הכירו את מחסני "אמזון" בחאקי

אל"מ שגיב שרביט מאט"ל מספר לאנשים ומחשבים על מרכזי ההספקה הצה"ליים הצפויים לקום - בהתבסס על הרבה טכנולוגיה בכלל ו-IT בפרט

אל"מ שגיב שרביט, ראש מחלקת תכנון ובקרה במרכזי ההספקה באגף הטכנולוגיות והלוגיסטיקה של צה"ל. צילום: דובר צה"ל

"תשתיות הלוגיסטיקה בצבא מאוד מיושנות, חלקן מתבססות עדיין על תשתיות מהצבא הבריטי. תפיסת מרכזי ההספקה בצבא נהגתה ומומשה ב-1966. בצה"ל הוחלט ללכת למהלך לחידושים, ולאחר חודשים רבים של תכנון התחלנו לממש את החזון החדש שלנו, ולתוכו 'נשפוך' הרבה מאוד טכנולוגיה", כך אמר אל"מ שגיב שרביט, ראש מחלקת תכנון ובקרה במרכזי ההספקה באגף הטכנולוגיות והלוגיסטיקה של צה"ל.

בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים אמר אל"מ שרביט כי "התפיסה שלנו דיברה על חמישה מרכזי הספקה: ביגוד, ריהוט וציוד גנרי; ציוד רפואי, מ-MRI ועד מזרק; דלק, שמנים וגז בישול; מזון; וחלפים ואמצעי לחימה – מחלפים לטנקים ועד מערכות אופטיות ועולמות המולטימדיה והמחשוב". לדבריו, "לכל אחד מהם יש מחזור חיי פריט בשרשרת ההספקה: עיתוד, חיזוי, רכש, קבלה למלאי, החסנה, ליקוט והפצה. כל אחד מהמרכזים ישב במקום אחר והיו לו בסיסים שנתנו מענה מרחבי. השינוי בתפיסה גורס להביט בראייה תהליכית על כל שרשרת ההספקה – ראייה משקית לצד תהליכית. לכן, נבנה שלושה מרכזים לוגיסטיים".

"המרכזים יהיו בחזית הטכנולוגיה: מחסנים אוטומטיים, רובוטיקה, מערכות BI ומערכות חכמות שמביטות על התהליך מקצה לקצה", תיאר. "נבנה מרכזים במבט רוחבי, עם מיקוד בשרשרת האספקה. בעולם האחסנה הישן, הפריטים היו מאוחסנים נמוך ולרוחב. את מחסני הענק החדשים נבנה לגובה 30 מטרים, ובהם יפעלו רובוטים במקום מלגזות".

עגורנים אוטומטיים ואיתור פריטים באמצעות אור וקול

אל"מ שרביט ציין כי "יהיו במרכזים החדשים עגורנים אוטומטיים, מערכות מסועים חכמות שיודעות לאתר פריט ועמדות ליקוט חכמות, שמלקטות פריט באמצעות אור או פקודות קוליות. המחסנאי יקריא את הקוד והמערכת תאמר לו: 'קח שני פריטים'. לאחר מכן הוא יניח את הפריט על המסוע, שישקול את הפריט ויאמר לו האם שגה בליקוט".

"בהיבט הטכנולוגי", הסביר, "תהיה במרכזים אלה מערכת ניהול רצפת מחסן (WMS). היא לא תהיה חלק ממערכת הסאפ שלנו, אבל יהיו ממשקים בין המערכות. נבחר אותה השנה והיא תוטמע ב-2023 או 2024".

"הכול קשור להסתכלות תהליכית", אמר אל"מ שרביט. "כיום, כל מרכז עובד לחוד. לפני שנה וחצי התחלנו במיזוג תהליכים ב-ERP של סאפ, שכן עד אז, רק שלושה מחמישה מרכזים עבדו במערכת הסאפ. נסיים את איחוד התהליכים בשנה הקרובה. באחרונה הרמנו לאוויר מערכת קטלוג צה"לית, במסגרת איחוד התהליכים. המערכת הציפה לנו עשרות מקרים של מק"טים (מספרים קטלוגיים) שונים – לפריט זהה".

"לפני חודש הוקמה מפקדת מרכז ההספקה האחוד. עלות ההקמה של מרכז זה, שיתפרש על פני שלושה בסיסים, צפויה לעמוד על יותר מארבעה מיליארד שקלים, כאשר מתוך זה, עלות הטכנולוגיות וה-IT עומדת על יותר מ-100 מיליון. המחסנים יוקמו ב-2023 או 2024. לצד מערכת ה-WMS נטמיע מערכת TMS, לניהול ותכנון הובלות, שינוע ומעקב בזמן אמת – למיטוב השינוע וההפצה. עוד נטמיע מערכות לאוטומציה של תהליכים, עם רובוטים", הוסיף הקצין.

AI בצבע ירוק זית

"בינה מלאכותית תהיה חלק אינטגרלי מהמערכות", ציין אל"מ שרביט. "היא 'תגיד' למלקט היכן למקם את הפריט: 'גבוה, נמוך, קרוב, רחוק', ותייעל את תהליכי הליקוט. נפחית את אי ההתאמה במלאי – חוסר בפריט יתגלה מהר יותר, עם מצלמות וניטור במחסנים. בין כל הדברים, המופלא ביותר בעיניי הוא מערכת ניהול מחסן שמדברת עם המסופון. המערכת תנחה ישירות את המלגזנים עם מסופונים לטיוב מסלולם, היא תזהה שיש ירידה בהיקף פעילות, תאתר מלקט מסוים ותשלח אותו לאתר פריט מסוים, או לערוך ספירת מלאי של פריט אחר".

"היעד הוא מיזוג המרכזים והפיכתם לישות אחת חושבת", הדגיש אל"מ שרביט. "נחסוך עשרות מיליוני שקלים בשנה בשל הייעול. ל-IT תהיה תרומה מכרעת בטיפול ובניהול ההפצה, האחסנה, הציוד והתהליכים. בהעדר מערכות מידע – דבר לא יתקיים".

הוא סיכם באומרו כי "הקמת המרכז מייצרת הזדמנויות רבות, ביניהן שיפור הקשר עם הדרג הנפרש, טיוב תהליכי הרכש וההצטיידות, מיצוי המשאבים, היכולות והידע, הסתכלות שלמה על שרשרת ההספקה ולבסוף – שיפור המענה בראי הקצה המבצעי. נעטוף את הכל ב-IT. היחידה תהווה מרכז ההספקה הגדול והמתקדם במדינה, המושתת על טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות, ועל יעילות והתאמת משאבים ויכולות, תוך דגש על התייעלות אנרגטית ושמירה על הסביבה".

תגובות

(6)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דניאל

    כמה זמן לא שמעתי את המילה מולטימדיה :) הזכיר לי את הילדות כשזה היה באז וורד

  2. משה

    את הירידה לנגב מימנו הכספים של מכירת הקרקע של מחנה צריפין

  3. פרקליט השטן

    הכל נכון, אלא שבכל סבב של הכנסת מערכת מחשב חדשה אמרו בדיוק את אותם יכולות / שיפורים / יתרונות וכו׳ וכו׳. בסוף עולה תמיד השאלה האם כאשר צה״ל אינו מתמודד יותר עם מרחב פעולה כמו ב-1967/1973, האם יש צורך במעצמה שכזו?! האם כדי לשנע ציוד ברדיוס של 150 ק״מ. בממוצע מבסיס, צריך כזה תחכום לשעת חירום (בשוטף יש כבר די והותר)?! ה

  4. צביקה לבנוני

    הפרויקט הלוגיסטי הגדול ביותר במדינה . מי ששולל את פרויקט הקמת המרכזים הלוגיסטיים פשוט לא מכיר או לא מבין כת הגודל והחשיבות של הקמת המרכזים הלוגיסטיים שישרתו את צה״ל בעשרות השנים הבאות

  5. יעקב

    יוסי הטוני, אני מניח שאלה הימים וזה סוג הכתבות שגורמות לך להתגעגע לעיתון "הארץ" שהיית עיתונאי ולא צינור שמעביר דף מסרים. חבל, פשוט חבל, היית מדהים אז. ידיעה (כי זאת לא באמת כתבה) מיותרת. בריאות ופרנסה לכולם

  6. אלי ויסבט

    חלומות באספמייה - מאיפה הכסף? את הירידה לנגב ממנו במשכנתאות הזוגות הצעירים כ-50 מיליארד שקל בשנה מנגנון שקורס עכשיו בשל אי יכולת החזר המשכנתאות עקב משבר הקורונה. לפעמים צריך שכל ישר מתי לא לייחצן פרוייקטים יקרים.

אירועים קרובים