למה חגיגות הקניות מתרחשות בסוף השנה? הנה סיבה שלא חשבתם עליה

נהוג לחשוב שימי הקניות כמו הבלאק פריידיי והסייבר מאנדיי מתקיימים בחודש נובמבר בגלל עונת חגי סוף השנה האזרחית ● אלא שלפי ערן שומרון, יועץ עסקי בתחום, יש לכך עוד סיבות: המאזנים והמלאים של אמזון, אי-ביי ושאר הענקיות

ערן שומרון, יועץ עסקי בתחום האי-קומרס. צילום: שי אשכנזי

עולם האי-קומרס צובר תאוצה בשנים האחרונות במהירות רבה, ועל פי התחזית של אי-מרקטר יעלה מ-1.3 טריליון דולר ב-2014 ל-4.9 טריליון ב-2021. מדובר בזינוק של 265% בשמונה שנים בלבד. נובמבר ודצמבר, החודשיים של סוף השנה האזרחית, הם החודשים החמים ביותר של המסחר ברשת, ובכלל. ימי חגיגות הקניות הגדולות אונליין מתקיימים כמעט כולם בנובמבר, או בתחילת דצמבר: חג הרווקים הסיני, שיחול ביום ב' הקרוב, הבלאק פריידיי ב-29 בנובמבר והסייבר מאנדיי ביום ב' שלאחריו. יש גם את הגרסה המקומית – שופינג איי.אל, שמתפרשת על פני יומיים ומתקיימת היום (ד') ומחר. יוצאת דופן היא אמזון, שמקיימת את הפריים דיי שלה בחודש יולי.

הסיבה העיקרית להתמקדות בסוף השנה היא קניות המתנות לקראת חג המולד וערב השנה החדשה. אלא שיש עוד סיבה: החברות הגדולות רוצות לסגור את המאזנים השנתיים שלהן עם מספרים טובים וגדולים יותר. "כל חברה רוצה להציג את התוצאות העסקיות הטובות ביותר ועבור חברות האי-קומרס, סעיף המכירות הוא חזות הכל. עבורן, הפעילות בנובמבר דומה לרצים שמאיצים את הקצב לקראת סוף המרוץ", אמר ערן שומרון, יועץ עסקי בתחום.

לדבריו, "עבור חברות אי-קומרס גדולות כמו אי-ביי או עליבאבא, חודש נובמבר מכריע יותר, חשוב יותר ומודגש יותר, שכן הערך המוסף של כל מוצר גבוה יותר. בנוסף, בחודש זה ההנהלות יכולות לראות לאיזה כיוון הולך המאזן השנתי, האם הביצועים הם בהתאם לתחזיות ואם לא – כיצד הן מנסות לגשר על הפער בדצמבר".

שומרון ציין כי סיבה נוספת לפעילות המוגברת של חברות המסחר המקוון בסוף השנה היא המלאים. "באי- קומרס, יש רגישות יתר למלאים, למקום במדפים ובמחסנים. הרווחיות של חברות כמו אמזון מבוססת מאוד על יכולתן 'להזיז סחורה' מהר ככל שניתן. הן לא רוצות להישאר עם סחורה ישנה, של השנה הקודמת. זה יותר קשה באי-קומרס, כי בניגוד למסחר הקונבנציונלי, כאשר לאיש מכירות בשר ודם יותר קל למכור סחורה שהתיישנה, באתרים אין אנשי מכירות".

בנוסף, לדבריו, בנובמבר רואים האצה בפיתוחים הטכנולוגיים לעולם האי-קומרס. "התחרות בענף קשה מאוד, כל אחד רוצה להיות טוב יותר ולמכור יותר. משמעות הדבר היא שכל אחד רוצה לא רק שתהיה לו יותר סחורה למכור, אלא גם לשפר את חוויית הלקוח, כדי להביא עוד ועוד לקוחות".

"כלל ידוע הוא שמלחמות תמיד האיצו את הפיתוחים הטכנולוגיים. בהקשר זה, תחרות היא כמו מלחמה, והיא מאיצה את הפיתוח של טכנולוגיות שמקדמות מסחר מקוון", הסביר שומרון.

איך זה יבוא לידי ביטוי בהמשך?
"למשל, אני צופה שהתחרות תקצר עוד את זמן המסירה. באמזון כבר מבצעים משלוחים בתוך 24 שעות ומסירת חבילות באמצעות רחפנים זה רק שאלה של זמן".

"חברות האי-קומרס מיטיבות עם הסוחרים הקטנים והקונים כאחד"

"הבשורה העיקרית של חברות הסחר האינטרנטי היא היכולת להיטיב עם הקונים ועם הסוחרים הקטנים כאחד", אמר. "היתרון לקונה ברור: הוא לא צריך ללכת לחנות. הוא יכול לעשות קניות מהכורסה בסלון, לשלם בכרטיס אשראי ולקבל את המוצרים במשלוח הביתה. לגבי הסוחרים הקטנים, אם אתרי האי-קומרס הגדולים לא היו מאפשרים לסוחרים הקטנים למכור את מרכולתם אצלם, ספק אם הם היו מצליחים בכך, גם אם הם היו מנסים למכור באתרים קטנים. לקוחות רבים חוששים למסור את פרטי כרטיס האשראי שלהם לאתר קטן ולא ידוע".

יש דיבורים על כך שהחנויות הקונבנציונליות חוזרת לכבוש את השוק. מה דעתך על כך?
"אני לא חושב. הדיגיטל כל כך מושרש, עד כדי כך שכל חזרה של החנויות הקונבנציונליות למרכז הבמה לא אפשרית. חנויות קונבנציונליות שירצו לשרוד יצטרכו לפתוח אתרי מכירות משלהן".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים