"נהפוך את המשבר להזדמנות, להאצת השירותים הדיגיטליים בממשלה"

כך אמר יוגב שמני, מנהל ממשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי, במפגש הווירטואלי הרביעי על המשכיות עסקית בזמן משבר, שנערך היום (א') על ידי אנשים ומחשבים ● לדבריו, 770 אלף אזרחים מבצעים פעולות דיגיטליות מול משרדי הממשלה, ללא צורך להגיע פיזית

ייוגב שמני, מנהל ממשל זמין ותקשוב ממשלתי, משרד הדיגיטל הלאומי. צילום: ניב קנטור

המחשוב הממשלתי עלה בשבוע שעבר לכותרות, לאחר שאזרחים רבים שרצו להגיש בקשה לקבלת פיצוי עקב המשבר הכלכלי לא קיבלו מענה מהיר – מה שעורר את זעמם. אבל מדברים שאומר יוגב שמני, מנהל ממשל זמין ברשות התקשוב הממשלתי, המציאות קצת שונה וכלל, נראה שהשירות הממשלתי שניתן בעת המשבר זוכה לאמון האזרחים, ורבים מהם צורכים את השירותים אונליין, מבלי להגיע למשרדים פיזית. בממשלה מתכוונים להאיץ את המגמה ולהרחיב לאחר המשבר את השירותים שהם נותנים לאזרחים ברשת.

"אנחנו נמצאים בתהליך מואץ עם כל משרדי הממשלה על מנת להמשיך ולהרחיב את השירותים הדיגיטליים לאזרחים. אנחנו מבינים שאת משבר הקורונה עלינו להפוך להזדמנות, ואני שמח לראות את הפתיחות הרבה שיש בקרב מרבית המשרדים", אמר שמני. הוא דיבר בכנס הווירטואלי הרביעי על המשכיות עסקית וחזרה לעבודה סדירה, שנערך הבוקר (א') בהפקת אנשים ומחשבים. בכנס השתתפו מנמ"רים ומנהלי חברות IT, שסיפרו כיצד הם נערכו להמשכיות עסקית בזמן הקורונה ואיך הם נערכים בימים אלה, עם החזרה לעבודה סדירה.

צילום ועריכת וידיאו: אורי אלון

בדבריו ציין שמני שמשבר הקורנה גרם להגברת האמון של האזרחים בשירותים הדיגיטליים של הממשלה ובאפשרות לבצע שורה ארוכה של פעולות מבלי להגיע בכלל למשרדים.

הוא מנה מספר פעולות שעשו הצוותים של ממשל זמין בזמן המשבר, לטובת כל משרדי הממשלה. בין היתר, הוקם דף ייעודי לכל מה שקשור בקורונה, שכלל באופן מרוכז את כל המידע הקשור במשבר. "הדף הזה זכה למספר צפיות גבוה ביותר ובשיא, הוא עמד על 10 מיליון, עם 8,000 כניסות ביום", אמר שמני.

770 אלף אזרחים רשומים לשירותים שניתנים באתר gov.il ודורשים הזדהות אישית, ציין שמני. הוא אמר כי נרשם גידול משמעותי בכניסות לאזור האישי באתר, שמאפשר לבצע פעולות מבלי הצורך להגיע פיזית למשרדים, כאמור. לדברי שמני, בימים הקרובים יועלו לאתר הממשלתי שירותים נוספים, בהם האפשרות לבצע החלפת בעלות על רכב בצורה מקוונת, ללא צורך להגיע לסניף משרד הרישוי.

בנוסף, יחידת ממשל זמין סייעה למשרדי הממשלה השונים להיערך ולתפעל את המערכים המחשוביים שלהם, בהם משרד הבריאות ושירות התעסוקה. "עזרנו גם לביטוח הלאומי, שנאלץ להתמודד עם פניות ולתת שירות ל-750 אלף דורשי אבטלה, ולמשטרת ישראל, שבפעם הראשונה בתולדותיה אפשרה לאזרחים להגיש תלונות באונליין, וזה זכה לתגובות חיוביות", אמר שמני.

כך נערכו בממשלה למשבר הקורונה בפן המחשובי

לדבריו, ממשל זמין ורשות התקשוב ככלל החלו להיערך למשבר בפן המחשובי כבר בסוף פברואר. "הבנו שזה הולך להיות אירוע גדול שלא ידענו, והתחלנו בהיערכות", הוסיף. "הקמנו צוות מיוחד – חמ"ל קורונה, עשינו סקרים בכל המשרדים כדי להבין את הצרכים ונערכנו למימוש הריחוק החברתי של העובדים, על ידי הפרדה פיזית בתוך המתקנים", אמר שמני.

השלב השני היה כאשר הוחלט להעביר את עובדי המדינה לעבוד מהבית. "נערכנו יחד עם נציבות שירות המדינה, על מנת לאפשר עבודה רציפה והמשך שירות לאזרחים. אפשרנו לעשרות אלפי עובדים להמשיך ולתפקד מהבית, ולתת את השירותים", אמר. חלק מהעובדים אף קיבלו הרשאה לעבוד מהטלפון הנייד שלהם. עם זאת, הדבר לא פגע בהגנת הסייבר: "לאורך כל התקופה הקפדנו על רמת הגנה בסייבר לא פחות הדוקה מאשר לפני הקורונה, ואולי אף יותר", הדגיש שמני.

"כמו כן", הוסיף, "נתנו מענה לעובדי מוקד התמיכה 1299, אליו פונים אזרחים בכל מה שקשור לשירותים הדיגיטליים, והם המשיכו לעבוד באופן מלא".

"אחד הדברים שהנחו אותנו לאורך כל הדרך זה לקבל החלטות מבוססות נתונים, כדי שכל בעלי התפקידים יוכלו לקבל החלטות בזמן אמת, תוך הקפדה על שקיפות מלאה – דבר שאנחנו עושים גם בימי שיגרה", סיכם שמני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים