"ערים חכמות 2.0 צריכות להתמקד בנושאי תחבורה, כלכלה, חינוך וסביבה"

כך אמר אורי בן ארי, מומחה לערים חכמות, שהבהיר כי הקורונה האיצה יישום תהליכי עיר חכמה באותן רשויות שהיו בשלבים שונים של היישום ● לדבריו, השלב השני של ערים חכמות יכלול טיפול לא רק בטכנולוגיה ● ומה הקשר בין אליסה בארץ הפלאות לערים חכמות?

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: יח"צ

הקורונה האיצה תהליכים רבים ברשויות, שהיו בעיצומם של תהליכים של עיר חכמה גרסה 1.0. כיום, בעקבות השינויים הרבים, הרשויות בכל העולם עוברות לשלב 2.0, שבו הן יתמקדו במאפיינים נוספים של העיר ותושביה. תפישה זו הציג אורי בן ארי, מומחה לערים חכמות, שהשתתף בכנס הווירטואלי CORONA SMART CITY של אנשים ומחשבים שנערך אתמול (ג'). בכנס השתתפו מנמ"רים, ראשי ערים, מנהלי חברות טכנולוגיות המספקות פתרונות לערים חכמות יועצים ויזמים.

 בן ארי הציג בהרצאתו של השלבים השונים של התפתחות העיר החכמה. "בשלב הראשון 1.0 רוב הערים התמקדו בתחומים הדיגיטליים של ממשל חכם, ובמתן שירותים לתושבים באמצעים דיגיטליים", אמר בן ארי. בישראל ציין את מטה ישראל דיגיטלית, "שהתמקד בעיקר במערכות טכנולוגיות ומימן פעילויות רבות, החל מאתר דיגיטלי לרשות שלא היה לה אתר, דרך מערכות פינוי אשפה ומערכות תאורה עירוניות, ועוד".

כעת, גם על רקע הקורונה ועל רקע התפתחות הנושא, בן ארי אומר שאנו נמצאים בשלב השני. "השלב השני, ערים חכמות 2.0 , הוא השלב בו אמורות הרשויות להתמקד במאפיינים נוספים של העיר והתושבים", ציין בן ארי. "בין המאפיינים בהם יש לטפל במסגרת תכנית עיר חכמה נמצאים המאפיינים כמו תחבורה חכמה (תחבורה שיתופית, שבילי אופניים, תחבורה ציבורית ומכוניות אוטונומיות), סביבה חכמה (הפחתת פליטות גזי חממה והתייעלות אנרגטית), אנשים חכמים (חינוך ולמידה לאורך החיים), כלכלה חכמה (תעסוקה ומשיכת עסקים חדשניים וטאלנטים לעיר) וחיים חכמים (בריאות, ביטחון ותרבות)", אמר, "תהליכים אלו אמורים להפוך את הערים לחכמות יותר".

ערים חכמות. צילום: BigStock

ערים חכמות. צילום: BigStock

"עיר חכמה – עיר המנוהלת על ידי צוות ההנהגה שלה בצורה חכמה"

בהמשך הצביע על מספר תנאים להצלחה של תכניות עיר חכמה, ובראש וראשונה ראש עיר עם חזון, שמוביל בעל עמדה (מנכ"ל או סגן ראש עיר), מנמ"ר מקצועי וצוות של עיר חכמה חותך-ארגון.

"תפקיד המנמ"ר ברשות הוא התפקיד החשוב ביותר", אמר בן ארי, שציין כי יש לפעול להעלות את דרגת המנמ"ר בעיריה לדרגת סמנכ"ל/ראש מינהל, כמו שקיים בעולם העסקים.

בהרצאתו הציג בן ארי דוגמאות מהעולם, כמו ניאום (NEOM) – עיר חדשנית שעתידה לקום בצפון הים האדום לחופי ערב הסעודית, ושתשתרע על שטח הגדול בכ-20% מכל השטח של מדינת ישראל. "ערים נוספות שיש ללמוד מהן הן סינגפור, בייג'ין, אוסקה ודובאי, שבכל אחת מהן מוקמים רובעים חדשים שמיישמים את כל עקרונות העיר החכמה בכל מאפייני העיר", אמר בן ארי.

"עיר חכמה זו עיר המנוהלת על ידי צוות ההנהגה שלה בצורה חכמה, כאשר הטכנולוגיה משרתת את החזון והאסטרטגיה ותכניות העבודה", טען בן ארי, "ראש העיר הוא כמו יו"ר של קונגלומרט עם עשרות או מאות אלפי לקוחות ותקציב ענק, והעיר נמצאת בתחרות עם ערים אחרות על עסקים שיגיעו אליה ועל תושבים וטאלנטים שיגיעו אליה, ושלא יעזבו אותה", הוסיף.

עוד טען בן ארי כי חשוב לעיר לשמור על רמת הכנסות מארנונה של עסקים מעל 60%, כדי לשמור על תקציב מאוזן, והוא אף נתן לדוגמה את העיר תל אביב, שכ-75% מהכנסות הארנונה שלה הינן מעסקים.

בן ארי המליץ על חמישה מאפיינים נוספים ליישום עיר חכמה: התקנת מערכות CRM, ולא רק במוקד העירוני, לדאוג לשקיפות עם התושבים, בין היתר על ידי Open Data, שניזון ממידע רב שיש במערכות הממשלתיות. "תהליך של מידע שקוף תורם גם לכלכלה חכמה יותר, שכן סטארט-אפים יכולים להשתמש במידע ולהציג לעירייה יוזמות חדשות", אמר. כמו כן המליץ לרשויות שטרם נכנסו לעניין, להכין תכנית אב לעיר חכמה יותר. "אם אתה נכשל בתכנון, אתה מתכנן להיכשל", אמר והבהיר כי "באנגלית זה נשמע יותר טוב- If you fail to plan, you are planning to fail" ציטט בן ארי את בנג'מין פרנקלין.

בן ארי סיפר לקהל שצפה בהרצאתו כי במהלך שבע השנים האחרונות ייעץ ותכנן תכניות אב למספר ערים מובילות בישראל, ואמר שהוא גאה לראות כיצד ערים אלה התקדמו ברמת הניהול ואף התייעלו וחסכו מיליוני שקלים באימוץ של תכניות בתחומים השונים של העיר.

הוא פתח וסיים את ההרצאה בסיפור על אליסה בארץ הפלאות. אליסה שעמדה על פרשת דרכים, סיפר בן ארי, שאלה את החתול לאן ללכת, איזו דרך לקחת, והחתול שאל אותה, לאן את רוצה להגיע, היא אמרה שלא משנה לה, אז החתול ענה לה שלא משנה איזו דרך תיקח.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. עו"ד דורון תמיר

    כתבה מעניינת . התחדשות עירונית אינה רק תמא 38 ופינוי בינוי אלא שיש לתת את הדעת על התחדשות עירונית טכנולוגית. תאורה חכמה, מצלמות שמחוברות למערכות ניתוח תמונה, ניהול תעבורה חכם, ניהול חכם של תחבורה ציבורית, ניהול חכם של פינוי אשפה באמצעות "פחים מדברים" , שירותים מרוחקים לתושבים ועד ועוד. כל הכבוד למר בן ארי על העלאת המודעות לנושא.

אירועים קרובים