למרות הקורונה: זינוק בגיוסים של הסטארט-אפים הישראליים

החברות הישראליות גייסו ברבעון השני של השנה 2.5 מיליארד דולר - עלייה של 33% לעומת התקופה המקבילה אשתקד; כך לפי נתוני IVC ו-ZAG-S&W ● נתוני המחצית הראשונה טובים אף יותר ● עם זאת, מדובר בירידה בסכום הגיוסים לעומת הרבעון הראשון

ההיי-טק הישראלי ממשיך להרקיע שחקים.

ההערכה הרווחת עם פרוץ משבר הקורונה הייתה שהוא יביא להאטה בגיוסים של הסטארט-אפים הישראליים, מאחר שלאור אי הוודאות, המשקיעים לא ימהרו לפתוח את הארנק. אלא שהמספרים מראים שההערכה הזאת הייתה נכונה חלקית: מספר העסקאות בחודשים מרץ (בעיקר) ואפריל אמנם לא היה גבוה, אולם ברבעון השני כולו הוא זינק ב-33% ל-170, בהשוואה לאותו הרבעון אשתקד – כך על פי נתונים של חברת המחקר IVC ופירמת עורכי הדין ZAG-S&W (זיסמן, אהרוני, גייר ושות'). סכום הגיוסים עלה ב-13.4% ל-2.5 מיליארד דולר.

יצוין כי הסכום שגויס ברבעון השני קטן ב-9% מזה שגויס ברבעון הראשון של השנה. עם זאת, במספר העסקאות נרשמה עלייה של 20%.

הנתונים טובים עוד יותר אם מסתכלים על כלל המחצית הראשונה של השנה, שכללה את תקופת טרום הקורונה: בתקופה זו התבצעו 312 סבבי גיוס שהסתכמו ב-5.25 מיליארד דולר – צמיחה של 25.8% במספר העסקאות ושל 40% בהיקף הכספי. העלייה מורגשת בעיקר בגיוסים הקטנים – במחצית הראשונה של 2020 בוצעו 149 עסקאות בסכום של פחות מחמישה מיליון דולר. לעומת זאת, בגיוסים הגדולים לא נרשמו עסקאות רבות. אחת הבולטות מאלה שכן קרו היא גיוס של 100 מיליון יורו שביצעה חברת השליחויות מבוססת הטכנולוגיה וולט, שפרחה בימי הסגר של הגל הראשון של הקורונה.

מספרי וסכומי עסקאות הגיוסים בחמש השנים האחרונות. מקור: IVC, ZAG S&W

מספרי וסכומי עסקאות הגיוסים בחמש השנים האחרונות. מקור: IVC, ZAG S&W

כמה נתונים מעניינים נוספים מראים שהעסקאות מגובות ההון-סיכון הניבו קרוב לשני מיליארד דולר – 79% מסך ההון שגויס ברבעון; במהלך מרץ אמנם הייתה ירידה משמעותית במספרן של עסקאות אלה, אבל המשקיעים שבו לפתוח את הארנק באפריל ובמאי; ומרבית הסכום – יותר מ-2.4 מיליארד דולר – גויס בסבבי D, בעוד שמספר סבבי הסיד וה-A נותר דומה לממוצע לאורך השנים האחרונות ועלה ב-36% בהשוואה לרבעון הראשון של השנה.

"שוב מוכחת האיתנות של ההיי-טק הישראלי"

לדברי עו"ד שמוליק זיסמן, שותף מייסד וראש תחום ההיי-טק ב-ZAG-S&W, "אחרי שבחודש מרץ החיים של כולנו נעצרו במקום, היה נראה כי סך הגיוסים ברבעון השני של 2020 יהיה נמוך משמעותית מהסכומים אליהם התרגלנו בשנים האחרונות. אלא שגם האופטימיים שבינינו הופתעו לטובה. למרות הנגיף הרפואי והכלכלי, סך הגיוסים ברבעון השני הוא מהגבוהים בכל הזמנים, וסך ההשקעות בחברות סיד, המהוות את שורש ההיי-טק הישראלי, עלה דרמטית ביחס לרבעון הקודם".

הוא הוסיף כי "שוב מוכחת האיתנות של תעשיית ההיי-טק הישראלית. כך, למשל, סך ההון הזר שהושקע בחברות ישראליות נמוך מהרבעונים האחרונים, אך עדיין גבוה משמעותית מהממוצע של השנים האחרונות. לעומת הקרנות הזרות, נראה כי קרנות הון-סיכון ישראליות זיהו הזדמנויות והשקיעו יותר מאשר ממוצע השנים האחרונות".

"תוצאות הרבעון השני מצביעות על החוזק של הענף, שיהווה בסיס לצמיחה של המשק ביום שאחרי הקורונה. אבל להיות אופטימיים חסרי תקנה גובל בחוסר אחריות: הנתונים מצביעים בכל זאת על ירידה בסך הגיוסים ביחס לרבעון הראשון – תופעה שבהחלט יכולה לחזור על עצמה ברבעונים השלישי והרביעי של 2020. גם אם זו לא עצירה, זה בהחלט סוג של האטה", ציין עו"ד זיסמן.

מריאנה שפירא, דירקטורית מחקר ב-IVC, ציינה ש-"ככל ש-2020 מתקיימת תחת האיום של נגיף הקורונה, תעשיית ההיי-טק הישראלית נחשפת לעליות וירידות בגיוסי הון. ברבעון השני הייתה הקלה מסוימת, לאחר השפל בנתוני מרץ-אפריל".

"למרות אי הוודאות הכלכלית, קהילת המשקיעים המשיכה לתמוך בחברות היי-טק ישראליות בשלבי צמיחה", ציינה. "ייתכן שהיא נעזרה לשם כך בהערכות שווי נמוכות יחסית של החברות. ההיי-טק הישראלי חווה מחצית ראשונה חזקה בגיוסי הון, אך המחצית השנייה של 2020 עלולה לחשוף האטה משמעותית בפעילות הפיננסית ובגיוסים של חברות ההיי-טק בישראל בכלל, ובסבבי גיוס מוקדמים בפרט, כפי שבא לידי ביטוי ברבעון הראשון של השנה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים