חברות היי-טק שפועלות בהתנחלויות – ב-"רשימה השחורה" של האו"ם

Airbnb, מטריקס, מוטורולה ועוד כלולות ברשימה של 112 חברות שפועלות בהתנחלויות, שפרסמה נציבות זכויות האדם של האו"ם ● שר החוץ, ישראל כץ: "כניעה מבישה ללחצי מדינות שמעוניינות לפגוע בישראל"

רשימה נגד ההתנחלויות. האו"ם. מקור: BigStock

האו"ם פרסם היום (ד') "רשימה שחורה" של 112 חברות ועסקים שפועלים בהתנחלויות או שיש להם קשרים אליהן. ברשימה, שפורסמה על ידי נציבות זכויות האדם של הארגון, כלולות חברות היי-טק ואינטרנט רבות – ישראליות ורב לאומיות.

אחת מאותן חברות היא Airbnb, שהחליטה בעבר למחוק פרסומים על דירות וחדרים להשכרה בהתנחלויות ולא לאפשר פרסומים עתידיים שלהם, אולם חזרה בה, בלחץ ממשלת ישראל.

בין החברות הנוספות ניתן למצוא את: בזק, Booking.com והחברה האם שלה – בוקינג הולדינגס, סלקום, EPR סיסטמס, אקספדיה, הוט, הוט מובייל והבעלים של שתיהן – אלטיס, מטריקס, מוטורולה, פרטנר, פלאפון וטריפ אדווייסר.

מישל בצ'לט, נציבת זכויות האדם של האו"ם, אמרה כי "בעוד שההתנחלויות מוגדרות כבלתי חוקיות בחוק הבינלאומי, הדו"ח הזה לא מגדיר את החוקיות של הפעילויות שבמחלוקת (כלומר: בהתנחלויות – י"ה), או של הארגונים המעורבים בהן". עם זאת, לדבריה, הפעילויות הללו מעוררות "חשש כבד לפגיעה בזכויות אדם".

הדו"ח מפורסם באיחור מה: הוא היה אמור לראות אור כבר לפני כשנה, במרץ אשתקד, אולם פרסומו נדחה עקב לחץ מישראל ומחברי קונגרס מארצות הברית, בהם כאלה שאיימו שוושינגטון תנקוט בתגובה חריפה אם הוא יצא.

"כניעה מבישה וכתם על הנציבות"

בישראל הגיבו בחריפות לרשימה. שר החוץ, ישראל כץ, אמר כי מדובר ב-"כניעה מבישה ללחצי מדינות וארגונים שמעוניינים לפגוע בישראל, וזאת על אף שרוב מדינות העולם סירבו להצטרף למסע הלחצים הפוליטי הזה". הוא הוסיף ש-"זהו כתם על משרד נציבות האו"ם לזכויות אדם" וש-"המועצה לזכויות אדם מורכבת ממדינות שבינן ובין זכויות אדם אין קשר. הנציבה כשלה בשמירה על כבוד האו"ם, ועל מה שנשאר מכבוד המועצה והנציבות".

לעומת זאת, ברשות הפלסטינית הגיבו בקורת רוח. שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מליכי, אמר כי "מדובר בניצחון לחוק הבינלאומי" וקרא לנציבות ולמדינות החברות באו"ם "לנסח המלצות והוראות לחברות האלה, על מנת שיפסיקו באופן מידי את הפעילות שלהן בהתנחלויות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים