מחריף המאבק של ענף האירועים והתערוכות: הפגנות בירושלים ועתירה לבג"ץ

"הממשלה פתחה את הקניונים ואת חופי הים, אבל לא מאשרת קיום כנסים ותערוכות" ● מטה המאבק דורש להסדיר מיידית את נושא הפיצוי לכל העובדים ומנהלי החברות שנפגעו מהמשבר ● יו"ר מכון הייצוא: "כנסים ואירועים יסייעו להחזיר את המשק לשפיות כלכלית"

הפגנת תעשיית התרבות והאירועים בשבוע שעבר. צילום: בן פלד

ענף האירועים והכנסים מחריף את מאבקו בממשלה, זאת למרות שבתחילת השבוע הותרו פעילויות באולמות אירועים, תחת מגבלה של 250 איש, אבל הממשלה עדיין אוסרת קיום כנסים מקצועיים ותערוכות. היום הפגינו מול קריית הממשלה בירושלים עשרות מאנשי הענף ואף חסמו את הגישה למשרדים.

הם הסבירו, כי למרות ההיתר שניתן בסוף השבוע לפתוח את אירועי התרבות, עדיין רבים מהם מושבתים. זאת עקב ההגבלות שניתנו לאירועים של עד 250 איש, ורבים מהם עדיין לא יכולים לחזור לעבודה בגלל ההגבלות, וגם כי המדינה לא הסדירה את נושא הפיצויים לחברות העוסקות בענף, שנפגעו כתוצאה מהשבתה בת ארבעה חודשים. "הממשלה מתעלמת מ-200 אלף עובדים", זעקו המפגינים. מנהלי החברות מציינים, כי גם לאחר שיינתן אישור לקיום כנסים ותערוכות נדרשת תקופה של כמה חודשים כדי להתניע את הכל מחדש, ועל כן הממשלה חייבת לסייע להם כדי שיוכלו להמשיך ולהחזיר לעבודה את כל העוסקים בתחום.

המאבק של אנשי הענף הוא גם נגד סירובו של משרד הבריאות לאשר במסגרת ההקלות גם קיום כנסים ותערוכות, על פי אותם כללים שמאשורים לאירועי התרבות: 250 איש או 500 איש באישור מיוחד.

מסמך שפרסמה היום לשכת משרד הבריאות מגדיר באופן ברור את אירועי התרבות ומציין במפורש, כי "פעילות זו אינה כוללת קיום כנסים, תערוכות וירידים". במסמך אחר של משרד הבריאות שהתייחס לנושא צוין, כי אחת הסיבות לאיסור היא, שבמופעי תרבות ואמנות מגיעים אנשים שאינם קשורים זה לזה, ואילו בכנסים ותערוכות יש את אלמנט המינגלינג, שיגרום להתקהלות של אנשם רבים.

ראשי מטה המאבק טוענים, כי הנימוקים הם שרירותיים וחסרי כל היגיון, ועומדים בסתירה לעובדה, שהממשלה התירה את פתיחת הקניונים, השווקים וחופי הים, שם ישנן התקהלויות הרבה יותר גדולות.

עתירה לבג"ץ

היום הוגשה עתירה לבג"ץ, למתן צו על תנאי נגד שורה של משרדי ממשלה, בבקשה שיורה לממשלה להחיל את ההקלות והאישורים שנתנה בתחילת השבוע על אולמות אירועים גם על המוסדות השונים המקיימים אירועי תרבות. העותרים הם הבעלים של מועדון בארבי ואור דוידסון, שבבעלותו חברה לייצוג אמנים.

כנסים מקצועיים חיוניים לשיקום הכלכלה

אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא, צילום: יח"צ

אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא, צילום: יח"צ

"כנסים מקצועיים ותערוכות בכל הענפים, ובין היתר גם בענף ההיי-טק, הם דבר חיוני מאוד, שיסייע לכלכלה לחזור לשפיות עסקית ולהניע את גלגלי המשק טוב יותר". כך אומר אדיב ברוך, יו"ר מכון הייצוא.

"הקורונה העצימה אמנם את הכנסים והמפגשים אונליין", אומר ברוך, "זה דבר מבורך, אבל הם אינם יכולים להיות תחליף למפגשים פיזיים בין אנשי מקצוע מתחומים שונים" אומר ברוך. לדבריו, הכנסים והתערוכות, לדוגמה בתחום ההיי-טק ובתחומים אחרים, הם היחידים המאפשרים את המגע הישיר בין מרצים שמעבירים ידע וחברות שמספקות פתרונות ובין אנשי העסקים והקהל המקצועי שבא לשמוע.

"בכנסים פיזיים, אנשים יכולים לשתף את הבעיות והאתגרים שלהם בשיחות אישיות ומפגשים פנים אל פנים ולמצוא פתרונות. שום כנס באונליין לא יכול להחליף את זה", אומר ברוך, ומציין, כי "התערוכות והכנסים מהווים במה, שבה נציגי החברות יכולים להיפגש עם לקוחות פוטנציאליים ולהציג בפניהם את המוצרים והפתרונות שלהם. זה חלק מתהליך השיווק והפיתוח של כל חברה", אומר יו"ר מכון הייצוא. "מעבר לכך", ממשיך ברוך, "הנעה מחדש של תעשיית הכנסים תשפיע ישירות על מעגלי תעסוקה נרחבים במשק ותסייע להאיץ את החזרה לעבודה".

"אין תחליף למפגשים שמייצרים ביחד את הכלכלה האנושית שכולנו זקוקים לה בימים אלו, ולכן אני קורא למשרד הבריאות ולמשרדי הממשלה האחרים להתיר את החזרה לפעולה של הכנסים והאירועים המקצועיים, כי הם חיוניים לחזרה לשגרה בצל הקורונה", הוא אומר לסיום.

המל"ל יגבש המלצות לפתיחת ענף התערוכות  והכנסים

עם סגירת הגיליון נמסר, כי בישיבת ועדת השרים להתמודדות עם הקורונה הנחה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את הצוות המשפטי של המועצה לביטחון לאומי לעדכן את התקנות, כך שיאפשרו לכלול את אולמות האירועים, התערוכות והקונגרסים במתווה "התו הסגול", ולאפשר להם לפתוח את האולמות כפי שהותר בענפי התרבות.

ההחלטה התקבלה בעקבות דרישתו של שר הכלכלה, עמיר פרץ, שאמר: “אני עומד על כך, שהקונגרסים, התערוכות, האירועים והמוזיאונים שיכולים לעמוד בתקנות 'התו הסגול' שהתווינו במשרד הכלכלה ייפתחו".

בתגובה שיגר ועד הפעולה של תעשיית האירועים והתרבות את ההודעה הבאה: "הוועד מברך את הכנסת ענפי הכנסים והתערוכות למתווה הפתיחה לאחר שבועות ארוכים של שיחות שקיים הוועד עם הגורמים הרלוונטיים, שאפשרו את הפתיחה המיוחלת. ועד הפעולה ממשיך במאבקו לפתיחת הענף והחזרתם לעבודה של 200 אלף עובדי התעשייה, שניזוקו קשות בחודשים האחרונים, ובמקביל ימשיך לפעול ולדרוש מתן מענקי פעימה שלישית ורביעית לתעשיית התרבות והאירועים, שניזוקה בצורה קשה ביותר, ויעברו עוד חודשים ארוכים עד שתוכל להתחיל במלאכת השיקום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים