מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה מגבילים קבלת המידע ממבוקרים

יותר זכויות פרט, פחות יכולת לחקור ● הנוהל החדש של מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה מעוררים סערה

19/11/2019 14:00
מבקר המדינה

משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור מפרסם היום (ג') נוהל עבודה בעניין איתור של מידע ומסמכים המצויים במערכות המידע של גופים מבוקרים ברשות המבצעת ואיסופם בידי מבקר המדינה ועובדיו בעת מילוי תפקידם על פי דין. על המסמך חתומים מבקר המדינה מתניהו אנגלמן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

על פי הנוהל החדש לא יוכל מבקר המדינה לקבל מידע ממבוקרים באמצעות תכתובות, טלפון אישי והודעות ווטסאפ. עוד נקבע במסמך כי "במקרים שבהם מתעורר חשש לפגיעה בזכויות יסוד – יפעיל המבקר את סמכויותיו בריסון, בסבירות ובמידתיות. תשומת לב מיוחדת ניתנת לזהירות מפני פגיעה שלא לצורך בזכות לפרטיו

"נוכח החשיבות האמורה שיש לביקורת המדינה והרצון להגשים את מטרות הביקורת, גיבשו מבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה נוהל עבודה זה. הכללים המעשיים המפורטים להלן ישמשו הן את עובדי משרד מבקר המדינה, בבואם להפעיל את סמכותם מול הגופים המבוקרים, והן את הגופים המבוקרים ועובדיהם", כך נכתב במסמך.

המסמך מרחיב את ההגדרה של מסמך אישי: "מסמך אישי" – מסמך של העובד שלא נוצר, נשמר או נתקבל לצרכי ביצוע תפקידו או תפקיד הגוף המבוקר. מובהר כי מסמך שנוצר, נשמר או נתקבל בקשר לעבודה או במסגרתה לא יחשב למסמך אישי במקרה בו המידע הכלול בו מעלה חשש שנעשו פעולות שלא כדין אף אם לכאורה ניתן היה להעלות טענה כי אין מדובר ב"צרכי העבודה".

עוד נכתב במסמך כי "מנהל היחידה שבה מתבצעת הביקורת ינחה את עובדיו לוודא כי בתיקיות המסומנות כתיקיות אישיות או פרטיות לא נמצאים אלא מסמכים אישיים כהגדרתם בנוהל ולא נמצאים בהן כל מסמכים של הגוף המבוקר. מסמכים שאינם מסמכים אישיים יועברו לתיקיות הרגילות".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר על הנוהל החדש כי: "אני רואה חשיבות בחיזוק ומיסוד קשרי מבקר – מבוקר. השינויים הדיגיטליים הצריכו אותנו לעדכן את נהלי עבודת הביקורת ולהסדיר אל מול הגופים המבוקרים כללים, שמחד, יבטיחו שילוב של כלי ביקורת מתקדמים וגישה לכלל מאגרי המידע וחומרי הבדיקה הרלוונטיים, ומאידך יאפשרו לקיים את הליך הביקורת בדרך מכבדת ובונה, תוך שמירה על אתיקה מקצועית בממשקים מול הגופים המבוקרים ועל זכויות הפרט. אני מודה ליועץ המשפטי לממשלה על שיתוף הפעולה ולצוות המקצועי במשרד המבקר עם השלמת גיבוש הנוהל".

היועמ"ש אביחי מנדלבליט הדגיש כי "קיומה של ביקורת מדינה יעילה ומתקדמת, היא ערובה חשובה לקיומו של מינהל תקין ויעיל, החותר כל העת לשיפור השירות לאזרח. אני מברך על השלמת המלאכה לליבון הסוגיות המשפטיות הרבות לגבי פרשנות הדין ויישומו בהקשר המורכב של חומרי ביקורת המוחזקים במדיה הדיגיטלית. כל זאת, באופן המבטיח ביקורת אפקטיבית תוך שמירה על זכויות עובדי המדינה"

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים