מבחני פיז"ה: ירידה בציוני המדעים של התלמידים הישראליים

ישראל קיבלה ציון נמוך מממוצע ה-OECD בתחומי המתמטיקה, המדעים והקריאה ● הנתונים מראים על פערים גדולים בין תלמידים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך לגבוה, ובין תלמידים יהודים וערבים

הנתונים מראים: דרו שיפור מיידי בלימודי המדעים והמתמטיקה. צילום אילוסטרציה: BigStock

עוד אינדיקציה למצב העגום של החינוך בתחומי הטכנולוגיה: הנתונים של מבחני פיז"ה, שהתפרסמו היום (ג'), מעידים על ירידה בציונים של תלמידי ישראל בלימודי המדעים והמתמטיקה, ושהם מקבלים בתחומים אלה ציונים שנמצאים מתחת לממוצע ה-OECD.

הדו"ח אודות מבחני פיז"ה מתפרסם מדי ארבע שנים ומתמקד בשלושה תחומים: קריאה, מדעים ומתמטיקה. הנתונים מראים על ירידה של ציוני התלמידים הישראליים בכל התחומים הללו ועל הרחבה של הפערים בין תלמידים מרקעים שונים, לרבות בין יהודים לערבים. המחקר בישראל נערך במרץ אשתקד בקרב 6,623 תלמידים ב-17 בתי ספר, מהם 5,516 תלמידי כיתה ט', 1,052 מכיתה י' ועוד 55 תלמידים שנמצאים בכיתות אחרות. רק 22 מבתי הספר שנבדקו הם מהמגזר החרדי, ולכן ייתכן שהמצב גרוע יותר – מאחר שבניגוד לבתי ספר אחרים, בחינוך החרדי לא לומדים לימודי ליבה.

על פי הדו"ח, באוריינות הקריאה, ישראל נמצאת במקום ה-42 מ-77 המדינות שנבדקו, עם התלמידים הישראליים השיגו ציון של 462 נקודות, כאשר ממוצע ה-OECD עומד על 489 נקודות, ובאוריינות הקריאה – למקום ה-41, עם 470 לעומת 487 נקודות. בתחום המתמטיקה, הנתון עומד על 563 נקודות בהשוואה ל-489 נקודות – מקום 37. הציון במדעים ירד בחמש נקודות לעומת הנתון שפורסם ב-2015, שאז הוא עמד על 467 נקודות. יצוין כי שיעור התלמידים הישראליים המצטיינים בכל אחד מהמקצועות זהה לממוצע ה-OECD, עם 3%.

הנתונים מעידים על הפערים הגדולים בישראל בין תלמידים יהודים וערבים, ובין תלמידים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה ונמוך. כך, הפער בתחום המדעים עומד על 82 נקודות – 526 לתלמידים מרקע גבוה לעומת 444 לתלמידים מרקע נמוך. באוריינות הקריאה הפער גבוה יותר ועומד על 84 נקודות (544 לעומת 460) ובמתמטיקה – נמוך יותר ועומד על 76 נקודות (523 בהשוואה ל-447).

מהנתונים עולה כי הפער בין התלמידים היהודים והערבים ענק: בעוד שבקרב התלמידים מהחברה היהודית, הנתונים דומים לממוצע ה-OECD, ובאוריינות הקריאה אף גבוהים ממנו, אצל התלמידים הערבים הם נמוכים בהרבה. כך, התלמידים מהמגזר הערבי השיגו 144 נקודות בקריאה, 111 נקודות במתמטיקה ו-116 בלימודי המדעים. מדובר בירידות גדולות לעומת הנתונים שהשיגו התלמידים מהחברה הערבית במבחנים הקודמים, והם דומים לאלה שהושגו במדינות הנמוכות ביותר בדירוג. כמו כן, במגזר הערבי נרשמה עלייה במספר התלמידים המתקשים בתחומים השונים, כאשר בלימודי המדעים עומד הנתון על 10% ובלימודי המתמטיקה – על 3%.

במשרד החינוך ציינו כי מדובר בנתונים "לא מתקבלים" וכי הם פועלים על מנת לתקנם. לדברי שר החינוך, הרב רפי פרץ, "הנתונים אודות המצב בחברה הערבית מחייבים אותנו לערוך בדיקת עומק. לנוכח תמונת המצב, הנחיתי את מנכ"ל המשרד למנות צוות עבודה לגיבוש תכנית מקיפה, על מנת לחזק את מערכת החינוך בחברה הערבית, בדגש על לימודי השפה, המתמטיקה והמדעים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים