הרשות להגנת הפרטיות: איכוני השב"כ – פגיעה לא מידתית באזרחים

בחוות דעת שהגישה לצוות השרים הייעודי קוראת הרשות להשתמש באפליקציית המגן 2.0, שלדבריה היא יעילה לאיתור נשאי קורונה, אולם פוגעת פחות בפרטיות של האזרחים

הרשות: המגן 2.0 פוגעת בפרטיות פחות מהטכנולוגיה של השב"כ. אילוסטרציה: BigStock

הרשות להגנת הפרטיות מתנגדת לאיכוני השב"כ ומצטרפת לדעתם של מומחים אחרים, שקובעים שמדובר בפגיעה בלתי מידתית בפרטיות האזרחים. בחוות דעת שהגישה הרשות היום (א') לצוות שרים, לקראת העלאה צפויה של חוק האיכונים לקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת, היא קוראת לאמץ במקום זאת, באופן מידי, את השימוש באפליקציית המגן 2.0 של משרד הבריאות. יצוין כי על פי החוק, צוות השרים חייב לקחת בחשבון את חוות הדעת של הרשות בבואו לקבל את ההחלטה באיזה אמצעי להשתמש.

על אף בחירתה באפליקציית המגן, הרשות קובעת בחוות הדעת שאף אחת מהחלופות הטכנולוגיות לא מושלמת ולכן, עדיפה החלופה שפגיעתה בפרטיות פחותה, לצד אמצעים נוספים לצמצום מגפת הקורונה, לרבות חקירות אפידמיולוגיות.

עם פרוץ הקורונה בישראל החליטה הממשלה להשתמש בטכנולוגיה של השב"כ לאיכון חולי קורונה ואנשים ששהו בקרבתם, על מנת להכניס אותם לבידוד ובכך לצמצם את ההידבקויות בנגיף. זאת, חרף התנגדות של מומחים, שטענו לפגיעה רבה בפרטיות, ושל השב"כ עצמו, שלא רצה לחשוף את הטכנולוגיות שלו. מאז הוארכה תקופת האישור לשימוש בטכנולוגיה, ועתה רוצה הממשלה לעשות זאת שוב – לחצי שנה. אלא שהפעם, ההארכה מחייבת חקיקה של הכנסת.

"המגן 2.0 עדיפה לאין שיעור"

בחוות הדעת מדגישה הרשות כי הטכנולוגיה של שירות הביטחון הכללי טומנת בחובה "פגיעה קשה ביותר בפרטיותם של כל אזרחי המדינה". לעומת זאת, לדבריה, יש לבחור בחלופה האזרחית – הגרסה החדשה של אפליקציית המגן, שאנשי משרד הבריאות סיימו לפתח אותה. על פי כותבי חוות הדעת, האפליקציה "עדיפה לאין שיעור על פני שימוש בכלי מעקב פוגעני של גוף ביטחון, שאינו מיועד למטרה זו".

"יישומון המגן 2.0 פותח תוך שמירה על עקרונות העיצוב לפרטיות, באופן המאפשר איתור יעיל של מגעים בטווח זמן מידי ובד בבד שומר בצורה המיטבית על פרטיותם של המשתמשים", כתבו אנשי הרשות. "היישומון העדכני עוצב כך שהוא משקלל נתוני מיקום ונתוני קרבה, באופן שעתיד להגדיל דרמטית את יעילות איתור המגעים לעומת החלופות האחרות. הגם שנדרש עוד לטייב את אפליקציית המגן, הן בהיבטים הטכנולוגיים והן בהיבטי הגנת הפרטיות ואבטחת המידע, הרי שלעת הזו, ובהינתן החלופות האחרות הזמינות כיום לתפעול מהיר – הרשות סומכת ידיה על יישומון זה. הרשות מציינת כי היישומון מוכן להפעלה אך טרם הושק ובהתאם לאמור בחוות דעת זו – היא קוראת להפעלתו ולהטמעתו בקרב הציבור לאלתר".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עופר בשרשדה

    מטומטמים. המגן רק עובד אם כולם משתמשים בו, ועם שמתקמצן על מסיכות יתקין אפליקציה? ועוד של משרד הבריאות שלא יודעים את ההבדל בין אופטלגין והרואין? החיים קודמים לזכויות. בלי חיים אין זכויות.

  2. Gad

    יש כמה בעיות באפליקציה באופן כללי. 1. רבים מהאזרחים יחליטו שלא להוריד אותה. 2. מה עם המגזר החרדי שיש להם טלפון שלא מאפשר הורדת אפלקציות?

אירועים קרובים