האקרים רוסים פרצו וגנבו מסמכי מסחר רגישים משר לשעבר בבריטניה

ד''ר ליאם פוקס, שר המסחר לשעבר של בריטניה, חווה פריצת סייבר לחשבון הדוא"ל האישי שלו בשנה שעברה ● החומר הגנוב דלף ושימש את קמפיין מפלגת הלייבור בבחירות האחרונות

מנדיאנט הייתה מהנפגעות הראשונות שלה. המתקפה על סולאר-ווינדס. אילוסטרציה: BigStock
 ד''ר ליאם פוקס, שר המסחר ושר ההגנה לשעבר של בריטניה. צילום: וויקיפדיה

ד"ר ליאם פוקס, שר המסחר ושר ההגנה לשעבר של בריטניה. צילום: וויקיפדיה

האקרים גנבו מסמכי מסחר רגישים, הדנים ביחסי ארה"ב ובריטניה, מחשבון הדוא"ל האישי של ד"ר ליאם פוקס, שר המסחר לשעבר של בריטניה.

המסמכים הודלפו בשנה שעברה, ובהמשך שימשו את מפלגת הלייבור (העבודה) במהלך הבחירות, כדי להעלות לסדר היום באופן ממוקד את מצבו הגרוע של שירות הרפואי הלאומי הבריטי, ה-NHS.

גורמי ממשל בריטיים ציינו בפני הגרדיאן (The Guardian) כי המסמכים הרגישים לא הושגו מחשבונותיו הפרלמנטריים או הממשלתיים של ד"ר פוקס, אלא מחשבון הדוא"ל האישי שלו, מה ש"מעורר חשש אבטחתי גדול", בנוסף לפריצה עצמה.

לפוקס היסטוריה שכבר היו מעורבות בה פרשיות שונות. קודם לכהונתו כשר למסחר, היה פוקס שר ההגנה של בריטניה בממשלת דיוויד קמרון. ב-2011 הוא התפטר מתפקידו זה. ההתפטרות באה בעקבות שורת דיווחים בתקשורת הבריטית על קשריו של פוקס עם חברו, שותפו לדירה לשעבר ושושבינו, אדם ווריטי, שהזדהה כיועצו האישי. ווריטי ביקר אותו רבות בלשכתו במשרד ההגנה בלא סיווג ביטחוני, והצטרף אליו לביקורים רשמיים במדינות זרות. שלל הדיווחים וגילויי הפרטים על היחסים בין השניים הוביל לפתיחת חקירה בפרלמנט בלונדון.

פריצות שככל הנראה קשורות לרוסיה

על פי הדיווחים, פושעי סייבר שחדרו לדואר האלקטרוני של פוקס אשתקד, שככל הנראה קשורים לרוסיה, פרצו לחשבון של חבר הפרלמנט השנוי במחלוקת פעמים רבות, ועשו זאת בין 12 ביולי ל-21 באוקטובר אשתקד. הם גנבו מידע רב, לרבות שישה זכרונות מטמון (Cashe) ובהם מסמכים שחשפו פרטים מאחורי משא ומתן בתחום הסחר של הממלכה עם ארה"ב.

הפריצה נעשתה בשיטת דיוג חנית, spear-phishing, מה שהיה אמור להדליק נורות אדומות רבות. ההאקרים פועלים בדרך זו על מנת להשיג מידע סודי, כגון פרטי כניסה לחשבון. הם משיגים את הפרטים על ידי הונאה של הקורבן, הגורמת לו למסור להם את הפרטים. במתקפות כאלה פושעי סייבר נחזים כאנשים אמינים או כלגיטימיים, בעת שהם שולחים דוא"ל או משוחחים עם הקורבן בטלפון.

דובר המרכז לביטחון הסייבר הלאומי של בריטניה, ה-NCSC (ר"ת National Cyber Security Centre), אמר כי הארגון עבד בשיתוף פעולה הדוק עם מפלגות ופוליטיקאים, ומכוון ומדריך כיצד להתגונן מפני מתקפות סייבר. ארגון גם מציע קישורים לחומרי תמיכה, כולל הדרכה לפוליטיקאים, כי מדובר באנשים שהם בעלי פרופיל גבוה מחד ופוטנציאל גדול להיפגע בסייבר מאידך. הדובר סירב לפרט על ממצאי חקירת הפריצה לשר לשעבר, ואמר כי "מדובר בחקירה מתמשכת, זה יהיה לא ראוי להגיב מעבר לכך בשלב זה".

בחודש שעבר הודיעה הממשלה הבריטית על אירוע סייבר, במסגרתו האקרים הפועלים בחסות הממשל של הקרמלין ניסו להפריע לפוליטיקה הבריטית. בנובמבר 2018 האקרים פרצו למחשב של דיאן אבוט, חברת פרלמנט מהלייבור ושרת הפנים בממשלת הצללים. אבוט הודתה בטוויטר (Twitter) כי מחשבה "נחטף" על ידי האקר' שהזדהה כנציג שירות של ספקית האינטרנט שלה וביקש גישה מרחוק למחשב האישי שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים