מלחמת פורטנייט: המשחק סולק מחנויות אפל וגוגל – אפיק גיימז תובעת אותן

החברה שפיתחה את המשחק הלוהט החליטה לנסות להיות עצמאית והציעה את המשחק להורדה ישירה דרכה, בלי לעבור דרך החנויות Google Play ו-App Store, אבל רצתה שהאפליקציה תהיה גם בהן ● אפל וגוגל עשו שרירים, החרימו וכעת סופגות תביעה

בלב המאבק בין אפיק גיימז לאפל וגוגל. פורטנייט.

חברת אפיק גיימז (Epic Games), העומדת מאחורי המשחק הלוהט פורטנייט (Fortnite), לא מפסיקה לאתגר את הענקיות גוגל (Google) ואפל (Apple) – ראשית, היא החליטה להקים מעין חנות משלה עם תשלום ישיר אליה בעבור המשחק, הן למכשירי iOS והן למכשירי אנדרואיד. שנית, אחרי שענקיות הטכנולוגיה, שמנהלות כמעט בבלעדיות את היצע האפליקציות למערכות ההפעלה שלהן, סילקו את פורטנייט מחנויותיהן, ה-Google Play וה-App Store ביום ה' האחרון, אפיק גיימז הודיעה שהיא תובעת אותן בגין ההחרמה.

מה שאפיק התכוונה לעשות במהלך שלה – שאותו התחילה בסוף 2018, כשפורטנייט החל להפוך לאטרקציה שהוא בעבור מיליוני גיימרים בכל העולם – היה לעקוף את מערכות התשלומים של גוגל ואפל בכדי להימנע מתשלומי עמלות בגובה 30% על המכירות בתוך האפליקציה.

כידוע, גוגל ואפל מחייבות מפתחים בעמלות הללו עקב שימוש בחנויותיהן, שמהוות למעשה מונופולים להשגת יישומים. אפיק, לא רק ששברה את הנוהג, אלא שהוסיפה והשיקה הנחה קבועה של 20% ב-V-Bucks (המטבע הווירטואלי של המשחק). החברה הכריזה רשמית כי "נכון לעכשיו, אין הנחות אם שחקנים משתמשים באפשרויות התשלום של אפל וגוגל, בהן אפל וגוגל גובים תשלום מופקע של 30% על כל התשלומים. אם אפל וגוגל יורידו את שיעורי התשלומים שלהן, אפיק תעביר את ההנחות לשחקנים".

כל ההתגרויות הללו הרתיחו את אפל וגוגל – שגם הפסידו כסף לא קטן עקב המהלך, וגם חוששות מן הסתם שההתנהלות של אפיק גיימז תהווה מודל חיקוי בעבור מפתחים אחרים – ובתגובה הן, כאמור, הסירו את פורטנייט אחת אחרי השנייה מהחנויות שלהן בשבוע שעבר.

"אל תהיו מרושעים" והספר "1984" נזרקו נגד גוגל ואפל

המפתחת האמיצה צייצה לעוקביה בטוויטר ציוץ דרמטי במיוחד ביום ה' אחרי המהלך של אפל ובו ציינה כי: "אפיק גיימז התריסה נגד המונופול של ה-App Store. כנקמה, אפל חוסמת את פורטנייט ממיליארד מכשירים. בקרו בכתובת http://fn.gg/freefortnite והצטרפו למאבק שימנע את שנת 2020 מלהפוך ל-'1984'". המפתחת התייחסה בכך לספרו המפורסם של ג'ורג' אורוול, "1984", בו כל העולם נשלט על ידי ריבון אגרסיבי, המבטל כליל את זכות האדם הבודד לפרטיות, לבחירה חופשית או לחיים עצמאיים.

בהמשך נודע כי תביעות מטעם אפיק כנגד אפל וגוגל הוגשו תוך שעות, האחת אחרי השנייה, ביום ה' בערב. 

מרושעות ושתלטניות? אפל, גוגל עם ה-Google Play וה-App Store שלהן. צילום: BigStock

מרושעות ושתלטניות? אפל, גוגל עם ה-Google Play וה-App Store שלהן. צילום: BigStock

בשתי התביעות, שהוגשו לבית המשפט המחוזי בארצות הברית בקליפורניה, Epic Games מאשימה את ענקיות הטכנולוגיה ב"מעצורים אנטי-תחרותיים ונוהלים מונופוליסטיים". באופן ספציפי, היא אמרה שאפל הפכה למה שהיא התנגדה לו בעבר: "הענקית מבקשת לשלוט בשווקים, לחסום תחרות ולהפחית את החדשנות", ציינה אפיק עקב הסרת Fortnite מחנות האפליקציות, שלדבריה היא דוגמה נוספת לכך שאפל "מגמישה את כוחה העצום כדי להטיל מעצורים בלתי סבירים ולשמור שלא כדין על המונופול בן מאת האחוזים שלה" על שוק עיבוד התשלום בתוך אפליקציות iOS.

בנוגע לגוגל, אפיק לא הייתה פחות נוקשה כשבכתב התביעה התייחסה למוטו של הענקית ממאונטיין וויו מהעבר "אל תהיו מרושעים". נכתב בו כי גוגל הפכה את המוטו הישן למחשבה מהעבר בלבד, והיא "משתמשת בגודל שלה כדי לעשות רע למתחרים, מחדשים, לקוחות ומשתמשים בשורה של שווקים שהפכה למונופול". בתביעה נגד גוגל אמרה אפיק כי היא אינה מבקשת פיצוי כספי מהנתבעות אלא צדק.

יצוין כי הנושא שעליו מלינה אפיק, ושכנגדו היא נלחמת, ההתנהלות הלכאורה לא הוגנת וחונקת תחרות מטעם ענקיות הטכנולוגיה הוא זה שבעטיו נחקרו ממש באחרונה, בסוף יולי, ג'ף בזוס, מארק צוקרברג, סונדר פיצ'אי וטים קוק – הבוסים הגדולים של ענקיות הטכנולוגיה אמזון, פייסבוק, אלפבית (ההורה של גוגל) ואפל בקונגרס האמריקני

תגובות הענקיות

"המערכת האקולוגית הפתוחה של אנדרואיד מאפשרת למפתחים להפיץ אפליקציות דרך חנויות אפליקציות מרובות. למפתחי משחקים שבוחרים להשתמש ב-Play Store, יש לנו מדיניות עקבית שהיא הוגנת למפתחים ושומרת על החנות עבור משתמשים", אמרה גוגל בהצהרה שנשלחה לתקשורת.

אפל מציגה הגיבה ואמרה: "ל-Epic יש אפליקציות בחנות האפליקציות מזה עשור, והיא נהנתה מהמערכת האקולוגית של App Store – כולל כלים, בדיקות והפצה שאפל מספקת לכל המפתחים. אפיק הסכימה לתנאים וההנחיות של ה-App Store בחופשיות, ואנחנו שמחים שהם בנו עסק כל כך מצליח ב-App Store. העובדה שהאינטרסים העסקיים שלהם מובילים אותם כעת לדחוף להסדר מיוחד, לא משנה את העובדה שהנחיות אלה מייצרות מגרש משחק הוגן לכל המפתחים והופכות את החנות לבטוחה עבור כל המשתמשים". אפל נשמעה כמחפשת פשרה כשהוסיפה וציינה כי "אנו נעשה כל מאמץ לעבוד עם אפיק כדי לפתור את ההפרות הללו, כדי שיוכלו להחזיר את Fortnite לחנות האפליקציות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים