בנק ישראל: זינוק בשימוש בבנקאות הדיגיטלית – בגלל סגירת סניפים

65% מהפעולות הבנקאיות במחצית הראשונה של 2019 בוצעו בדיגיטל, לעומת 45% ב-2016 - כך עולה מדו"ח של בנק ישראל ● היחס שבין הוצאות ה-IT להכנסות הבנקים עומד על 10%, כשבנק דיסקונט מוביל בכך

בנקאות דיגיטלית. צילום אילוסטרציה: BigStock

דו"ח שפרסם היום (ג') בנק ישראל מציג כמה נתונים מעניינים ביחס לטכנולוגיה בעולם הבנקאות, ובמרכזם העובדה שבשנים האחרונות חל זינוק בשירותי הבנקאות הדיגיטליים. הסיבות לכך הן הזמינות 24/7 והנוחות בביצוע השירותים בדיגיטל, והסגירה של סניפים רבים.

על פי הנתונים, 65% מהפעולות הבנקאיות במחצית הראשונה של 2019 בוצעו באמצעות הדיגיטל, לעומת 60% ב-2018, 55% ב-2017 ו-45% ב-2016. הנתונים האלה תורמים תרומה משמעותית לעליית הוצאות ה-IT של הבנקים: אלה גדלו מאז 2014 בכ-1.4 מיליארד שקלים. ככלל, היחס שבין הוצאות ה-IT להכנסות הכלליות של הבנקים עומד על 10%. הבנק שבו יחס זה הוא הגבוה ביותר – 12% – הוא בנק דיסקונט. אחריו נמצאים בנק הפועלים ובנק לאומי, עם קרוב ל-11% כל אחד, והבנקים הבינלאומי ומזרחי-טפחות עם קרוב ל-10%.

בדו"ח נכתב כי "לאור שינוי בטעמי הלקוחות ולצד זה השינויים במערך הסניפים נמשכת מגמת הגידול של שימוש הלקוחות בערוצי הבנקאות הישירים. מנתוני הפיקוח על הבנקים עולה כי ציבור הלקוחות הישראלי מאמץ את ערוצי הבנקאות הדיגיטליים כאמצעי מרכזי לקבלת שירותי בנקאות".

נראה שסגירות הסניפים והשירותים הדיגיטליים משפיעים הדדית: בגלל התפוצה הרחבה והזמינות של השירותים הדיגיטליים לקוחות חוסכים לעצמם את ההגעה לסניפים, ובגלל סגירתם של אלה גדל המעבר לבנקאות בדיגיטל.

סגירות הסניפים: היכן אנחנו ביחס לאירופה?

בשלוש השנים האחרונות סגרו הבנקים הישראליים סניפים בשטח כולל של כ-25 אלף מ"ר, כאשר יותר מ-9,500 מהם באזור תל אביב. לאחר מכן נמצאים אזור חיפה עם כ-4,500 מ"ר ואזור ירושלים עם קרוב ל-4,000 מ"ר של שטחי סניפים שנסגרו.

בהשוואה למדינות אירופה, ישראל נמצא במקום נמוך יחסית בסך הסניפים שנסגרו בין 2011 ל-2018: בעוד שאצלנו נרשמה בתקופה זו ירידה של 10% במספר סניפי הבנקים הפיזיים, בלטביה עמד הנתון על 60%, בקפריסין על יותר ממחצית, וביוון ובהולנד על קרוב ל-50%. הנתון הממוצע עומד על 26% מסניפי הבנקים והחציוני – על 23%.

סגירת הסניפים תורמת לצמצום העלויות התפעוליות של הבנקים, בעיקר אלה שמיועדות לכוח אדם ולנדל"ן. כך, מספר המשרות בבנקים צומצם מאז 2014 בכ-5,350. לצד זאת, הבנקים פועלים להעברת המטות שלהם, שכיום נמצאים במרכז תל אביב, למקומות אחרים, שם הנדל"ן זול יותר. חלק מהבנקים כבר עושים זאת ואחרים עודם בוחנים מעברים שכאלה. כתוצאה מהמהלכים הללו, דמי השכירות שמשלמים הבנקים ירדו ב-11%. זאת, לצד ירידה של 13% בהוצאות התקשורת וקיטון של 45% בהוצאות המשרדיות.

המעבר לדיגיטל מניב יתרון כספי גם ללקוחות: העלות של דמי ניהול חשבון ירדה בשנים האחרונות ב-37%, ובבנק ישראל מעריכים כי הדבר הניב להם חיסכון של שלושה מיליארד שקלים מאז 2014. עוד מציינים בבנק כי שביעות הרצון של הלקוחות מהשירותים הבנקאיים הדיגיטליים גבוהה, וכי אלה יוסיפו להשתפר בשנים הקרובות. לעומת זאת, הם מודעים לכך שסגירת הסניפים הפיזיים מערימה קשיים על אוכלוסיות מסוימות שמתקשות להסתגל לדיגיטל ומוסרים כי הם פועלים לייעול עבודת הפיקוח של הבנקים, כך שהפגיעה תהיה מצומצמת ככל הניתן.

 

 

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים