מחקר: ירידה בשימוש בתוכנות קנייניות בארגונים

על פי המחקר, שנערך בקרב 1,000 מנמ''רים, מחשוב ענן וקוד פתוח ארגוני הולכים יד ביד ● אבטחת מידע ועמידה ברגולציה - בראש סולם העדיפויות של מנהלי IT בכירים בשימוש בקוד פתוח

הקורונה לא נוגעת בו. שוק הענן. אילוסטרציה: BigStock

השימוש בתוכנה קניינית בארגונים צפוי לקטון: בעוד שב-2018, כ-55% מהתוכנות בהן השתמשו ארגונים היו קנייניות, בשנה החולפת ירדה כמות המשתמשים בהן ל-42% ובעוד שנתיים היא תרד ל-32% – כך על פי מחקר חדש, שנערך ביוזמת רד-האט בקרב ארגונים שונים, לא רק מלקוחותיה. המשיבים גם לא היו מודעים לכך שרד-האט היא שהזמינה אותו.

המחקר, שנקרא דו"ח מצב: קוד פתוח ארגוני 2020, מעלה כי פתרונות הקוד הפתוח הפכו לברירת מחדל של גופי IT לפיתוח תוכנה ותשתיות. הוא נערך בקרב 950 מנמ"רים ומנהלי IT בכירים ברחבי העולם, שיש בארגונים שלהם פתרונות קוד פתוח ומערכת הפעלה לינוקס בשיעור של 1% לפחות.

מקור: רד-האט

מקור: רד-האט

לצד הירידה בשימוש בתוכנות קנייניות בארגונים, חל גידול בהיקף החשיבות והשימוש בקוד הפתוח: כיום, 36% מהתוכנה של ארגונים הנה בקוד פתוח ארגוני, והם מצפים לגידול של 44% בתוך שנתיים.

95% מהמנהלים הנסקרים ציינו שלקוד הפתוח יש חשיבות אסטרטגית לתכנון תשתית התוכנה הארגונית הכוללת שלהם – נתון המשקף גידול לעומת 89% ב-2018. עוד עולה מהמחקר שלא רק שהמנמ"רים מאמצים קוד פתוח, אלא ש-80% מהם מזהים שקוד פתוח מאומץ על ידי החברות החדשניות ביותר, ושאבטחת מידע ועמידה ברגולציה ממוקמות בראש סולם העדיפויות של מנהלי ה-IT הבכירים בשימוש בקוד פתוח.

מחשוב ענן, כך עולה, הפך לחלק אינטגרלי מהאסטרטגיה העסקית ומארכיטקטורות ה-IT של הארגונים, וענן היברידי הופך לגישת הענן המובילה: 54% מהארגונים מתכננים שתהיה להם תשתית ענן מסוג זה בתוך שנתיים. ענן היברידי הנו הענן הדומיננטי מסיבות רבות, במרכזן שליטה על אופן הצריכה והחופש לבחור את השירותים מספקי ענן שונים. כיוון שלא כל פעילות מחשוב מתאימה לסביבות ענן ציבורי, הגישה ההיברידית עונה לצורך להקיף את כלל המחשוב הארגוני – מנקודות קצה ושרתים בודדים ועד לסביבה מרובת עננים ציבוריים. הדבר מאפשר בחירה וגמישות רבה יותר למשתמשי הקצה. כך, 83% ממנהלי IT אמרו כי לקוד פתוח ארגוני היה תפקיד מכריע ביכולת ארגוניהם ליהנות מיתרונות ארכיטקטורות ענן.

מקור: רד-האט

מקור: רד-האט

החיסכון – לא הגורם המכריע בבחירה

עוד עולה מהמחקר כי ארגונים המשתמשים בקוד פתוח ארגוני מזהים בו כמה יתרונות: איכות גבוהה של תוכנה (33%) הייתה הסיבה העיקרית לבחירתם כקוד פתוח, כאשר אחריה עלות בעלות כוללת (30%) ואבטחת מידע טובה יותר (29%).

יש מקומות מסורתיים בהם מצפים לראות שימוש בקוד פתוח – בחדשנות ובענן, אולם יותר ויותר רואים שימוש בו בכל התחומים, כולל החלפת מערכות קנייניות. כך, מנהלי ה-IT ציינו ששלושת התחומים העיקריים שבהם התשתית שלהם מבוססת על פתרונות קוד פתוח ארגוני הם אבטחת מידע (52%), כלי ניהול ענן (51%) ובסיסי נתונים (49%).

נתון מעניין נוסף הוא ש-77% מהמנמ"רים מצפים להגדיל את השימוש שלהם בתוכנות קוד פתוח ארגוניות. לפי גורדון האף, אנליסט ומחבר הדו"ח, הסיבה העיקרית להחלפת תוכנות קנייניות היא כי "תוכנה קניינית מאבדת גובה בגלל שהרישוי שלה יקר ובלתי גמיש, מה שגורם להוצאות (CapEx) גבוהות ול-'נעילת' הלקוח כל ידי ספקי התוכנות הקנייניות".

יצוין כי הגידול בהיקף הקוד הפתוח לא מגיע רק מהעלייה בשימוש של פתרונות של הספקיות בתחום. החוקרים חוזים גידול בשימוש של ארגונים בתוכנת קוד פתוח מבוססת קהילה מ-16% ב-2018 ל-21% בעוד שנתיים. למעשה, הוא כבר בעלייה: בשנה החולפת הגיע הנתון ל-19%. על פי האף, "הקוד הפתוח מבוסס הקהילה לא גדל באותה המהירות כמו הקוד הפתוח הארגוני שמציעות הספקיות בתחום, אך גם הוא נמצא בעלייה, בניגוד לירידה הברורה והמוחלטת של התוכנות הקנייניות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים