"אם האיכון הסלולרי אמנם יסייע למלחמה בקורונה – הוא מוצדק"

"אם יש אמצעי שיכול לסייע במאבק בהתפשטות הנגיף, גם אם זה במחיר של הפרה מסוימת של הפרטיות, הוא מוצדק, ורצוי ואף חובה לנצל אותו", אמר בועז דולב, מנכ''ל קלירסקיי

בועז דולב, מנכ"ל קלירסקיי. צילום: ניב קנטור

"אם המעקב אחרי חולי הקורונה באמצעות איכון הטלפונים הניידים שלהם יביא למלחמה טובה יותר בנגיף – הוא מוצדק. מדובר באמצעי בקרה שהיה צריך להפעיל כבר מזמן", כך אמר בועז דולב, מנכ"ל קלירסקיי.

דולב אמר את הדברים לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע אתמול (ש') בהצהרה לתקשורת כי המדינה תעקוב אחרי חולי ונשאי הקורונה "באמצעים טכנולוגיים". המהלך עורר ביקורת נרחבת ממומחים ואחרים. נתניהו קיבל את האישור לביצוע האיכון הסלולרי מהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. במשרד המשפטים אמרו כי מדובר בצעד חוקי וכי השימוש באיכונים יהיה נתון לפיקוח משפטי. מהשב"כ נמסר שנבחנת אפשרות להסתייע ביכולות הארגון, אם כי לא הביעו שם התלהבות יתרה משימוש אזרחי באמצעי, שבימים רגילים מסייע למלחמה בטרור. ברשות להגנת הפרטיות אמרו כי לא שותפו בדיונים בנושא, אף שביקשו להשתתף בהם. כך או כך, מנדלבליט הבהיר שהממשלה והכנסת יידרשו לאשר את הפעלת האיכונים.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר דולב כי "כבר כיום, מנגנוני הבקרה של התנהלות המדינה הם במצב של חצי אופליין. אני מקווה שהשלטון יהיה דמוקרטי מספיק חזק כדי להחזיר, לאחר מכן, את המצב לקדמותו".

לדבריו, "בעקרון, יש חשיבות מאוד גדולה לדעת איפה היו אנשים שהם חולים או נשאים של הנגיף. הדבר עשוי לסייע ביותר, במיוחד בשלב הבא, של התפרצות של הנגיף באזור כלשהו. האיכון של המכשירים הסלולריים יכול לעזור לאיתור של נשאים, חולים וריכוזים של אנשים כאלה. לדוגמה, אם יש אזור, כגון קריית יערים, שם נדבקה בנגיף משפחה שלמה, רצוי מאוד לדעת את פרטי כל מי שהיה באזור שבו בני המשפחה שנדבקה שהו".

"ההגנה על הפרטיות יצאה לפנסיה"

"כבר מזמן, ההגנה על הפרטיות יצאה לפנסיה ואיננה קיימת עוד. אני לא מאמין שיש כזה דבר שנקרא 'פרטיות' כבר הרבה זמן. ניתן כיום לנצל חולשות שונות, ברמת התוכנה והחומרה, שקיימות ברכיבים. ניצול החולשות מביא לידיעה של כל מיני פרטים, ביניהם מיקום. המידע הזה כבר נמצא – אמנם לא אצל כל אחד, אבל רבים יכולים להשיג אותו. מכאן, כל שנותר לשאול הוא לאיזו מטרה מנצלים אותו. אני לא מזהה בצעד הזה, של איכון לטובת מעקב ולחימה בנגיף הקורונה, איזושהי חצייה של קווים אדומים".

לסיכום אמר דולב כי "אני מצטער לנפץ את החלום המדהים, אבל פרטיות היא משהו שכבר מזמן לא קיים. אם יש אמצעי שיכול לסייע במאבק בהתפשטות הנגיף, גם אם זה במחיר של הפרה מסוימת של הפרטיות, הוא אמצעי מוצדק, ורצוי ואף חובה לנצל אותו".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Dee

    חייבים להקפיד, כי כבר ראינו, שיש כאלה שזלזלו (קרוב לוודאי בהשפעת פרופ׳ לס); עזבו את הבידוד, והדביקו רבים, ועתה קשה לדעת כמה נשאים יש והיכן הם!!!

  2. איש שלום

    השקר הגדול והמפחיד "... אני מקווה שהשלטון יהיה דמוקרטי מספיק חזק כדי להחזיר, לאחר מכן, את המצב לקדמותו

  3. ורד

    מר דולב היקר, יש פרטיות ויש חוק פרטיות. בין לדעת איך קוראים לי ומה מספר הטלפון שלי לבין להכניס לי לטלפון תכנה שעוקבת אחרי, מקשיבה לי, מצלמת אותי, יכולה לפתוח לי את חשבון הבנק, את מספרי האשראי. איפה זה קיים היום? איזה מן טיעונים לא רציניים אתה מעלה? ממתי הפרטיות מתה? אתה יכול לצוטט לשיחות שלי ללא רשות? הרי תלך לכלא . בכלל הנמקה של נושא עקרוני אם דוגמאות שמעידות על אי קיום החוק הן דוגמאות פסולות. תפעיל אכיפה, אל תקח פשלה ותהפוך אותה להנמקה לוגית למה זה בסדר להמשיך ולהפר את החוק.

אירועים קרובים