"2019 הייתה שנת שיא בהיי-טק; המצב ב-2020 – לא ברור"

"השנה נרשמו השקעות שיא של משקיעים זרים וגידול דרמטי בייצוא", ציין ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות ● לעומת זאת, הוא חושש כי העדר הממשלה והתקציב, כמו גם מלחמות הסחר העולמיות, עלולים להשפיע על המצב לרעה בשנה הבאה

ד''ר עמי אפלבום, יו''ר רשות החדשנות.

"2019 הייתה שנת פריחה להיי-טק הישראלי, עם השקעות שיא של משקיעים זרים בתשעת החודשים הראשונים של השנה וגידול דרמטי בייצוא. כמו כן, קודמו מיזמים חשובים בתחומי המימון וגיוס כוח האדם. עם זאת, באשר ל-2020 – המגמה לא ברורה, ואני פחות אופטימי", כך אמר ד"ר עמי אפלבום, יו"ר רשות החדשנות. לדבריו, הסיבות לכך הן העדר ממשלה מתפקדת, לפחות עד אחרי הבחירות הקרובות, וכתוצאה מכך העדר תקציב, והמצב הכלכלי העולמי הלא ברור.

ד"ר אפלבום דיבר ברב שיח לסיכום השנה, שנערך באחרונה בבית אנשים ומחשבים, בעריכת יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה. לצד ד"ר אפלבום השתתפו ברב שיח רונן אנגלר, מנכ"ל see.V; ערן בר-טל, העורך הכלכלי של ישראל היום; בן טופור, מנהל שותף בבנק ההשקעות קוקרמן; רועי כץ, סמנכ"ל הכספים של Vbonds; מירב קינן, מנכ"לית איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים; ומרדכי שושן, מנכ"ל STM ישראל.

אפלבום ציין כי "2019 הייתה שנת פריחה בגיוס ההון ובייצוא שירותי ההיי-טק. בתשעת החודשים הראשונים של השנה, משקיעים זרים השקיעו בהיי-טק הישראלי יותר משישה מיליארד דולר – זינוק של 33% לעומת 4.5 מיליארד בתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, במחצית הראשונה של השנה, הייצוא של הענף צמח ב-25% ל-16.4 מיליארד דולר לעומת 13.2 מיליארד במחצית הראשונה של 2018".

"בנוסף", ציין, "השנה נרשם תהליך מואץ של שינוי לכיוון הדיגיטל והבינה מלאכותית. אחד האתגרים של השנה היה כיצד אנחנו ממנפים את זה לטובת כל מגזרי המשק. על אף שהיו השקעות בתחום זה בחינוך, בתחבורה, בבריאות ועוד, הפוטנציאל המלא טרם מומש".

תכניות לצמצום המחסור בעובדים ולהגדלת ההשקעות של המוסדיים

נושא נוסף שאפלבום התייחס אליו הוא המחסור בעובדים וסירובם של המשקיעים המוסדיים להשקיע בהיי-טק המקומי. הוא אמר כי "יש עלייה בתעסוקה בענף, שהגיעה השנה לשיא של 8.7% מסך כל השכירים במשק, בעוד שהשיא הקודם הושג ב-2012 ועמד על 8.3%. כיום, מועסקים בהיי-טק הישראלי 307 אלף שכירים". עוד הוא ציין כי "בדו"ח החדשנות האחרון ציינו את הצורך של ההיי-טק לפרוץ גבולות – הן גבולות גאוגרפיים, מעבר למרחב גדרה-חדרה, והן להרחיב את המועסקים גם לקבוצות אוכלוסין שאינן מיוצגות בענף, בעיקר ערבים וחרדים. כמו כן, יש להרחיב את הפעילות של הענף מעבר ל-ICT – לדיגיטליזציה, בריאות דיגיטלית, אגרוטק, פודטק ועוד. אני רואה כיוונים חיוביים בתחום זה".

"עם זאת", הוסיף אפלבום, "לצד הפריחה יש כמה סימנים מדאיגים. השנה זיהינו ברשות ירידה במספר הסטארט-אפים החדשים המוקמים, קושי בגיוסי סיד ואת המחסור החריף בכוח אדם. לכן, אנחנו מקדמים מיזמים להכשרות עובדים על ידי מימון העסקת סטודנטים מוכשרים בחברות היי-טק, כדי להקנות להם ניסיון בעבודה בענף על חשבון המדינה. הרשות גם מקדמת מהלכים כדי לשכנע משקיעים מוסדיים להשקיע בהיי-טק באמצעות מימון העסקתם של אנליסטים טכנולוגיים, שיקלו על הנהלות המוסדיים לקבל החלטות לגבי השקעות בהיי-טק המקומי".

לעומת הסיפוק שהביע באשר למצב ב-2019, לגבי 2020, ד"ר אפלבום פחות אופטימי. "אני מבין שהאווירה בשנה זו תהיה פחות ברורה וחד משמעית", אמר. "ראשית, אין ממשלה ואין תקציב, כך שהרשות לא יכולה לבצע תכנון לשנת 2020. זאת ועוד, ההיי-טק הוא ענף מוטה יצוא, וישנם כמה משתנים שעלולים לערער את הכלכלה העולמית: מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, מלחמות הסחר המתהוות בין ארצות הברית לאירופה ובין סין לאירופה, והברקזיט. כל אלה עלולים לפגוע בסחר החוץ הגלובלי, מה שייתכן שישפיע גם על הייצוא מישראל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים