ספרד מכחישה שריגלה אחרי פוליטיקאי קטלוני עם רוגלת NSO

קריאות לחקירה בדבר הטענות שממשלת ספרד השתמשה בחברת הסייבר ההתקפי הישראלית למעקב אחר פוליטיקאים קטלונים בדלנים ● כרמן קאלבו, סגנית ראש הממשלה הבכיר של ספרד: "הממשלה הזאת לא מרגלת אחרי איש, וגם לא אחר מתנגדיה הפוליטיים"

רוג'ר טורנט, יו"ר הפרלמנט האזורי הקטלוני. צילום: אומניום קולטורל, מתוך ויקיפדיה

ספרד מכחישה כי עקבה אחרי רוג'ר טורנט, אחד הפוליטיקאים הבכירים בקטלוניה, שדוגל בהיפרדות מספרד.

במדינה עלו קריאות לחקירה של המקרה, שלפיו הטלפון של טורנט הודבק ברוגלה של קבוצת NSO, חברת הסייבר ההתקפי הישראלית. ממשלת ספרד הכחישה נחרצות כל מעורבות בשימוש ברוגלה.

טורנט הוזהר, כי הטלפון הנייד שלו הודבק ברוגלה, "שלדברי היצרנית שלה נמכרת רק לממשלות, כדי לעקוב אחר פושעים וטרוריסטים", כך לפי תחקיר של הגרדיאן (Guardian) הבריטי ואל פאיס (El País) הספרדי. השם שעלה בהקשר זה הוא של NSO הישראלית, שפיתחה את תוכנת הריגול פגסוס.

מהתחקיר עולה כי לרוג'ר טורנט, יו"ר הפרלמנט האזורי הקטלוני, וכן לעוד לפחות חמישה תומכים בהיפרדות של קטלוניה מספרד נאמר כי הם מוקדו (טורגטו) בשנה שעברה, במה שמומחים אומרים שהוא "מקרה אפשרי של ריגול פוליטי פנימי" באירופה.

הדיווחים הובילו קריאות להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית, ושניים מהקורבנות כבר אמרו, כי ינקטו צעדים משפטיים כנגד פליקס סאנז רולדאן, ראש NIC, מרכז הביון הלאומי של ספרד.

רולדאן אמר השבוע לגארדיאן, כי הארגון בראשותו "פועל תמיד תוך התייחסות מדוקדקת ביותר לחוק". במשרד הפנים בספרד אמרו, כי פעולותיהם של כוחות הביטחון הממלכתיים מתבצעות תמיד "תוך יחס של כבוד גדול לחוק".

בראיון לעיתון המקוון elDiario.es אתמול (א') הייתה כרמן קאלבו, סגנית ראש הממשלה הבכיר של ספרד, בוטה כשנשאלה אם הממשלה עסקה בריגול. "ממש לא", אמרה קלבו והוסיפה, כי לא לקואליציה הנוכחית ולא לממשלת המיעוט הסוציאליסטית שקדמה לה "אין כל קשר למצב כזה… הממשלה הזאת לא מרגלת אחרי איש, (גם) לא אחר מתנגדיה הפוליטיים", אמרה קלבו, "במקום לרגל אחריהם, אנו מכירים בכך שהמתנגדים הפוליטיים שלנו נמצאים שם ואנחנו יושבים ומדברים איתם".

פרה אראגונס, סגן נשיא קטלוניה, אמר, כי "ריגול הוא גם סוג של דיכוי. "יש הוכחה לכך שבוצעו פריצות לטלפונים של טורנט ומראגל". הוא ציין, כי שירותי הביון הספרדיים הם בעלי תוכנת הריגול המדוברת. "מה שאני שואל את עצמי הוא איך ייתכן שהתובעים הציבוריים לא פתחו בחקירה משפטית", אמר אראגונס. "לו המצב היה הפוך, אני בטוח שהייתה נפתחת חקירה שכזו". הוא הוסיף, כי לא קיבל פניות מהממשלה המרכזית להסביר את מה שהיא ידעה – או לא ידעה – על הריגול לכאורה. לשאלה אם הוא התקשר אליהם, השיב, כי "הם אלה שצריכים לספק הסברים".

במשפט שמתנהל בארצות הברית עלה, כי פגסוס ניצלה פגיעות קיימת בווטסאפ, שאפשרה למפעיל של הרוגלה גישה לכל התכנים הנמצאים בטלפון הנייד של היעד – כולל מיילים, הודעות טקסט ותמונות. עוד נטען, כי לאחר השתלת הרוגלה ניתן היה גם להפעיל את הטלפון ואת המצלמה ולהפוך אותם לאמצעי האזנה.

טורנט, שהוזהר על ידי חוקרים שעובדים עם ווטסאפ על כך שהפך ליעד ריגול, אמר, כי המתקפה על הטלפון שלו בוצעה בלא כל סמכות שיפוטית. "זה פסול, שגוי, שמרגלים אחרי פוליטיקאים במדינה דמוקרטית, שיש בה שלטון החוק", אמר, "זה לא מוסרי שהשקיעו סכום עצום של כסף ציבורי על רכישת תוכנה שעלולה לשמש ככלי לרדיפת מתנגדים פוליטיים".

ווטסאפ מאמינה, כי המתקפות אירעו בתקופה של שבועיים באפריל ובמאי 2019, כאשר 1,400 משתמשים שלה הותקפו על ידי פגסוס. לפי האפליקציה, יותר מ-100 פעילים אזרחיים וחברתיים, לרבות עיתונאים מהודו, פעילי זכויות אדם במרוקו, דיפלומטים ופקידי ממשל בכירים – נפגעו מפגסוס.

פייסבוק, הבעלים של ווטסאפ, תבעה את NSO בארצות הברית, וזו האחרונה ממשיכה לטעון שהרוגלה שלה נמכרת אך ורק לממשלות למטרת מעקב אחר טרוריסטים ופושעים.

עד כה לא פורסם על פגיעה של פגסוס באזרחי מדינה אירופית, אלא רק בערב הסעודית, במקסיקו ובחלק ממדינות המפרץ.

NSO: "פגסוס מופעלת בהתאם למדיניות הממשלתית"

מ-NSO נמסר בתגובה לידיעה בשבוע שעבר, כי "כפי שציינו פעמים רבות בעבר, התוכנה שלנו מופעלת בהתאם למדיניות הממשלתית. היא נמכרת אך ורק לסוכנויות ממשלתיות מורשות כדי להילחם בטרור ופשע חמור ולהגן על ביטחון הציבור. בשל מגבלות סודיות איננו יכולים לאשר או להכחיש אילו רשויות משתמשות בטכנולוגיה שלנו… בהתאם למדיניות שלנו בנושא זכויות אדם, אנחנו לוקחים אחריות ברצינות, ובמידה שהנושא יימצא מוצדק נפתח בחקירה. החברה שקופה ככל האפשר בתגובה לטענות, כי במוצרים שלה נעשה שימוש לרעה, תוך עמידה בחובות הסודיות שיש לנו כלפי הלקוחות – סוכנויות המדינה. נשתף פעולה עם כל חקירה של רשות מוסמכת, אם זו תתחיל, במקביל לנהלים הפנימיים שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים