 עובדי ועובדות עירייה בשתי משמרות, 60 בכל משמרת", אמר. "המידע הבסיסי מגיע למוקד ממשרד הבריאות, והוא מפולח וממוקד לתושבי תל אביב-יפו. על בסיסו, עובדי המרכז מבצעים תשאולים טלפוניים לאנשים שהיו בקרבת מי שזוהה כנושא את הנגיף ומודיעים להם שעליהם להיכנס לבידוד. תוצאות התשאול מתועדפות ומועברות לגורמים המוסמכים במשרד הבריאות, פיקוד העורף ומשטרת ישראל, האמונה על אכיפת חובת הבידוד".

איציק בן דוד, מנמ"ר עיריית תל אביב-יפו. צילום: עדי בן דוד

איציק בן דוד, מנמ"ר עיריית תל אביב-יפו. צילום: עדי בן דוד צילום: עדי בן דוד

"המשימה הראשונה שלנו הייתה להקים מאפס את כל התשתיות במרכז, בהיבטי התקשורת, הטלפוניה, המחשבים ומערכות התוכנה והמולטימדיה", הסביר. "תשתיות התקשורת צריכות לתת מענה למספר רב של שיחות טלפוניות ותחקירים, שיכולים להגיע לכמה מאות שיחות ביום. אתגר לוגיסטי משמעותי היה אספקת ציוד המחשוב בתקופת הקורונה: הפעלנו את הקשרים שלנו עם הספקים, בזק וחברות נוספות נענו לאתגר ובתוך פחות מ-48 שעות כל התשתיות כבר היו מוכנות והמרכז החל לפעול".

אתגר נוסף היה כוח האדם של אגף המחשוב, ש-70% ממנו עברו עם הכניסה לסגר השני לעבוד מהבית, והיתר – בעלי תפקידים חיוניים ואנשי תפעול – המשיכו להגיע למשרדים. בן דוד ציין ש-"היינו אמורים להוציא את רוב העובדים לחופשה עקב הנחיות משרד הבריאות לסגר השני, אך למרות זאת השארנו עשרות מהם כדי לעבוד במוקד, והם עבדו מסביב לשעון על מנת לאפשר את תחילת הפעילות באופן מיידי".

שדרוג של הדשבורד המקורי

בהיבט התוכנה, הפעילות האפידמיולוגית של המרכז מבוססת על מערכות BI, המוצגות בדשבורד ייעודי שפיתח אגף המחשוב. המידע משוקף לצוות החמ"ל העירוני של הקורונה, בו יושבים חברי הנהלת העירייה – לפי אזורים וקריטריונים שונים, שמאפשרים תגובה מהירה והפעלת סיוע לתושבים על ידי מינהל השירותים החברתיים בעיריית תל אביב-יפו, בהובלת שרון מלמד. המערך מאפשר גם שמירה על קשר עם תושבים ותושבות חולים וסיוע להם.

בן דוד אמר כי הדשבורד המרכזי של הקורונה, המחובר למערכות ה-BI מבוססות GIS ויישומים אחרים, פועל בעירייה כבר מתחילת המשבר במרץ והוכיח את יעילותו מאז, לרבות בכל הנוגע לקשר שבין העירייה והתושבים. הדשבורד במוקד הינו שדרוג שלו.

לסיום ציין בן דוד כי "אנחנו ממשיכים במדיניות שנקטנו לאורך כל הקורונה, שעיקרה המשכיות של מימוש תוכניות העבודה השוטפות שלנו עם מינימום פגיעה בהן. הפרויקט המרכזי כרגע הוא יישום הדיגיתל לעסקים, במסגרת המאמצים של העירייה לסייע לעסקים בעיר שנפגעו ממשבר הקורונה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים