קבינט הקורונה הקפיא את החוק שמאפשר לשב"כ לעקוב אחר חולים

החוק צפוי להיות מאושר בוועדת השרים לענייני חקיקה, אולם הוא לא יובא לדיון והצבעה בכנסת ● ההקפאה - בגלל חילוקי דעות בקבינט וחשש השב"כ שחקיקתו תוביל לחשיפת דרכי פעולה של הארגון ולביקורת עליהן

הכתיבה אילוצים לפעולה נרחבת ותובענית של שע"מ. הקורונה. אילוסטרציה: BigStock

קבינט הקורונה של הממשלה החליט היום (ב') להקפיא לעת עתה את הדיון בטיוטת החוק שמסמיך את השב"כ לעקוב ולאכן חולים בנגיף. אף שוועדת השרים לענייני חקיקה צפויה לאשר את נוסח החוק, הוא לא יובא לדיון ולהצבעה בכנסת. כפועל יוצא מכך, בקרוב האיכון שאותו עורך שירות הביטחון הכללי אחרי חולי ונשאי הקורונה צפוי להיפסק.

הממשלה החלה לקדם את החוק שמאפשר מעקב אחרי חולי קורונה בעקבות דרישת בג"ץ. ההחלטה על הקפאתו התקבלה לאחר שבדיון התגלעו חילוקי דעות בין חברי קבינט הקורונה. נציגי השב"כ השיגו השגות על כך שמדובר בחקיקה ראשית, מה שיפתח את האפשרות לחשיפת דפוסי הפעולה של הארגון במהלך החקיקה ולביקורת עליהם.

לצד זאת, הקבינט אישר את חוק הקורונה, שיובא מחר (ג') לדיון ולאישור סופי בוועדת השרים לענייני חקיקה. חוק הקורונה מעניק לממשלה סמכויות מיוחדות ונרחבות כדי להילחם בנגיף, שלא במסגרת תקנות לשעת חירום. כך, נקבע כי הסמכות להכריז על מצב חירום תהיה נתונה בידי כל שרי הממשלה, ויוגבלו מפגשים בין עורכי דין לאסירים ועצירים. בשל הביקורת הציבורית, בוטל הסעיף המתיר למשטרה להיכנס לבתי אזרחים בלי צו של בית משפט. עוד נקבע בחוק כי בתי המשפט ימשיכו לפעול גם בעת מצב חירום ותאושר הזכות להפגין. תוקפה של ההכרזה על מצב חירום יהיה למשך 30 יום, עם אפשרות לביטול מוקדם יותר – בכנסת.

"טוב שמקשיבים לקול שפוי"

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה, התייחסה להקפאת הצעת החוק למעקב השב"כ אחרי חולי קורונה ואמרה כי "טוב שהתחילו להישמע הקולות השפויים בעד הפסקת השימוש בשירות הביטחון הכללי. השרים הבינו כי קיימות חלופות – בהן נעשה שימוש בכל הדמוקרטיות בעולם, כפי שהצביע המסמך שלנו. גם נדב ארגמן, ראש השב"כ, אמר שהמעקבים נשאו תג מחיר כבד לזכויות האדם, ועם הירידה הדרמטית בשיעור הנדבקים הסתבר שאפשר להשתמש בחקירות אפידמיולוגיות אנושיות, כמו שהיה ניתן מלכתחילה".

לדבריה, "כעת יש להיערך קדימה, לשגרת הקורונה, ולפתח ולשכלל אפליקציות אזרחיות, שבריאות הציבור והפרטיות ידורו בהן בכפיפה אחת, לטובת כולם. אנחנו קוראים לקבינט הקורונה לגנוז את הצעת החוק, ולהותיר את המעקבים בהקפאה עמוקה. עמיתתי, עו"ד רחל ארידור הרשקוביץ, ואני חיברנו מסמך חלופות, שממפה באופן יסודי את המתרחש בעולם, והצענו חלופה ישימה לשימוש בשב"כ".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים