טראמפ: אם אתקוף את איראן – אודיע על כך לקונגרס בטוויטר

בניגוד לחוקת ארצות הברית, הנשיא טראמפ מסר שהציוצים שלו ישמשו יידוע לקונגרס במקרה שיורה על מתקפה אמריקנית נגד איראן ● בקונגרס לא נשארו חייבים

יום החנינות של נשיא ארצות הברית היוצא, דונלד טראמפ. צילום: BigStock

האם מותר לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להודיע לקונגרס על מלחמה בטוויטר? שאלה זו עומדת במרכז ויכוח ציוצים לוהט שמתקיים ביומיים האחרונים בין נשיא ארצות הברית וחשבונו ברשת המצייצת לבין החשבון של ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקני, שבראשה עומד הסנאטור הדמוקרטי אליוט אנגל.

בציוץ שפרסם אתמול (ב') כתב טראמפ, שידוע כחובב טוויטר, כי "הפוסטים האלה ישמשו כיידוע של הקונגרס שאם איראן תתקוף כל אמריקני או מטרה אמריקנית שהם, ארצות הברית תתקיף בחזרה במהירות ובאופן מלא, ואולי בצורה לא פרופורציונאלית. הודעה כזאת לא מחויבת, אבל למרות זאת היא תינתן".

טראמפ אמנם לא השתמש במפורש במילה "מלחמה", אבל הוא מתכוון בפוסט לפעולות מלחמתיות, גם אם בעקבות מתקפה של הצד השני. לפי חוקת ארצות הברית, הכרזת מלחמה היא דבר שנתון בידי הקונגרס, הגם שהנשיא מוגדר כמפקד העליון של הצבא. מה גם שבעבר, כשנשיאי ארצות הברית רצו להכריז על מלחמה, הם התייעצו עם בכירי הקונגרס, במה שכונה "חבורת השמונה".

לכן, הציוץ של טראמפ עורר עליו את ועדת החוץ של בית הנבחרים. בתגובה לציוץ של הנשיא נכתב בחשבון הרשמי של הוועדה: "הפוסטים האלה ישמשו כתזכורת לנשיא ש(הכרזה על) פעולות מלחמתיות היא דבר שנתון בידי הקונגרס, על פי חוקת ארצות הברית. ושעליך לקרוא את החוק (War Powers Act). ושאתה לא דיקטטור".

מלחמת הציוצים הזו באה בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח אל קודס ומספר שתיים באיראן, על ידי צבא ארצות הברית ביום ו' האחרון. לאחר החיסול איים השלטון בטהרן בנקמה נגד ארצות הברית וטראמפ הודיע בתגובה – שוב, בציוץ – כי אם זה יקרה, הצבא האמריקני יתקוף 52 אתרים מרכזיים באיראן, כולל אתרי תרבות. יצוין כי חברי קונגרס דמוקרטיים בכירים, בהם יו"רית הסנאט, ננסי פלוסי, ביקרו את טראמפ על כך שלא התייעץ עם הקונגרס לפני שהחליט על חיסול סולימאני.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים