המשימה: להגדיל את שיעור הנשים שמובילות סטארט-אפים

מספר הנשים בהנהלות בכלל, ובאלה של קרנות הון-סיכון בפרט, הוא מועט ● בקהילת WMN פועלים לקידום נשים יזמיות, כדי לשנות את המצב

מירב אורן, מייסדת במשותף של WMN. צילום: איתי סליקטר

אחוז הנשים שמחזיקות בתפקידי מפתח בענף ההיי-טק בישראל נמוך יחסית, על אף שיש מגמת שיפור, בעיקר במודעות של חברות. הדבר נכון על אחת כמה וכמה בקרנות הון-סיכון, שם כמעט שלא ניתן למצוא נשים בהנהלות. המחקרים מראים שיש קשר ישיר בין עובדה זו לשיעור ההשקעות בחברות סטארט-אפ בבעלות נשים.

זו אחת הסיבות שהביאה את מירב אורן לייסד ב-2015 את WMN – קהילה של נשים שעוסקות ביזמות. הן עובדות בחללים משותפים ונפגשות עם יזמים ומשקיעים, ובכך מממשות ביתר קלות את הרעיונות שלהן, שלא תמיד מצליחים לחדור לאוזניים גבריות.

אורן היא יזמית ותיקה, שאת האקזיט הראשון שלה עשתה לפני כעשור. בהמשך היא הייתה מעורבת במיזמים שמשלבים פיתוח אורבני וחדשנות, ובמיזמים בתחום המזון והמסעדנות.

את ההשראה להקמת הקהילה היא שאבה מהפעילות בישראל של מרכז החדשנות הבינלאומי SOSA. "נחשפתי לפעילות של SOSA ושמתי לב שיש שם בסיס גברי לחלוטין. או אז, גמלה בי ההחלטה שיש צורך במסגרת דומה שתדע לתמוך בנשים יזמיות", אמרה. "זאת, מאחר שמעבר לאתגרים שיש לכל יזם, יש ליזמיות צרכים ואפיונים מיוחדים, שדורשים מסגרת אחת משתפת ומחברת, כגון חללי עבודה משותפים וקהילה תומכת, שבאמצעותה הן יכולות ללבן סוגיות, לקבל סיוע ולהתנהל בעולם ההשקעות, שהוא, כאמור, גברי במהותו. בסיס הפעילות הוא קבוצת ווטסאפ סגורה, שבתוך זמן קצר היקפה גדל עד לקצה גבול היכולת לשלב משתתפים בקבוצת ווטסאפ אחת – 2,500 חברות".

מירב מצגר משה, מנכ"לית ומייסדת שותפה של WMN. צילום: איתי סליקטר

מירב מצגר משה, מנכ"לית ומייסדת שותפה של WMN. צילום: איתי סליקטר

יחד עם אורן ייסדו את WMN מירב מצגר משה, מנכ"לית הקהילה, עדי זמיר וכרמית אורון. הן ושאר חברות הקהילה מבצעות את הפעילות שלהן בהתנדבות מלאה, נוסף על העיסוקים של כל אחת מהן.

"המשימה שלנו היא להגדיל באופן משמעותי את מספר המייסדות בתעשיית הטק על ידי מתן המשאבים העיקריים שיזמיות צריכות להצלחה", ציינה מצגר משה. היא עצמה פועלת בענף מזה 20 שנים וכיהנה בתפקידי ניהול בכירים בתחומים שונים. במסגרת פעילותה היא הייתה שותפה במיזמים ובפרויקטים שקשורים גם הם בעידוד חברות צעירות. "קיבלתי על עצמי את המשימה, כי אחרי כל כך הרבה שנים שבהן נחשפתי לפעילות בתחום ההיי-טק והיזמות הרגשתי שאני רוצה לתרום לקהילה".

כיום, הפעילות המרכזית של הקהילה מתרכזת במתן אפשרות לנשים יזמיות לעבוד בחללי עבודה ייעודיים להן, ולממש שם את החלומות והחזון שלהם. באמצעות אותם חללים הן נחשפות למנטורים, משקיעים ובעיקר חברות היי טק, שמזהות את הפוטנציאל הרב של אלפי נשים שעוסקות ביזמות, ומגלות שיש גם אצלן רעיונות שאפשר לבדוק ולאמץ.

לא מכבר הן עברו לפעילות בשיתוף אינוביד, שהעמידה לרשות WMN חללי עבודה בבניין שלה ברמת גן. באמצעות שיתוף הפעולה הזה הן מפעילות תכנית שכוללת מרחב עבודה, מפגשים מקצועיים עם עובדים ומנהלים באינוביד ועם מומחים שונים, מנטורים, משקיעים ועוד.

הפעילות ברמת גן אינה הראשונה: המיזם החלוצי שלהן נוסד לפני שנתיים, בשיתוף וויקס. שתי החברות קיימו במלון לינק בתל אביב פעילות שבמסגרתה הן אירחו נשים יזמיות שקידמו רעיונות, נפגשו עם יזמים ואפילו הצליחו לעשות אקזיט אחד או שניים.

עדי זמיר, מייסדת שותפה של WMN. צילום: פזית עוז

עדי זמיר, מייסדת שותפה של WMN. צילום: פזית עוז

דמות פעילה נוספת בקהילה היא עדי זמיר, מייסדת ומנכ"לית פינק אוף וויו, המפתחת אינדיקטור לחיזוי סרטן השד בקרב נשים ללא רקע גנטי או משפחתי. בנוסף על פעילותה ההתנדבותית ב-WMN, היא ממלאת תפקידים שונים בתכניות האצה כשיפ יור אינוויישן – האקסלרטור של UPS בישראל, ו-HAC הרצליה. בעבר היא הייתה מנכ"לית של סטארט-אפ שפיתח טכנולוגיה לזיהוי מוקדם של סרטן העור באמצעות עיבוד תמונה.

"נשים מרגישות בנוח במסגרות כמו שלנו", אמרה זמיר. "הסביבה היא רלוונטית עבורן, מקדמת שותפות ומייצרת נטוורקינג טוב יותר". היא ציינה ש-"הפעילות באמצעות הווטסאפ היא ערה וכל אחת מאתנו מקבלת פניות ושאלות, ופותרות בעיות לחברות הקהילה".

כרמית אורון, מייסדת שותפה של WMN. צילום: איתי סליקטר

כרמית אורון, מייסדת שותפה של WMN. צילום: איתי סליקטר

כרמית אורון, שותפה רביעית במיזם ומנהלת יצירת ערך ב-SOSA, סבורה שיש קשר ישיר בין המיעוט הקיים של נשים בהנהלות קרנות הון-סיכון למיעוט היזמיות. "לא מעט ממנהלי ההון-סיכון הם יזמים לשעבר ולכן, ככל שאנחנו נאפשר ליותר נשים לממש את היזמות, כך יש סיכוי שמספרן בהנהלות קרנות אלה יגדל", אמרה.

מנהלות המיזם מדגישות כי הן מבקשות להוכיח לחברות היי-טק ולמנהלי השקעות שלמיזמים שצומחים ממתחמי עבודה ייעודיים לנשים יש פוטנציאל להצלחה לא פחות מאשר מיזמים אחרים. לכן, לדבריהן, מה שאותן חברות צריכות לעשות הוא לתת יותר תשומת לב לצד הנשי של היזמות, וכל השאר יבוא מאליו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים