משבר הקורונה: מה מעניין את הגולשים הישראליים?

ניתוח נושאי השיח הפופולריים בישראל ובארצות הברית סביב המשבר מעלה שבארץ מתעניינים בעסקים הקטנים ובחינוך, בעוד שמה שמעניין את הגולשים האמריקנים הוא בריאות הציבור, אבל גם מה קורה עם ברודוויי

מסכמים שנה של היי-טק וקורונה. אילסוטרציה: BigStock

גם במשבר הקורונה, האמריקנים לא מוותרים על ברודוויי והוליווד: נתונים שאסף הסטארט-אפ הישראלי זן סיטי מעלים כי קרוב למחצית מהשיח של הגולשים תושבי ארצות הברית בשבוע שעבר התמקד בפעילות של מוסדות התרבות והבידור. לעומתם, בין הנושאים המעניינים את הגולשים הישראלים בימים אלה ניתן למצוא, אפשר לומר שמטבע הדברים, את השפעת משבר הקורונה על העסקים הקטנים, החינוך והאוכלוסייה המבוגרת.

זן סיטי, שפיתח פלטפורמה מבוססת בינה מלאכותית שמנתחת את השיח ברשת, ניתח יותר מ-300 אלף אינטראקציות בנושא הקורונה ב-10 ערים בישראל, בעיקר בכל הקשור לשיח על הרשויות המקומיות. על פי הניתוח, מוקדי העניין המרכזיים של הישראלים בימים אלה הם:

עסקים קטנים – השפעת התקנות החדשות על עסקים קטנים ומקומות הבילוי בערים, כולל הציפייה של תושבים רבים מהעירייה לסייע לבעלי עסקים אלה, בין אם בהנחות בארנונה ובין אם בהקלות נוספות.

חינוך – השפעת סגירת בתי הספר והגנים על אורח החיים. תושבים בירכו על יוזמות עירוניות להעסקת הילדים. בחלק מהמקומות עלתה ביקורת כלפי הגננות שבחרו לא להגיע לגנים.

אוכלוסייה מבוגרת – תושבים רבים הביעו הערכה ליוזמות עירוניות לתמיכה, סיוע ושמירה על בריאות האוכלוסייה המבוגרת בישראל. בחלק מהערים, תושבים העלו רעיונות דוגמת יצירת מערך קניות עד הבית עבור קשישים בודדים.

ביטול אירועים – רבים מהתושבים בערים שונות הביעו אכזבה מביטול אירועים עירוניים, בעיקר סביב חג הפורים, בעוד שאחרים הבינו שהעיריות דואגות לשלומם ובריאותם. ערים שיצרו אלטרנטיבות כמו משלוחי מנות למבודדים ואירועים שכונתיים קטנים זכו לפידבק אוהד על התגובתיות המהירה למצב.

יוזמות עירוניות והנחיות – לצד חידוד ההנחיות של משרד הבריאות בערוצים העירוניים, ערים רבות יוזמות מענים קהילתיים נקודתיים לצרכי התושבים, שמתקבלים בהערכה רבה כלפי העירייה ובהירתמות של תושבים למאמץ.

מה בארצות הברית?

שני דו"חות שהוציא זן סיטי מציגים את הנושאים החמים ביותר המעסיקים בתקופת המשבר הנוכחי את התושבים ביותר מ-100 ערים ומדינות בארצות הברית, ביניהן מטרופולינים מרכזיים כשיקגו, יוסטון, פניקס וסן פרנסיסקו. הדו"חות מבוססים על כל האינטראקציות ברשת של תושבי אותן ערים מאז ה-1 במרץ ועד ל-17 בו, ומאפשרים לראות את ההתפתחויות והשינויים בשיח.

לצורך הכנת הדו"ח הראשון שפרסמה החברה היא ניטרה וניתחה 1.5 מיליון אינטראקציות ברשת, בין התאריכים 1 במרץ ל-12 בו. בדו"ח השני, שכלל מידע שנאסף בין ה-11 ל-17 במרץ, כמות האינטראקציות כבר האמירה ל-6.7 מיליון, ובפרק זמן קצר יותר – של שבוע לעומת 12 יום.

מהממצאים עולה כי בתחילת החודש, האמריקנים דאגו בעיקר מסגירת בתי הספר בעקבות משבר הקורונה – נושא שעלה באותם הימים לדיון הציבורי בארצות הברית, כאשר יותר מ-42% מהשיח התמקד בנושא זה. לעומת זאת, בין ה-11 ל-17 בחודש, השיח סביב הנושא הצטמצם ל-11% וירד למקום השלישי. סגירת בתי הספר פינתה את הצמרת לפעילות מוסדות התרבות והבידור, שכאמור, השיגו 44% מהשיח. זאת, בעוד שבשליש הראשון של החודש הנושא לא עלה כלל לדיון.

כמו כן, הגולשים התעניינו בסטטוס של אירועים ציבוריים וביטולם, עם ירידה קלה מ-25% בתחילת מרץ ל-20% בשבוע האחרון שנסקר. השיח סביב התחבורה הציבורית הלך וירד במהלך החודש, כנראה כי ערים רבות בארצות הברית עצרו את התחבורה הציבורית.

בנוסף, זן סיטי ערכה השוואה מעניינת בין נושאי השיח בשליש הראשון של מרץ לעומת אלה שהעסיקו את הגולשים האמריקנים בשליש הראשון של ינואר, לפני שהקורונה יצאה את גבולות סין. בעוד שבינואר, הנושאים הבולטים היו ביטחון הציבור (18%), הכלכלה המקומית (9%) והקהילה (4%), במרץ השיח התמקד בבריאות הציבור (21%), בתי הספר (13%) ואירועי התרבות הציבוריים (8%). למרות ההשפעה הכלכלית ההרסנית של משבר הקורונה, נושא זה לא נכלל בדירוג במרץ.

There's no business like show business - גם כשהתיאטראות סגורים. צילום אילוסטרציה: BigStock

There's no business like show business – גם כשהתיאטראות סגורים. צילום אילוסטרציה: BigStock

הדו"חות הללו, שזן סיטי מתכננת להוציא בתקופה הקרובה על בסיס שבועי, מאפשרים לרשויות להבין מה מעסיק ומדאיג את התושבים שלהם עם התפתחות המשבר, ואיפה לשים את הפוקוס מבחינת מענה לתושבים, תמיכה בקהילה, חזרה על הנחיות הבידוד והסגר וכן הלאה. לדברי איל פדר לוי, מנכ"ל החברה, "עובדי הרשויות העירוניות, אנשי הבריאות וביטחון הציבור נמצאים בחזית המשבר. באחריותם לחלוק מידע אמין ואפקטיבי עם הקהילה ולפעול במהירות בנוגע לנושאים שמדאיגים את התושבים. הדו"ח הזה, שאסף וניתח מידע משיחות של רבבות תושבים מיותר מ- 100 ערים, מספק תמונת מצב של הנושאים המרכזיים המעסיקים את התושבים ושהרשויות צריכות לקחת בחשבון".

הסטארט-אפ זן סיטי התגלה על ידי נוגה קפ, מנהלת שותפה בקרן i3 Equity Partners, לפני כשנתיים וחצי. קפ הייתה הראשונה להאמין בו והיא העניקה לו השקעת פרה-סיד. "זן סיטי מסייעת בימים אלה לרשויות עירוניות בארצות הברית ובישראל לנטר ולנתח בצורה מדויקת את השיח של התושבים ברשת, במטרה לאפשר להן להציע מענה מדויק ואפקטיבי לצרכי התושבים. השותפות-משקיעות של i3 – כמו מיקרוסופט, קוואלקום, טאטא וטמאסק – נרתמו להציע את השירות של זן סיטי לרשויות עירוניות ברחבי העולם", אמרה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים