פגיעה בתחרות והטיה פוליטית: קברניטי ענקיות ההיי-טק "נצלבו" בקונגרס

בזוס, צוקרברג, קוק ופיצ'אי העידו מול הקונגרס אמש (ד') ● השימוע שנערך בווידיאו היה אמור לעסוק בסכנות לתחרות במשק, ולברר האם החברות גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון הן למעשה מונופולים, אלא שהפוליטיקה גלשה לתוכו גם היא

העידו בחקירת הקונגרס. מנכ"ל אפל, טים קוק, מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי. למטה מימין: מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג ומנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס. צילומים: וויקיפדיה ו-BigStock

הבוסים של ענקיות הטכנולוגיה, טים קוק מאפל (Apple), ג'ף בזוס מאמזון (Amazon), מארק צוקרברג מפייסבוק (Facebook) וסונדר פיצ'אי מגוגל (Google), השתתפו אמש (ד') בשימוע מיוחד ונדיר – שנערך באמצעות ועידת וידיאו בגלל מגיפת הקורונה – בפני הקונגרס של ארצות הברית. על הפרק: חקירת הגבלים עסקיים, והצורך שזו העלתה לבירור האם ענקיות הטכנולוגיה חונקות תחרות, ועד כמה הן משתמשות בכוחן הרב לצורך תמרון השוק ויריביהן העסקיים לפי רצונן.

הדיון, שזומן מטעם ועדת המשנה להגבלים עסקיים של ועדת החוק והמשפט בבית הנבחרים, היה אירוע שטרם נראה, כשנציגיהן הבכירים ביותר של ענקיות ההיי-טק מעידים כך בפני מחוקקים יחדיו.

במשך ארבע שעות נשאלו קברניטי ארבע חברות הטכנולוגיה, המניעות את העולם בעצם, על ידי חברי הקונגרס של ארה"ב שאלות על כוח השוק של הענקיות בהובלתם. נראה היה שהארבעה הגיעו ערוכים למרבית ההתקפות, אך גם מעדו שוב ושוב בתשובותיהן לאורך המפגש הארוך והלא פשוט.

שימוע בעניין התחרויות במשק. אילוסטרציה: BigStock

שימוע בעניין התחרותיות במשק. אילוסטרציה: BigStock

"לא להשתחוות בפני קיסרי הכלכלה המקוונת"

הצהרת הפתיחה של דיוויד סיסליני, חבר קונגרס מהצד הדמוקרטי של המפה ויו"ר ועדת המשנה להגבלים עסקיים, היא שקבעה את הטון לכל הדיון, שנמשך בסך הכל יותר מחמש שעות. סיסליני אמר שמקימי ארצות הברית לא השתחוו למלך, לכן יש לעשות את אותו הדבר עם "קיסרי הכלכלה המקוונת".

עוד לפני שהחלה החקירה בפועל של ארבעת המנכ"לים, הכיוון של המחוקקים בשימוע היה ברור – הם גלשו לפוליטיקה, ובגדול, ובהתאמה לגישה של המפלגה שאליה הם משתייכים. הדיון אמנם עסק בחשש שהחברות הפכו למונופולים דרקוניים ודורסניים, אולם גם התאים לרוח התקופה: מעט יותר משלושה חודשים לפני הבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב.

"רבות מהפרקטיקות של חברות הטכנולוגיה פוגעות בכלכלה שלנו. הן מונעות יזמות, הורסות מקומות עבודה, הופכות מוצרים ליקרים יותר. במילים פשוטות – יש להן יותר מדי כוח", אמר סיסליני.

ארבע החברות – ששווי השוק שלהן יחד עולה על חמישה טריליון דולר – נמצאות בחקירת הגבלים עסקיים שהדיון היה חלק ממנה, ועלולות לספוג הרגולציה הדוקה בהרבה בארה"ב, אם ימצאו אשמות בניצול כוחן הרב. מרבית השימוע עסק אמנם בנושא התחרות, כפי שהיה צפוי שיעסוק, אך מאידך פוליטיקאים שמרנים, אנשי שלומו של דונלד טראמפ הנשיא, הוסיפו שמן למדורה כשטענו כי החברות מעמק הסיליקון מוטות נגד הנשיא בפרט ונגד רפובליקנים בכלל.

הדמוקרטים גם הם לא חסכו בביקורתיות למול ענקיות הטכנולוגיה, אם כי כזו שיותר רלוונטיות לנושא שלשמו התכנסו המחוקקים. נציגים דמוקרטיים טענו שגוגל, אפל, פייסבוק ואמזון משתמשות בכוחן ובמונופוליות שלהן כדי להשתיק עסקים קטנים יותר שעלולים להוות איום על עסקיהן.

ניסיון לשדר צניעות אל מול האשמות לדמיון לסוחרי סמים 

הבוסים של ארבע חברות הטכנולוגיה הפגינו הופעה צנועה מאוד, שנראה היה כי מטרתה היא לסמן למחוקקים ולעולם שהם והחברות שבהובלתם אינם מסוכנים.

בזוס, מי שייסד ומוביל בבטחה את ענקית הקמעונאות אונליין אמזון, וכמובן מי שמוכתר כאיש העשיר בעולם, סיפר על ילדותו המאוד פשוטה; מנכ"ל גוגל, פיצ'אי, דיווח כיצד גדל בהודו ללא מחשב; צוקרברג, שייסד ומנהיג באופן חסר פשרות את פייסבוק, אמר כי בנה את האימפריה שלו יש מאין.

אלא שצוקרברג לא התחמק מ"צליבה" של הפוליטיקאים, כפי שכבר קרה לו בעבר כשהתייצב בסנאט ובקונגרס לחקירות. המחוקקים האשימו אותו בכך שהפחיד מתחרים לפני שקנה אותם – כפי שקרה בשנת 2012 כשפייסבוק קנתה את אינסטגרם (Instagram), מה שהיה אז פלטפורמה חברתית מעודנת לשיתוף צילומים.

ג'רלד נדלר, חבר בית הנבחרים מטעם המפלגה הדמוקרטית ומי שמכהן כיו"ר ועדת המשפט, שאל בנדון את הבוס של פייסבוק: "במלים שלך, האם קנית את אינסטגרם כדי לנטרל תחרות?" ותשובת צוקרברג הייתה: "בדיעבד זה אולי נראה כך. אז לא היה ניתן לחזות שאינסטגרם תגיע לגודל שיש לה היום".

צוקרברג נשאל גם לגבי החרמתו הזמנית של בנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, מטוויטר (Twitter) השבוע, בגלל סרטון וידאו אודות יעילות התרופה הידרוקסיכלורוקווין בטיפול בנגיף הקורונה. בתגובה אמר צוקרבג כי גם פייסבוק הייתה מסלקת תוכן כזה, אף על פי שהוא של בנו של טראמפ, מה שנשמע כתמיכה בפלטפורמה המצייצת והתנהלותה.

שימוע חסר תקדים בקונגרס האמריקני. צילום: BigStock

שימוע חסר תקדים בקונגרס האמריקני. צילום: BigStock

מנכ"ל אמזון, בזוס, נשאל מספר פעמים אם החברה שלו ניתחה נתונים של קמעונאים שמוכרים סחורות בפלטפורמת הקבוצה, כדי להתחרות בהצעותיהם. מי שעומד בראש ענקית הקמעונאות האלקטרונית הודה שאינו יכול לערוב לכך. בכלל, השאלות הביאו את בזוס לעיתים קרובות לגמגום, וכן הוא ענה מספר פעמים שאינו יכול לזכור ולספק מענה לשאלה שהוטחה בו.

יו"ר הוועדה סיסליני אמר כי חברות שמשתמשות באמזון כשוק השוו את קבלת התשלום מהחברה ל"סם", מכיוון שבהתחלה התחושה טובה, אך קל מהרה הם חווים פגיעה או חיסול מוחלט לעסקיהם, כאשר ענקית הקניות משיקה מוצרים מתחרים שמחבלים בסיכוייהם להצליח. "מדוע לכל הרוחות שהם ישוו את החברה שלך לסוחרת סמים?", נשאל בזוס, שהשיב: "אני לגמרי לא מסכים עם האפיון הזה".

פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ואלפבית (Alphabet), נאלץ לשמוע שוב ושוב טענות שהענקית בהובלתו עורכת מניפולציות, לכאורה, בתוצאות החיפוש במנוע הדומיננטי שלה, במיוחד כנגד חברות מתחרות שמוצריהן מייצגים תחרות עוצמתית מדי בעבור גוגל. פיצ'אי ענה שגוגל מתנהלת "בסטנדרטים הגבוהים ביותר".

גוגל גם הותקפה על ידי ג'ים ג'ורדן הרפובליקני, שטען כי היא יכולה להסיט את תוצאות החיפוש כדי לתמוך בקמפיין הנשיאות של ג'ו ביידן, עניין אותו הכחיש פיצ'אי מכל וכל.

קוק, מי שעומד בראש חברת אפל, נחקר בעיקר האם הענקית מקופרטינו גובה עמלות מכירה גבוהות בתוך חנות האפליקציות שלה, ממפתחים אחרים, בתוך ניצול בלעדיות הפלטפורמה למכירת היישומים ומערכת ההפעלה iOS שלה. קוק השיב כי כל המפתחים זוכים מאפל לאותה התייחסות, ושלל את הטענות שהחברה יכולה להגדיל את העמלות של מכירות האפליקציות כרצונה, באומרו כי שוק המפתחים הוא תחרותי, ושמפתחי יישומים יכולים להתרחק לפלטפורמות אחרות, אם העלויות יעלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים