מזכיר המדינה האמריקני: אפשר שטיק-טוק תוחרם בארה"ב

האם ייתכן כי מיליוני בני נוער וסלבס אמריקנים ייעלמו מהזירה הרותחת של אפליקציית האתגרים והקליפים הקצרצרים המוזיקליים, שרבים מהם הופכים ויראליים?

מלכוד מובנה. טיק-טוק. צילום: BigStock

ארה"ב שוקלת להחרים את האפליקציה המגה-פופולרית טיק-טוק (TikTok) ושירותים חברתיים אחרים שמקורם בסין, כך אמר מייק פומפאו, מזכיר המדינה של ארצות הברית.

דבריו של פומפאו, שנאמרו בשיחה עם פוקס ניוז ביום ב', מגיעים לנוכח מתחים הולכים וגוברים בין ארה"ב לסין, ואזכורים רבים אודות סיכוני האבטחה הכרוכים בשימוש בפלטפורמה המצליחה, שמקורה במדינה הקומוניסטית.

במהלך הראיון שהעניק פומפאו לפוקס ניוז נשאל האם ארה"ב תשקול להחרים אפליקציות מדיה חברתית מסין. פומפאו ענה למראיין שהחרמה שכזו נשקלת והמשיך וציין כי על הכוונת של ארה"ב "במיוחד טיק-טוק".

"אני לא רוצה לצאת (בהכרזה – ג"פ) לפני הנשיא, אבל זה משהו שאנחנו בוחנים", ציין מזכיר המדינה.

פומפאו אמר כי המשתמשים האמריקנים צריכים להוריד את האפליקציה ולהתקין אותה, רק "אם הם רוצים שהמידע הפרטי שלהם יהיה בידי המפלגה הקומוניסטית הסינית".

"אנחנו לוקחים את זה ברצינות רבה", הצהיר פומפאו בראיון.

סרטון טיק טוק שהועלה לחשבון האפליקצייה בטוויטר

האם האפליקציה מסכנת את ביטחון המולדת?

אפליקציית TikTok – שהפכה בשנה-שנתיים האחרונות למאוד מאוד טרנדית בעיקר בקרב ילדים, בני נוער וסלבס – נמצאת בבעלות הסטארט-אפ בייט-דאנס (ByteDance) מבייג'ינג. מאז שנת 2019 היא כבר הסתבכה בקשיים רגולטוריים מול ממשל טראמפ, בכל הנוגע לאבטחת מידע, הגנת פרטיות ונושאים אחרים.

החברה הסינית שמאחורי השירות הפופולרי – שמספק אפשרות ליצירת סרטוני לולאה בני 15 שניות, מבוססי מוזיקה, ושהוא בעצם גם מעין רשת חברתית בה מופצים אתגרים ויראליים – ספגה חשדות לא כל כך מחמיאים, וגם כאלו המעוררים חשש לעשות בה שימוש. לפי החשדות, הפלטפורמה שבבעלות החברה מהווה למעשה אמצעי ביון בשירות סין. לחשדות הללו נקשרו גם דיווחים שבכוונת החברה למכור את האפליקציה לגורמים מחוץ לסין, ככל הנראה לחברה אמריקנית, לפני שזו תינזק מההקשרים הלא חיוביים לשמה, דבר שלא קרה לבסוף.

בייט-דאנס נחקרה אפילו על ידי הרשות האמריקנית להשקעות חוץ בארצות הברית, ה-CFIU, ובמקביל הכחישה כל קשר לממשל הסיני.

החשדות שהאפליקציה הסינית אינה בטוחה לשימוש על ידי אזרחי ארה"ב כוללות טענות כי יש לממשלת סין גישה למידע האישי שנאסף על ידי האפליקציה. בייט-דאנס טענה להגנתה כי כל הנתונים שנאספו באפליקציה שלה מאוחסנים לבטח בשרתים בארצות הברית, וכי אלה אינם נגישים על ידי ממשלת סין. אבל פוליטיקאים אמריקנים ממשיכים וטוענים שהאפליקציה מסכנת את ביטחון המולדת.

במסגרת ניסיונות להרגיע את החשדות, פתחה החברה שמאחורי טיק-טוק 'מרכז שקיפות' במשרדה שבלוס אנג'לס, שם היא מציגה כיצד האפליקציה שולטת בתוכן בפלטפורמה ומגינה על המידע של המשתמשים. לפי הדיווחים בייט-דאנס אף מתכוונת להוסיף 'מרכז שקיפות' שני בוושינגטון הבירה. אולם לא בטוח שהפעולות הללו ישקיטו את החששות סביבה, מה שעלול להביא לכך שמיליוני אמריקנים יעלמו מהזירה הרותחת של טיק-טוק, אם ההחרמה תצא לפועל במדינה.

טיק-טוק כבר הוחרמה מהודו

יצוין כי בשבוע שעבר הפכה TikTok לאחת מ-58 אפליקציות סיניות שנאסרו לשימוש בהודו מטעמי ביטחון לאומי. הודו היא השוק הגדול ביותר של האפליקציה בחו"ל, עם לפחות 120 מיליון משתמשים חודשיים במדינה. לטיק-טוק 611 מיליון הורדות בהודו, המהוות כ-30% מכלל ההתקנות שלה, בעוד שארה"ב מהווה כ-8%.

בראיון איתו בירך פומפאו על הצעד של הודו להחרים את האפליקציות הסיניות. לדבריו, אלו "משמשות כתוספות לצורכי מעקב של המפלגה הקומוניסטית הסינית".

בכירים אחרים בממשלה האמריקנית בירכו על החרמת TikTok בהודו. "טוב לראות שהודו מחרימה 59 אפליקציות פופולריות בבעלות חברות סיניות", צייץ ניקי היילי, שגריר ארה"ב לשעבר באו"ם.

לפי ה-BBC, גם ג'יימס סוליבן, ראש מחקרי הסייבר במכון הבריטי ללימודי ביטחון ואסטרטגיה (RUSI), האשם לחשדנות הרבה הזו הוא בחברת וואווי, שבשמה נקשרו חשדות כבדים לקשרים עם הממשל בסין ולריגול לטובתה. "וואווי היא מקרה המבחן", אמר, "זו ככל הנראה התחלה של מגמה במערב, שסנקציות יבקשו לסחוט, או אפילו להטביע, חברות טכנולוגיה סיניות גדולות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים