תביעה נגד הליכוד – בעקבות חשיפת פרטי הבוחרים

בתביעה צוין כי שלוש פעמים התגלו חורי אבטחה באפליקציית אלקטור, שמשמשת את הליכוד להמרצת התומכים שלה להצבעה בבחירות מחר (ב') ● התובעים טוענים שהחורים חשפו מידע רגיש של 6.4 מיליון הנכללים בפנקס הבוחרים

דרושה תוכנית כלכלית גם להיי-טק. ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: רומן ינושבסקי, מתוך BigStock

19 אזרחים הגישו באחרונה תביעה לבית משפט השלום בהרצליה נגד הליכוד ואפליקציית אלקטור, בעקבות פרצות אבטחה שאפשרו למשתמשי האפליקציה פעילי המפלגה לראות פרטים של 6.4 מיליון הנכללים בפנקס הבוחרים. הפרטים ניתנו לליכוד על ידי המדינה, כפי שהם ניתנים לכל מפלגה, לפי החוק. התובעים ובראשם עו"ד ברק כהן דורשים מהמפלגה מיליון שקלים – כ-50 אלף לכל תובע.

הליכוד שכרה את שירותיה של אלקטור על מנת לאפשר לפעילים לאתר באמצעותה מצביעי ליכוד פוטנציאליים ולשכנע אותם להגיע לקלפי ולשלשל את פתק המפלגה. ראש הממשלה ויו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, אף המריץ את הפעילים להשתמש באפליקציה, כדי שהמפלגה תצבור כמה שיותר קולות בבחירות שייערכו מחר (ב'). אלא שכלכליסט דיווח שפרצת אבטחה ביישומון חשפה את פרטיהם של כלל הרשומים בפנקס הבוחרים, לרבות פרטים רגישים, ללא הבדל בין מצביעי ליכוד קיימים ופוטנציאליים לכאלה שאינם.

התביעה הוגשה לאחר שבשבוע שעבר דחה בג"ץ עתירה לאסור על הליכוד להשתמש באפליקציה ולהורות לו למחוק את כל המידע המצוי בה. הנימוק של בית המשפט היה שהמקרה צריך להתברר בתביעה אזרחית, ולא במסגרת עתירה לבג"ץ. התובעים רצו להגיש תובענה ייצוגית, אלא שאי אפשר לעשות זאת במקרים כאלה. לכן, ובעקבות החלטת בג"ץ, הם הגישו תביעה אזרחית.

התובעים טוענים, באמצעות בא כוחם, עו"ד יהונתן קלינגר, כי "הנתבעים, ביחד ולחוד, הפקירו את פרטיותם של אזרחי ישראל עת קיבלו את ספר הבוחרים ממדינת ישראל. בשורה של אירועים וכשלי אבטחת מידע הם העמידו את המאגר לכל דורש, ללא כל בקרה. לכשהתרחשו אירועי האבטחה, הרי שהנתבעים כשלו מלתקנם וגרמו לפגיעה נוספת ומתמשכת. את הנזק שייגרם לתובעים מאירועים אלה נגלה רק בעוד שנים מספר. אולם, הלקח מאירועים דומים מראה כי בעקבות מעשים כגון אלה מתרחשות גניבות זהות, התחזויות, התחקויות ואף פגיעה בביטחון המדינה". בתביעה נטען כי הפרצה חשפה בין היתר את פרטיהם של קצינים בחיל האוויר, ידוענים, דוגמניות – ושל נתניהו עצמו.

על פי התובעים, הליכוד ואלקטור כשלו באבטחת המידע מספר הבוחרים שהועלה לאפליקציה ובמניעת גישה למשתמשים בלתי מורשים, ובכך לא עמדו בחוק הגנת הפרטיות. בכתב התביעה צוין כי "פרצות האבטחה לא התגלו על ידי האקרים מתוחכמים ועל ידי שיטות מתוחכמות, אלא שקולות למצב בו הנתבעים הותירו את המפתחות למאגרי המידע תחת השטיח בכניסה לביתן עם שלט ענק 'מפתחות רזרביים מתחת לשטיח'".

עו"ד יהונתן קלינגר. צילום: גלעד אילוז

עו"ד יהונתן קלינגר. צילום: גלעד אילוז

יתרה מזאת, בתביעה נטען כי התיקון שבוצע לאחר כל אירוע אבטחת מידע שנחשף לא היה מלא – ולראייה, מדובר בשלושה אירועי אבטחה בשלושה מועדים שונים. דבר זה גרם, לדבריהם, לפגיעה נוספת בפרטיותם.

"אירוע נוראי, צריך להעניש את הליכוד בגינו"

עו"ד קלינגר אמר לאנשים ומחשבים כי "היה פה אירוע נוראי, שצריך להעניש את הליכוד והאפליקציה בגינו ולפצות אותנו. אירועי אבטחת המידע האלה הם פגיעה קלאסית בפרטיות. כל אחד היה יכול להתקין את האפליקציה ולראות האם השכן שלו מצביע לליכוד או לא".

עוד הוא טען כי "הנתבעים לא בדקו באופן אמיתי מי יכול לגשת למידע ומי לא, הם לא ביצעו בדיקות אבטחת מידע סבירות, לרבות בדיקת מיקור-חוץ של הספק. כל בדיקה כזו הייתה מראה את חורי האבטחה שנחשפו. עובדה שאנשים ניגשו לאפליקציה גם ממדינות אחרות ולא הייתה דרך לבדוק מי נכנס כמשתמש מורשה. זאת רשלנות של הנתבעים".

טרם הוגשו כתבי הגנה. באלקטור אומרים שהם טרם קיבלו את כתב התביעה ויגיבו לו לאחר שזה יקרה. לא התקבלה תגובת הליכוד.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מאגי

    גם הפרטים שלי זלגו לליכוד. מקבלת טלפונים עם הקול של ביבי והודעות שיכנוע בלי סוף. איך הגיע מספר הטלפון שלי לליכוד? את מספר הטלפון קבלתי ממשרד המשפטים. שאותו מספר נשאר לי גם כשפרשתי לפני שנתיים. תמוהה ולא מובן.

אירועים קרובים