כיצד ה-IT מסייע לחידוש התיירות לישראל?

ד"ר נועם קוריאט, מנמ"ר משרד התיירות, מספר על הפרויקטים המחשוביים שיקלו על עולם התיירות לחזור לשגרה לאחר שהשמיים של ישראל, והמלונות וחדרי האירוח ביבשה, ייפתחו מחדש

ד"ר נועם קוריאט, מנמ"ר משרד התיירות. צילום: חן גלילי

אחד המגזרים שנפגעו קשות מהקורונה הוא מגזר התיירות, ובו ענף התעופה. חברות התעופה נאלצו להפחית במידה משמעותית את טיסותיהן ואפילו לדומם מנועים – כולל אל על, שרק הבוקר (ד') המנכ"ל שלה שלח מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כדי שיתערב במשבר ויציל את מצבה. גם תעשיית המלונאות נמצאת בקשיים, וכך גם הענפים הנלווים, שסבלו מהפסקת תנועת התיירות לארץ וממנה, וגם כעת, כשעוברים לשגרת הקורונה, עדיין אין צפי למועד שבו היא תחודש. אבל במשרד התיירות לא בזבזו זמן בחודשיים האחרונים והם נערכים ליום הזה, כולל מחשובית, במהלכים שבוצעו עם ד"ר נועם קוריאט, מנהל אגף בכיר טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד, בתמיכת ההנהלה, שמבינה את החשיבות שבביצועם. וכמו ברוב הארגונים, גם במשרד התיירות עברו לעבודה מהבית.

המהלך המרכזי שבוצע הוא דרמטי במונחים של השירות הממשלתי: העלאת שורה של מודולים ממערכת ה-CRM של מיקרוסופט לענן. חל איסור על משרדי ממשלה וגופים ציבוריים להעלות מידע לענן ולדברי ד"ר קוריאט, הקורונה זירזה את הסרת החסמים, והמשרד קיבל אישור מיוחד ומוגבל לעשות זאת. הוא ציין כי המהלך נעשה תוך הקפדה על כל כללי האבטחה והתקנות.

"בימים האחרונים עלה מודול ראשון, שמאפשר למבקרי התיירות שלנו לערוך את כל הליך הביקורת באמצעות אפליקציה בטאבלט. הם מבקרים מורי דרך, מתחמי תיירות, מרכזי ערים ונהגי מוניות", אמר. מודולים נוספים, שמתוכננים לעלות לאוויר בקרוב, הם בלשכות של משרד התיירות בחו"ל – בתחומי הרכש וניהול קשרים עם התעשייה המקומית, וכן תיירות פנים ותחום האירוח.

קוריאט ציין שהאפליקציה מספקת ממשק נוח לעבודה, ידידותי וכזה שניתן להתחבר אליו מכל התקן נייד. בנוסף, היא מאפשרת גישה אונליין למאגר המידע המרכזי של המשרד בנושא הביקורת.

"העובדה שקיבלנו אישור להעלות יישומים לענן הקלה עלינו מאוד את תהליך ההתארגנות לעבודה מהבית של עובדי המשרד, לרבות עובדי השלוחות שלנו בחו"ל, בין היתר במדינות שנפגעו בצורה קשה מהקורונה. העבודה בענן מאפשרת גמישות וגישה נוחה לכל הכלים שכל עובד צריך", אמר.

"המשך מתבקש לפרויקט 365 בענן"

"עבור מינהל השיווק ו-21 לשכותיו בחו"ל, הכניסה ל-CRM בענן היא המשך מתבקש לפרויקט 365 בענן, שהיה פרויקט הקלאוד הראשון של משרד ממשלתי", הוסיף קוריאט. בזכות פרויקט זה, הלשכות קיבלו גישה למייל, קבצים ושיתוף באמצעות הענן. הוא ציין שעל פי התוכניות, בסיום הפרויקט, כמעט כל פעילות השיווק של משרד התיירות צפויה להתבצע תוך שימוש בכלי ענן אינטגרטיביים, המאפשרים זמינות, גמישות ויכולות טכנולוגיות מתקדמות.

האם העובדה שהרגולציה הקלה בנושא המעבר לענן מרמזת על ההמשך?
"אנחנו ממשיכים לבחון וליישם יציאה לענן בכל מקום שבו יש לזה ערך עסקי מוכח ובכל מקום שבו אנחנו יכולים לספק שירות מתקדם, זמין וגמיש יותר, תוך טרנספורמציה של תהליכי העבודה והפיכתם לדיגיטליים, אוטומטיים ואפקטיביים יותר".

וובינרים

משרד התיירות היה בין משרדי הממשלה הראשונים שזיהו את האפקט הגדול שצפוי להיות לקורונה על תחום פעילותו. כבר החל מסוף דצמבר, כשבקושי שמענו על הנגיף, בוצעו במשרד וובינרים רבים על ידי מינהלי חוויית התייר והשיווק, והופצו קורסים אונליין, שמלמדים התמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו על תעשיית התיירות. עד כה ביצע המשרד יותר מ-20 וובינרים ופרסם מעל ל-25 הרצאות וסרטונים מוקלטים מראש בנושאים רלוונטיים שונים . "עם הוובינרים, אנחנו ממקסמים את השימוש בטכנולוגיות של למידה מרחוק. אנחנו רואים בזה תהליך בלתי נמנע, שנועד לאפשר למשרד להמשיך לעבוד ולהעביר מסרים הן לתעשייה בארץ והן לחו"ל", אמר קוריאט.

בצד הפעולות הדחופות לנוכח המשבר, באגף המחשוב לא הפסיקו לקדם את הפרויקטים השונים שהחלו לפני שהוא פרץ. בין היתר, ציין קוריאט, במשרד התיירות המשיכו בבניית ציר הדטה, שנועד לקבלת מקורות מידע עדכניים על מצב התיירות בארץ, וכן לבניית ולהנגשת דו"חות BI ייעודיים למקבלי ההחלטות, שמספקים להם מידע המשמש לקבלת ההחלטות.

הציר שני, שגם בו המשיך משרד התיירות בפעילות למרות המשבר, הוא השירות הדיגיטלי, שם פעל המשרד, יחד עם רשות המסים, על מנת להפוך את תהליך החזר המע"מ לתיירים לדיגיטלי לחלוטין. אימות הפרטים של העסקים, שעד כה נדרשו להציג מסמכים, נעשה עתה אונליין, על בסיס המידע הקיים ברשות המסים.

"בנוסף", ציין קוריאט, "אנחנו פועלים להקמת אזור אישי באתר gov.il עבור מורי הדרך, בו יונגש כלל המידע ותתאפשרנה פעולות שעד כה נעשו מול גורמי קשר במשרד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים