משבר האקלים: מיקרוסופט התחייבה להגיע למאזן פחמן שלילי בתוך עשור

נשיאה, בראד סמית', הודיע על המחויבות למטרה החשובה, בתקווה לסייע להפחתת כמות הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה - מה שלסברת המדענים הוא הסיבה הבולטת ל"שיגעון" האקלימי ● החברה גם משיקה קרן חדשנות לאקלים בהשקעה של מיליארד דולר

הפחתת פליטות פחמן דו-חמצני למען שיקום כדור הארץ ופתרון משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

מיקרוסופט מתגייסת באופן מרשים למאבק במשבר האקלים ובשיקום כדור הארץ. בפוסט שהעלתה הענקית מרדמונד לבלוג שלה בשבוע שעבר התחייב נשיאה, בראד סמית', למטרה החשובה של קיזוז פליטות הפחמן של החברה עד כדי מינוס בתוך עשור, משמע – עד 2030. אבל זה לא הכל. החברה מבטיחה להמשיך לאחר מכן ולקזז עד לשנת 2050 את כל הפחמן שהיא פלטה מאז הקמתה בשנת 1975.

הכוונה לנקוט בצעד העצום לקיזוז כל הפחמן שפלטה החברה ב-45 השנים האחרונות מבדילה את ענקית הטכנולוגיה מחברות אחרות, שהתמקדו בהפחתת הפליטות הנוכחיות והעתידיות שלהן בעיקר.

אמזון וגוגל – לא מחויבות באותה מידה

כך למשל, אמזון וגוגל בישרו לעולם בסתיו 2019 כי יש להן תכניות בקנה והתחייבויות של ממש לנושא משבר האקלים. השתיים הבטיחו להפחית את פליטות הפחמן שלהן הן אחראיות ולעשות ככל שביכולתן כדי תרום להפחתה במחוזות אחרים, כמו למשל בתחבורה העולמית.

גוגל שכבר הייתה מה שמכונה "ניטרלית מבחינת פחמן" (Carbon Neutral) – שמשמעו, חברה הפועלת בכדי לקזז את פליטת הפחמן שלה על ידי מתן כסף לחברות תיווך שמשקיעות בפרויקטים אשר נועדו להפחית את כמות הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה – הודיעה אז גם שהיא משקיעה שני מיליארד דולר בתשתיות טורבינות הרוח והפאנלים הסולאריים, בכדי לספק את החשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת בפעילותה בשלוש יבשות.

מיקרוסופט מבינה את החובה להילחם במשבר האקלים. אילוסטרציה: BigStock

מיקרוסופט מבינה את החובה להילחם במשבר האקלים. אילוסטרציה: BigStock

אמזון מצידה הציגה התחייבות לעמוד ביעד חדש להפוך לנייטרלית מבחינת פחמן עד שנת 2040 – 10 שנים לפני היעד הקודם שהציבה לעצמה ועוד יוזמות בנדון. ביקורת רבה, גם מצד עובדי החברה שהתארגנו למען שיקום כדור הארץ, נמתחת על אמזון ועל מנכ"לה, ג'ף בזוס, על שאינם עושים די בנדון – ולעת עתה כדי להשתיק ביקורת זו איימה אמזון על אקטיביסטים שהם עובדיה לפטרם אם יוסיפו לדון בנושא יחסה לאקלים בפומבי. 

אבל למען הפרופורציות, וכדי להבין כמה המחויבות של מיקרוסופט גבוהה – להתחייבות להיות לא רק ניטרלית אלא 'שלילית מבחינת פחמן' (Carbon Negative) שותפה גם, למשל, חברת איקאה. אך ענקית הריהוט והלבשת הבית השוודית לא התחייבה לסלק את כל הפחמן אשר לו הייתה אחראית בכל תולדותיה, כך לפי נתוני NPR.

סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט. צילום: קובי קנטור ז"ל

סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט. צילום: קובי קנטור ז"ל

"טכנולוגיה שנבנית ללא עקרונות אלה יכולה להזיק יותר מאשר להביא תועלת"

"אם העשור האחרון לימד אותנו דבר כלשהו, הרי הוא שטכנולוגיה שנבנית ללא עקרונות אלה יכולה להזיק יותר מאשר להביא תועלת", אמר מנכ"ל החברה, סאטיה נדאלה, באירוע תקשורתי שערכה החברה במטה שלה ברדמונד, וושינגטון, כך דיווחה רויטרס.

מיקרוסופט גם אמרה כי היא תקדם קמפיין למען מדיניות שמאלצת חברות לשלם עבור פליטת הפחמן שלהן, ומדיניות שתאיץ את קנה המידה של תשתיות אנרגיה נקיות.

החברה נמנית עם המייסדות של המועצה למנהיגות אקלים (Climate Leadership Council) – קואליציה של ענקיות ותאגידים הדוגלים במיסוי על פליטות פחמן.

"כשמדובר בפחמן, נייטרליות אינה מספיקה", ציין סמית', בפוסט שלו. "עלינו להביא את עצמנו לפליטות net-zero", המשיך וקבע.

השנה צפויה מיקרוסופט לפלוט 16 מיליון טון מרובע של פחמן, אותם היא רוצה לקצץ את הפליטות הללו לחצי, כך לפי CNN.

לנוכח משבר האקלים והמחויבות שלה לנושא, מיקרוסופט יצרה תכנית מפורטת שכוללת נקיטה בצעדים הדרגתיים בעשור הקרוב, כדי להגיע לפליטות net-zero על ידי שיפוץ כל שרשרת האספקה שלה להפחתת הפליטות. החברה כבר מבקשת מבכיריה לשקול את נושא פליטות גזי חממה בכל ההחלטות העסקיות שהם עושים. והתכנית של מיקרוסופט כוללת שימוש במאה אחוז אנרגיה מתחדשת והסתמכות על כלי רכב חשמליים.

אגרת פחמן פנימית לפיתוח טכנולוגיה לספיגת פחמן מהאוויר

נשיאה סמית' הצהיר כי "בעוד שהעולם יצטרך להגיע ל-net-zero, אלו מאיתנו שיכולים להרשות לעצמם להתקדם מהר יותר ולהתקדם רחוק יותר צריכים לעשות זאת".

החברה תיעזר לצורך מימון היוזמה בהרחבת אגרת הפחמן הפנימית שלה. כבר עכשיו כל היחידות העסקיות של מיקרוסופט משלמות מס של 15 דולר לטון מרובע בעבור פליטות הפחמן שלהן.

על פי CNN, החברה תרחיב את היקף האגרה, כך שתכלול פליטות עקיפות מייצור, נסיעות עסקיות, ואת החשמל שהלקוחות עשויים לבזבז עקב שימוש במוצריה.

יצוין כי ישנן מספר שיטות טבעיות להפחתת הפחמן באוויר, ביניהן למשל נטיעת יערות רבים עם עצים גדולים, או שימוש בטכניקות ניהול קרקע הסופגות פחמן.

בעולם שוקדים כיום על שיטות טכנולוגיות חדשניות לטיפול בנושא, כמו לכידת פחמן ישירות מהאוויר, אבל אלו עדיין בחיתוליהן.

מיקרוסופט הבטיחה כי תתמקד בראשית בשיקום יערות שנהרסו ובנטיעת חדשים, תוך השקעה של מיליארד דולר בקרן חדשנות לאקלים ובטכנולוגיית לכידת פחמן, כך דיווח CBS News.

"טכנולוגיה שעושה זאת אכן קיימת, אך הבאת העלות והסקלביליות אל המקום שבו אנו זקוקים להם היא אתגר משמעותי", אמר לוקאס ג'ופ, מנהל הקיימות הראשי של מיקרוסופט שהוסיף כי, "אם אנחנו הולכים להשיג את מה שהמדע אומר שאנחנו צריכים להשיג, עלינו להסיר פחמן (מהאטמוספירה – ג"פ)".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים