"הטלפון של פוליטיקאי קטלוני בכיר נפרץ על ידי NSO"

תחקיר של הגרדיאן ואל פאיס מעלה כי אחד הפוליטיקאים הבכירים בחבל הארץ שרוצה להיפרד מספרד הוזהר שהטלפון שלו הודבק ברוגלה, "שלדברי היצרנית שלה נמכרת רק לממשלות" ● NSO: "לא מאשרים או מכחישים אילו רשויות משתמשות בטכנולוגיה שלנו"

רוג'ר טורנט, יו"ר הפרלמנט האזורי הקטלוני. צילום: אומניום קולטורל, מתוך ויקיפדיה

אחד הפוליטיקאים הבכירים בקטלוניה, שדוגל בהיפרדות מספרד, הוזהר כי הטלפון הנייד שלו הודבק ברוגלה, "שלדברי היצרנית שלה נמכרת רק לממשלות, כדי לעקוב אחר פושעים וטרוריסטים", כך לפי תחקיר של הגרדיאן הבריטי ואל פאיס הספרדי. השם שעלה בהקשר זה הוא של NSO הישראלית, שפיתחה את תוכנת הריגול פגסוס.

מהתחקיר עולה כי לרוג'ר טורנט, יו"ר הפרלמנט האזורי הקטלוני, וכן לעוד לפחות שני תומכים בהיפרדות של קטלוניה מספרד נאמר כי הם מוקדו (טורגטו) בשנה שעברה במה שמומחים אומרים שהוא "מקרה אפשרי של ריגול פוליטי פנימי", באירופה.

במשפט שמתנהל בארצות הברית עלה כי פגסוס ניצלה פגיעות קיימת בווטסאפ, שאפשרה למפעיל של הרוגלה גישה לכל התכנים הנמצאים בטלפון הנייד של היעד – כולל מיילים, הודעות טקסט ותמונות. עוד נטען כי לאחר השתלת הרוגלה, ניתן היה גם להפעיל את הטלפון ואת המצלמה ולהפוך אותם לאמצעי האזנה.

טורנט, שהוזהר על ידי חוקרים שעובדים עם ווטסאפ על כך שהפך ליעד ריגול, אמר כי "נראה שהמדינה הספרדית" עומדת מאחורי המתקפה לכאורה על הטלפון שלו, וכי הוא מאמין שזו בוצעה בלא כל סמכות שיפוטית.

ווטסאפ מאמינה כי המתקפות אירעו בתקופה של שבועיים באפריל ובמאי 2019, כאשר 1,400 משתמשים שלה הותקפו על ידי פגסוס. לפי האפליקציה, יותר מ-100 פעילים אזרחיים וחברתיים, לרבות עיתונאים מהודו, פעילי זכיות אדם במרוקו, דיפלומטים ופקידי ממשל בכירים – נפגעו מפגסוס.

פייסבוק, הבעלים של ווטסאפ, תבעה את NSO בארצות הברית, וזו האחרונה ממשיכה לטעון שהרוגלה שלה נמכרת אך ורק לממשלות למטרת מעקב אחר טרוריסטים ופושעים.

"פסול שמרגלים אחרי פוליטיקאים במדינה דמוקרטית"

עד כה לא פורסם על פגיעה של פגסוס באזרחי מדינה אירופית, אלא רק בערב הסעודית, מקסיקו וחלק ממדינות המפרץ. אולם, בראיון עמו הביע טורנט מורת רוח בדבר האפשרות שהוא נעקב על ידי ממשלת ספרד. "זה פסול, שגוי, שמרגלים אחרי פוליטיקאים במדינה דמוקרטית, שיש בה שלטון החוק", אמר. "זה לא מוסרי שהשקיעו סכום עצום של כסף ציבורי על רכישת תוכנה שעלולה לשמש ככלי לרדיפת מתנגדים פוליטיים".

בתגובה מסר מרכז הביון הלאומי של ספרד כי הוא "פועל בתיאום מלא עם מערכת המשפט ובכבוד מוחלט לחוקים", וכי "בית המשפט העליון של ספרד מפקח על עבודותיו". המרכז לא הגיב לשאלות ספציפיות בנוגע לשימוש לכאורה בתוכנת הריגול של NSO.

לא המקרה היחיד בספרד

חוקרי סיטיזן לאב, מכון מחקר לנושא זכויות אדם שפועל באוניברסיטת טורונטו, הזהירו באחרונה את אנה גבריאל, לשעבר חברת הפרלמנט הקטלוני האזורי ממפלגת השמאל הקיצוני האנטי-קפיטליסטית PUC, שהטלפון שלה נפרץ. גבריאל מתגוררת בימים אלה בשווייץ, לאחר שנמלטה מספרד בגלל מעורבותה לכאורה בארגון משאל העם הקטלוני, שהוגדר כבלתי חוקי.

הפגנה בברצלונה למען עצמאות קטלוניה. צילום ארכיון: BigStock

הפגנה בברצלונה למען עצמאות קטלוניה. צילום ארכיון: BigStock

יעד נוסף, ג'ורדי דומינגו, קיבל הודעה שהטלפון שלו נפרץ מווטסאפ. דומינגו הוא פעיל שתומך בעצמאות קטלוניה, אך הוא אמר בראיון שהוא לא רואה בעצמו דמות מפתח, וכי הוא האמין כי היעד האמיתי של הפריצה היה, אולי, עורך דין מפורסם ששמו זהה, והוא עזר לו לנסח את החוקה הקטלונית.

"פגסוס מופעלת בהתאם למדיניות הממשלתית"

מ-NSO נמסר בתגובה כי "כפי שציינו פעמים רבות בעבר, התוכנה שלנו מופעלת בהתאם למדיניות הממשלתית. היא נמכרת אך ורק לסוכנויות ממשלתיות מורשות, כדי להילחם בטרור ופשע חמור ולהגן על ביטחון הציבור. בשל מגבלות סודיות, איננו יכולים לאשר או להכחיש אילו רשויות משתמשות בטכנולוגיה שלנו".

עוד נמסר מהחברה כי "התגובות הספקולטיביות של סיטיזן לאב רק מדגישות את האג'נדה המתמשכת, הנאיבית והמתנשאת של המכון, שלא מצליחה להתמודד במיומנות עם האתגרים העומדים בפני סוכנויות אכיפת החוק".

"בהתאם למדיניות שלנו בנושא זכויות אדם, אנחנו לוקחים אחריות ברצינות, ובמידה שהנושא יימצא מוצדק, נפתח בחקירה", אומרים ב-NSO. בתגובת החברה צוין כי היא "שקופה ככל האפשר בתגובה לטענות כי במוצרים שלה נעשה שימוש לרעה, תוך עמידה בחובות הסודיות שיש לנו כלפי הלקוחות – סוכנויות המדינה. נשתף פעולה עם כל חקירה של רשות מוסמכת, אם זו תתחיל, במקביל לנהלים הפנימיים שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים