הממשלה אישרה העברת 279 מיליון שקלים להאצת השירותים הדיגיטליים

החידוש בתוכנית: היא מופנית לא רק לאזרחים, אלא גם לעסקים, ומאפשרת להם לבצע אונליין תהליכים שונים, כגון פתיחת עסק ● בהמשך צפויה אפליקציה שתרכז את כל המידע והפעולות ● שר הדיגיטל הלאומי, דוד אמסלם: "התוכנית תפחית את הנטל הביורוקרטי"

שר הדיגיטל הלאומי, דוד אמסלם. צילום: יוסי זמיר

הממשלה אישרה היום (א') בישיבתה השבועית את התוכנית להאצת השירותים הדיגיטליים לאזרח, שמטרתה לצמצם את הביורוקרטיה ולפתח שירותים דיגיטליים חדשניים כמעט בכל תחום שבו משרדי הממשלה והגופים הציבוריים נוגעים. התוכנית גובשה על ידי שר הדיגיטל הלאומי, דוד אמסלם, בשיתוף עם משרד האוצר, והממשלה החליטה להקצות לביצועה 279 מיליון שקלים.

הרקע לתוכנית הוא משבר הקורונה, שהוביל לשינוי באורחות החיים של האזרחיות והאזרחים, ורבים מהם עברו לצריכת שירותים מרחוק, בדיגיטל. בתקופה האחרונה, בעקבות השלכות המשבר, הסתמנה עלייה ניכרת בדרישה לשירותים דיגיטליים ממשלתיים, כגון רישום בלשכת התעסוקה וקבלת המענקים לעצמאים. בגל הראשון של הקורונה המחשוב הממשלתי עבד בסך הכול טוב, למעט תקלות שטופלו – תוצאה של עבודת רשות התקשוב ואנשי המחשוב במשרדי הממשלה השונים. כעת ברור שהדיגיטל בכלל, וקבלת השירותים הממשלתיים אונליין, יהיו בין העוגנים לפעילות המשק אם חלילה ניקלע שוב למצב של סגר מוחלט.

אמירה חשובה של הממשלה

גורמים בתחום התקשוב הממשלתי מציינים כי יש בהחלטה זו אמירה חשובה, שכן היא שמה במקום די גבוה בסדר העדיפויות של הממשלה את כל הנושא של ממשל זמין, התקשוב ושירותי האונליין שלה.

השר אמסלם אמר בישיבת הממשלה כי "משבר הקורונה מציב בפנינו מציאות חדשה ומורכבת. זה הזמן שלנו לפעול לשם קיצור התהליכים הביורוקרטיים הסבוכים עבור האזרחים והעסקים". לדבריו, "מדובר בתוכנית לאומית שתפחית את הנטל הביורוקרטי באמצעות שירותים דיגיטליים מתקדמים, ותסייע לשילוב בתעסוקה על ידי קידום הלמידה הדיגיטלית – והכל במקום אחד. לכל אזרח ובעל עסק יהיה אזור אישי ממשלתי משודרג ומותאם על פי צרכיו, בלי תורים, ביורוקרטיה וכאבי ראש".

הוא נתן כדוגמאות שתי אוכלוסיות: "אנשים עם מוגבלות יוכלו לממש את זכויותיהם בקלות ובמקום אחד מול הביטוח הלאומי, משרד הבריאות, משרד התחבורה ועוד. באותו האופן יינתנו השירותים שאדם במצב סיעודי זקוק להם – בין אם בבית, בקהילה או במוסד סיעודי".

בדברי ההסבר לתוכנית נכתב שהשירותים הדיגיטליים יותאמו למצבי החיים, כלומר – הם יתנו מענה לשירותים שונים שנדרשים על ידי האזרחים בזמנים שונים, בין היתר: עדכון כתובת בעת מעבר דירה, שירותים שונים ברשות האוכלוסין ובחברת החשמל, וברוח הימים האלה, שירותי אונליין מלאים למי שחלילה פוטר מהעבודה וצריך לקבל דמי אבטלה. לצורך החלק הזה בתוכנית הקצתה הממשלה 100 מיליון שקלים. השירותים החדשים יתווספו לאזור האישי הממשלתי שכבר קיים – mygov, שבו יכול האזרח לצפות במידע האישי שלו באופן מאובטח, לקבל עדכונים ולצרוך שירותים באופן שמותאם לו.

עוד מצוין בהודעה כי לתוכנית השירותים הדיגיטליים שותפים 20 גופים ציבוריים, ביניהם הביטוח הלאומי, רשות האוכלוסין וההגירה, רשות המיסים, משרד הבריאות, משרד המשפטים, שירות התעסוקה, משרד התחבורה והרשויות המקומיות.

איפה הבשורה?

התוכנית מתייחסת לשורה של פרויקטים בתחום מימשל זמין שכבר קיימים או נמצאים בתהליכים להטמעתם. אולם, בהודעת הממשלה מציינים את הדיגיטציה של שירותי הממשלה לעסקים כבשורה האמיתית שהתוכנית מביאה. "הביורוקרטיה תצומצם וניתן יהיה להקים עסק בקליק", נכתב. זאת, לצד החידושים לטובת האזרח הפרטי.

בהמשך תפותח אפליקציית מובייל מבוססת מיקום, שתרכז את כל השירותים והמידע לאזרח ב-mygov בסמארטפון שלו. כמו כן, הוא יוכל לקבל ממנה הודעות פוש עם עדכונים חשובים.

הממשלה הקציבה בהחלטה לוחות זמנים לפרויקטים השונים. כך, למשל, פיתוח האפליקציה צריך להסתיים עד יוני 2021, עם דגש על מתן פתרון לשירותים שדורשים הזדהות על ידי האזרח.

התוכנית כוללת גם פיתוח שירותים אחודים, ואת זה משרד הדיגיטל הלאומי צריך לסיים לפתח בתוך כשנתיים. כדי ליישם את כל התוכנית על מרכיביה השונים, יוקמו צוותי משימה שבהם ישבו נציגי המשרד, משרד האוצר, ישראל דיגיטלית, משרד ראש הממשלה, הביטוח הלאומי ועוד.

בנוסף, הממשלה החליטה להקים צוות בינמשרדי של מנהלים, שבמקביל להאצת השירותים אונליין ימצאו פתרונות לאוכלוסיות שאין להן גישה לאמצעים דיגיטליים. בין היתר, הממשלה הטילה על משרד הדיגיטל לפתח שירות זימון תורים אחיד, מכל הערוצים, לאותם שירותים שצריך להזמין אליהם תור פרונטלי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אני אזרח

    כל הכבוד על אישור התקציב. למה נראה לי שהממשלה מאשרת דברים ותקציבים אבל הם לא קורים?

אירועים קרובים