תביעה נגד גוגל בסך חמישה מיליארד דולר: "עקבה אחרי גולשים"

התביעה הייצוגית טוענת, כי המעקב אחר הגולשים בוצע בעת שהדפדפן שלהם הוגדר במצב ''פרטי"

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ואלפבית.

נגד גוגל (Google) הוגשה אתמול (ג') תביעה ייצוגית, המאשימה אותה בחדירה שלא כדין לפרטיותם של מיליוני משתמשים. זאת, על ידי מעקב אחר השימוש באינטרנט באמצעות דפדפנים, שהוגדרו במצב "פרטי".

התביעה דורשת סכום של 5 מיליארד דולרים לכל הפחות, ומאשימה את החברה האם של גוגל, אלפאבית (Alphabet), כי היא אוספת "באופן מופרך" מידע על מה שאנשים צופים באינטרנט והיכן הם גולשים. זאת, למרות שהשימוש שלהם נעשה במצב המכונה "מוד אינקוגניטו". מדובר ברכיב "גלישה בפרטיות", או "גלישה בסתר", אשר מאפשר גלישה באינטרנט בלא שמירת המידע שהדפדפן אוגר, כגון היסטוריית גלישה, סיסמאות, מידע הנשמר בטפסים שהמשתמש ממלא, הורדות ועוגיות.

על פי התביעה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בסן חוזה, צפון קליפורניה, גוגל אוספת נתונים באמצעות גוגל אנליטיקס, Google Ad Manager, יישומים אחרים ותוספי אתרים (Plug in), כולל אפליקציות לסמארטפון. זאת, בלא קשר אם המשתמשים לוחצים על מודעות הנתמכות על ידי גוגל.

כך, הוסבר בתביעה, המעקב אחר הגולשים במצב אינקוגניטו עוזר לגוגל ללמוד על החברים של המשתמשים, התחביבים שלהם, מנות המזון המועדפות עליהם, הרגלי קניות ואפילו "הדברים האינטימיים ביותר והמביכים לכאורה ביותר", שהגולשים מחפשים ברשת.

"גוגל אינה יכולה להמשיך לעסוק באיסוף נתונים סמוי ובלתי מורשה אחר כמעט כל אמריקני בעל מחשב או טלפון", נכתב בתלונה. חוזה קסטנדה, דובר גוגל, אמר, כי החברה "תגן על עצמה באופן נמרץ מפני הטענות. כפי שאנו מציינים בבירור בכל פעם שאתם פותחים כרטיסייה חדשה של גלישה במצב אינקוגניטו, אתרים עשויים להיות מסוגלים לאסוף מידע על פעילות הגלישה שלכם".

בעוד שמשתמשים עשויים לראות במצב גלישה פרטית כמצב בטוח מפני מעקב, חוקרי אבטחת מידע הביעו זה זמן רב את החשש, כי גוגל ויריבותיה עשויות להעשיר את פרופילי המשתמשים על ידי מעקב אחר זהותם של אנשים במצבי גלישה שונים ולאחר מכן – שילוב של נתונים אלה בנתונים המגיעים מגלישה פרטית ורגילה באינטרנט. על פי התלונה, היא נוגעת למיליוני משתמשי גוגל, אשר מאז 1 ביוני 2016 דפדפו באינטרנט במצב "פרטי".

התביעה דורשת פיצוי בסך 5,000 דולרים לפחות לכל משתמש בגין עבירה על חוקים פדרליים, הנוגעים להאזנות סתר, וחוקי ההגנה על הפרטיות שבקליפורניה. התביעה הוגשה על ידי פירמת עורכי הדין בויז שילר ופלקסנר, המייצגת את התובעים חסום בראון, מריה נגויין ו-וויליאם ביאט.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איציק

    האם התביעה מייצגת גם את אלה שאינם תושבי קליפורניה/אזרחי ארה"ב?

אירועים קרובים