דו"ח: גידול של 52% אחוזים בתעסוקת חרדים בהיי-טק; פערי השכר בעינם

דו"ח שיזם ארגון קמא טק וארגון IATI, שהוגש לנשיא המדינה, מראה, כי בענף מועסקים 9,700 חרדים, המהווים 3% מסך כל העובדים בענף ● גידול במספר הפונים ללימודים גבוהים מקרב הצעירים החרדים

מגישים את הדו"ח לנשיא. מימין: קרין רובינשטיין, מנכ"לית ונשיאת ארגון IATI, הנשיא ראובן ריבלין, ח"כ אורי מקלב, סגן שר התחבורה וראש הרשות לפיתוח כלכלי במגזר חרדי, משה פרידמן, מנכ"ל ומייסד קמא-טק. צילום: יח"צ קמא-טק

שילוב חרדים בתעסוקה בהיי-טק נמצא במגמת עלייה. בארבע השנים האחרונות מסתמן גידול של 52% בשיעור החרדים העובדים בהיי-טק. כמו כן נרשם גידול של 100% במספר החרדים הפונים ללימודי היי-טק. עם זאת, פערי השכר עדיין גדולים. בסך הכל מועסקים כיום בענף ההיי טק 9,700 חרדים, המהווים כ-3% מכלל העוסקים בתחום.

נתונים אלו ואחרים עולים מדוח ההיי-טק שהוגש אתמול לנשיא המדינה, ראובן ריבלין. הדו"ח, הוא יוזמה של קמא-טק ובשיתוף איגוד התעשיות המתקדמות IATI, והא בוצע על ידי חברת המחקר אסקריא, המתמחה בחקר האוכלוסייה החרדית בישראל. במפגש אצל הנשיא השתתפו משה פרידמן, מייסד שותף ומנכ"ל קמא-טק, קרין מאיר רובינשטיין, מנכ"לית ונשיאת IATI, סגן שר התחבורה וראש הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר החרדי, ח"כ הרב אורי מקלב. הדו"ח כולל נתונים שנאספו ממקורות גלויים שונים בין השנים 2014-2018 ובנוסף, סקר שעשה ארגון קמא-טק בשנת 2020 בקרב 1,300 חרדים.

נתונים נוספים: רוב מוחץ של החרדים בהיי-טק הם מתחת לגיל 28, מה שמצביע על זינוק מהיר של מאות אחוזים בשיעור ההשתתפות של האוכלוסייה החרדית הצעירה.

נתון מפתיע אחר בדו"ח מדבר על גידול של 90% בתעסוקת נשים חרדיות בהיי-טק לעומת 2014. כמו כן, נרשם גידול ניכר במספר הנשים שלומדות במסגרות הכשרה שונות על מנת להעשיר את הידע שלהן וגם לשפר את שכרן. בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת העבודה הובעה דרישה מהמדינה, שתפתח ותסייע בהכשרת נשים למקצועות ההיי-טק, לאור הביקוש הרב שיש מצד הנשים במגזר זה.

מספר האקדמאים וההנדסאים החרדים עומד על 3,744 איש בשנה, המהווים כמעט 10% מכלל הלומדים למקצועות ההיי-טק בישראל. בשנת 2018 למדו במוסדות ההשכלה הגבוהה כ-1,417 סטודנטים חרדים את מקצועות ההיי-טק, גידול של כ-35% בהשוואה לשנת 2014.

בתחום השכר, החרדים עדיין מופלים לרעה לעומת עובדים אחרים. מהדו"ח עולה, ששכר המועסקים החרדים בהיי-טק עומד על 10,830 שקלים בממוצע, שעדיין נמוך משמעותית מעובדים בתחום שאינם חרדים, ששכרם הממוצע עומד על 22,479 שקלים. עם זאת, מהדו"ח ניכר כי פערי השכר מצטמצמים ככל שעוברות השנים מסיום הלימודים.

מגמה חיובית בולטת היא גידול בענף היזמות בהיי-טק. כיום פועלים בענף 200 סטארט-אפים חרדיים, שהחלו לפעול מאז 2015, והם מהווים 5% מסך כל חברות ההזנק.

נשיא המדינה: "כלכלת ההיי-טק הישראלית היא אור לגויים. שמנו יצא למרחוק כ"אומת הסטארט-אפ". הדו"ח הזה מצביע על כך שההיי-טק הוא שדה אופטימלי לשילוב הציבור החרדי, ציבור שמשקיע בחינוך, בלימוד, בעל מחויבות ומסירות גבוהה.

קרין מאיר רובינשטיין: "החסם העיקרי העומד בפני צמיחה של תעשיית ההיי-טק כיום הינו המחסור בכוח אדם מיומן. שילובם בחברה הישראלית של חילונים, חרדים, ערבים, דרוזים וכל קבוצה באוכלוסייה באשר היא – היא מלאכת קודש שבה עוסקת תעשיית ההיי-טק, והם אלו שיכולים לתת את המענה לאתגר הלאומי הזה. אנו ב-IATI מאמינים, שהגיוון התעסוקתי ומציאת הנוסחה הנכונה לשילוב כוחות של כל הקבוצות בחברה הישראלית הוא המפתח על מנת להצעיד את הכלכלה וההיי-טק הישראלי לעבר העתיד".

משה פרידמן: אמר כי הם אופטימיים מן הנתונים שמעלה הדוח" דווקא בעת הזו של משבר תעסוקתי עמוק, עם השלכות ארוכות טווח על המשק הישראלי – אני חושב שיש פוטנציאל אדיר להאצת תהליך השילוב של האוכלוסייה החרדית בהייטק ובתעסוקה בכלל"."

חה"כ הרב אורי מקלב בירך גם הא על הדו"ח ואמר: "תוצאות הדו"ח מראות בבירור, כי כאשר יש השקעה בתחום, זה מביא להישגים גדולים, ולכן יש להשקיע יותר, ובמיוחד בתקופה הזאת".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יוסי

    בהייטק, אם מישהו מוכשר, זה עניין של זמן עד ששכרו יעלה. כרגע בתקופת מעבר עד להשתלבות מלאה.

  2. אביטל ינובסקי

    דו"ח חשוב ואופטימי בימים לא פשוטים אלו. יישר כוח לכל העוסקים במלאכה. מאחלת שהמגמה של גיוון בהייטק בכלל ושילוב של חרדים בהייטק תמשיך ותגדל, לטובת כולנו.

אירועים קרובים