בגלל תקלות אפשריות במערכות המחשוב: שעון הקיץ לא יידחה

בישיבה שהתקיימה הבוקר בראשות המשנה לראש המל"ל הוחלט להיעתר לבקשת גופי המחשוב הממשלתיים ולהשאיר את מועד המעבר לשעון קיץ השבוע ● זאת, בעקבות אזהרה שהמעבר עלול להביא לשיבוש מערכות מחשוב ממשלתיות ופרטיות

המעבר לשעון קיץ - השבוע. מקור: BigStock

המועצה לביטחון לאומי החליטה להיעתר לקריאות שלא לדחות את שעון הקיץ, עקב בעיה שהדחייה עלולה ליצור במערכות מחשוב ממשלתיות ופרטיות. לאור זאת, מחוגי השעון יוזזו שעה אחת קדימה בלילה שבין יום ה' ליום ו' השבוע.

ההחלטה התקבלה הבוקר (ב') בדיון שהתקיים בראשות המשנה לראש המועצה, איתן בן דוד. השתתפו בו נציגים של גופים ממשלתיים רלוונטיים כגון המועצה, צה"ל, מערך הסייבר ומשרד הפנים.

היוזמה לדחות את הזזת השעון החלה אצל שר הפנים, אריה דרעי, מחשש ששעת אור נוספת – תוצאה של המעבר לשעון קיץ – עלולה להוביל להידבקויות נוספות בקורונה. זאת, מאחר שאנשים יימצאו במקומות העבודה ובדרכים זמן ארוך יותר מאשר כרגע, בשעון החורף. עם זאת, ברשות התקשוב ובישראל דיגיטלית ציינו שתאריך המעבר בין שעון החורף לשעון הקיץ מוגדר באופן מובנה במערכות ההפעלה של שרתים, מחשבים, ציוד תקשורת ואף טלפונים סלולריים. בהודעת גופי המחשוב הממשלתיים מוסבר שכדי לשנות את תאריך החלפת השעון, על יצרני מערכות ההפעלה לפתח גרסת תיקון, להפיץ אותה ולהתקין את העדכון בכל שרת, מחשב וסמארטפון במחשבים של הממשלה ושל גורמים רבים אחרים במשק. עדכון השרת כרוך בימי עבודה רבים ולא ניתן לבצע זאת עד יום ה' בלילה, מועד התחלת שעון הקיץ.

"במצב שנוצר, שבו חלק מהמחשבים עובדים באזורי זמן שונים, עלולות להיווצר תקלות והשבתות מערכי מחשוב שלמות", נכתב בהודעה. בנוסף, מצוין שם כי ההיעדרות של עובדים רבים מהסקטור הפרטי עקב משבר הקורונה תקשה על השינוי, ובמקרים מסוימים תהפוך אותו לבלתי אפשרי.

ההודעה על היוזמה הביאה לגל של תגובות וביקורת גם בקרב מנמ"רים ומנהלי מחשוב, בממשלה ובמגזר הפרטי כאחד. בקבוצות הווטסאפ השונות הזהירו מנמ"רים כי יישום ההחלטה עלול להביא לכאוס מוחלט, בין היתר במערכות קריטיות במערכת הבריאות, במגזר הפיננסי ובארגונים אחרים. "בכל מקרה, לא ניתן לבצע את זה מהיום למחר", כתבו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    לא הבנתי. למה לא לבטל בכלל את השטות הזאת שהתאימה ללפני 50 שנה. אין בזה שום חיסכון, ובוודאי לא בהוצאות על תאורה וזה עולה למשק ולחברות כל חצי שנה מליוני שעות עבודה מיותרות. פרט או חברה שרוצים להתחיל שעה קודם יתכבדו ויכוונו שעונים מעוררים ויקומו שעה אחת קודם. ניתן במהלך השבוע הקרוב לבצע ביטול מוחלט בלי לגרום שום זעזוע. בניגוד לכתוב בכתבה, השעון נשלט על ידי השרתים, לא על ידי תחנות עבודה או טלפונים. (בעבר היו מצבים של מכשירים סלולריים שלא תקשרו עם שרת אזור הזמן, כיום מי שמחובר לספק מקומי מקבל את השעון המקומי) צריכים להבין שהזזת שעון משפיעה על שלימות בסיסי נתונים, מעיפה טרנזקציות ופוגעת בתקשורת מאובטחת. אז עכשיו הזמן להפסיק!

אירועים קרובים