הממשלה הקימה קרן להחזרת אנשי היי-טק למעגל העבודה

הקרן, שהוקמה על ידי רשות החדשנות ומשרד הרווחה, היא בהיקף של 20 מיליון שקלים ותשתתף בעד 70% מעלות ההכשרה וגיוס כוח האדם ● התוכנית תיתן עדיפות לגיוס חרדים, ערבים, נשים ועולים חדשים בעלי הכשרה מתאימה

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום: מארק ניימן, לע"מ

רשות החדשנות ומשרד הרווחה פרסמו באחרונה קול קורא שמציע השתתפות של עד 70% לחברות שיכשירו כוח אדם ייעודי לענף ההיי-טק ויחזירו עובדים למעגל העבודה. הממשלה הקימה לשם כך קרן ייעודית, בתקציב ראשוני של 20 מיליון שקלים, שיינתנו לחברות שיאושרו על ידי הרשות.

המענקים יינתנו עבור תוכניות ומודלים חדשים שיוצגו בפני הקרן, שיוכיחו כי הם מרחיבים את ערוצי הכניסה לתעשיית הידע, ויתרמו באופן ישיר לצמצום המחסור במהנדסים ולגיוס כוח אדם איכותי.

פטריסיה להי-אנגל, מנהלת תחום המו"פ החברתי-ציבורי וממלאת מקום ראש הזירה החברתית ציבורית ברשות החדשנות. צילום: מיכאל אלוורז פריירה

פטריסיה להי-אנגל, מנהלת תחום המו"פ החברתי-ציבורי וממלאת מקום ראש הזירה החברתית ציבורית ברשות החדשנות. צילום: מיכאל אלוורז פריירה

בשונה ממודלים אחרים של מענקים, הממשלה מצפה מהחברות להציע תוכניות הכשרה חדשניות, שלא קיימות בענף ואינן נתמכות על ידי המדינה בצורה זו או אחרת. זאת, בהבדל מתוכניות קיימות של הרשות, שם ניתנים המענקים לתוכניות קיימות של בתי ספר ומרכזי הכשרה, שמותנות בהשמת הלומדים בחברות היי-טק.

לדברי פטריסיה להי-אנגל, מנהלת תחום המו"פ החברתי-ציבורי וממלאת מקום ראש הזירה החברתית ציבורית ברשות החדשנות, "יש כיום כ-30 אלף מפוטרים מענף ההיי-טק ולעומת זאת, יש עדיין מחסור של כ-10,000 מהנדסים. אותם מחוסרי עבודה, או אחרים שהם בעלי כישורים מתאימים, יכולים לחזור למעגל העבודה ולצמצם את המחסור הזה". לדבריה, "אנחנו רואים את תפקידנו להוביל את המהלך הזה ולעודד את ההכשרה המקצועית של אותם אנשים על ידי החברות, כאשר אנחנו הגורם המסייע. את יתרת הכסף, החברות שיציעו הצעות יצטרכו לגייס בעצמן".

להי-אנגל ציינה כי התוכנית מיועדת לתת מענה לשלוש אוכלוסיות שנמצאות בתת ייצוג בשילוב בתעסוקה בכלל ובהיי-טק בפרט: חרדים, החברה הערבית ונשים. בנוסף, יש כוונה לתת עדיפות לתושבים חוזרים ועולים חדשים מתחום ההיי-טק. היא אמרה שמאז תחילת הקורונה, יש עלייה ניכרת בהתעניינות של מהנדסים ואנשי היי-טק אחרים שרוצים לעלות לישראל ומחפשים מקורות תעסוקה.

שני סוגי מענקים

על פי הקול הקורא, יינתנו שני סוגי מענקים: לתקציב מבוקש של עד מיליון שקלים (תוכניות בשלב ההתנעה/הנבטה), השתתפות רשות החדשנות תהיה באמצעות מענק בשיעור של 50%, 60% או 70% מהתקציב המאושר. לתקציב מבוקש של בין מיליון ל-15 מיליון שקלים (תוכניות בשלב הצמיחה/Scale), השתתפות רשות החדשנות תהיה באמצעות מענק בשיעור של 30%, 40% או 50% מהתקציב המאושר. במקרים מיוחדים, שבהם ועדת המחקר של הרשות תסבור כי התוכנית היא ברמת חדשנות וייחודיות גבוהה מאוד, היא תוכל לאשר מתן מענק בשיעור חריג של עד 70% מהתקציב המאושר.

"התקופה הנוכחית, בה מאות אלפי ישראלים נפלטו משוק העבודה, מהווה הזדמנות למשק הישראלי להכשיר את חלקם לתפקידי מחקר ופיתוח בתעשיית ההיי-טק", אמר אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. לדבריו, "התוכנית תשלב בין הכשרה מחדש של אנשים בעלי פוטנציאל גבוה לתרומה לפיתוח הון אנושי מיומן בתעשיית ההיי-טק לבין השבחת הכישורים של עובדים קיימים בתעשייה, שיעברו הכשרות טכנולוגיות מתקדמות ובכך יתנו ערך מוסף לחברות".

מועד ההגשה הראשון של בקשות הוא עד 13 בספטמבר, כאשר התקציב הראשוני שעומד לטובת הפרויקט הוא שמונה מיליון שקלים ויתרת המימון תלויה בתקציב הרשות לשנה הבאה, שטרם סוכם, בגלל העובדה שטרם אושר תקציב המדינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים